تهران - ایرنا - رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نظام آموزش عالی باید سیاست‌های روشنی برای تحولات آموزش پزشکی با تاثر از همه گیری کووید-۱۹، اتخاذ کند چرا که افت کیفی آموزش پزشکی تاثیراتی نه تنها در داخل کشور بلکه تاثیرات فرامرزی و جهانی در پی خواهد داشت.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر باقر لاریجانی در وبینار آموزش پزشکی در دوران پساکووید گفت: برگزاری وبینارهای بین المللی منشاء  حرکتی جدید در مسیر بین المللی سازی آموزش است.

وی با بیان این که با گذشت حدود ۸ ماه از آغاز  همه گیری کووید-۱۹ نظام‌های سلامت در دنیا درگیر این همه گیری هستند و  هر روز یافته‌های علمی جدید در مورد این همه گیری آشکار می‌شود، گفت: این پاندمی نه تنها یک چالش جدی برای نظام‌های سلامت در جهان است بلکه روی نظام های آموزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر به سزایی داشته است به طوری که طبق گزارش یونیسف، آموزش حدود ۸۰ درصد از دانش‌آموزان جهان تحت تاثیر این همه‌گیری قرار گرفته است و بخش زیادی از دانشگاه‌ها در اروپا و آمریکا فعالیت‌های حضوری خود را تا سال ۲۰۲۱ به حالت تعلیق درآورده‌اند.

رئیس گروه آموزش فرهنگستان علوم پزشکی کشور افزود: از نظر بار اقتصادی نیز گزارش‌های بین المللی نشان داده که کرونا به اقتصاد کشورها خصوصا کشورهایی که اقتصاد شکننده دارند آسیب‌های جدی وارد کرده است.

وی اظهار کرد: در حوزه آموزش نیز کرونا تاثیرات شگفت انگیزی بر اقتصاد آموزش عالی، فعالیت های بین المللی دانشگاه‌ها و روند مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بین المللی داشته بطوریکه کشورهایی که موقعیت مطلوب تری در کنترل پادمی داشته اند انتخاب اول برای مهاجرت تحصیلی می باشند.

لاریجانی ادامه داد: در برخی کشورهای غربی با توجه به وضع محدودیت های صدور ویزا برای دانشجویان بین المللی و محدودیت تردد برای دانشجویان بومی تمرکز بیشتری بر آموزش آنلاین و ادغام برنامه‌های تحصیلی قرار گرفته است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور با بیان اینکه آموزش پزشکی یکی از مهمترین حوزه‌های آموزش عالی است تصریح کرد: با توجه به اینکه آموزش‌های در عرصه و عملی در رشته‌های پزشکی نقش بسیار پررنگی دارد، آسیب پذیری این حوزه نیز در دوران کرونا بیش از حوزه های دیگر آموزش است.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که برای حدود ۶ سال محور فعالیت‌های آموزش در کشور بود نگاه بلندمدت‌تر و قالب منطقی و تجربه شده‌ای را برای سیاستگذاری در حوزه آموزش به متولیان امر معرفی کرده است و به نظر می‌رسد که تجربه آموخته شده در اجرای این سیاست‌ها امروزه نیز به کار بیاید و با توجه به الزامات القا شده به واسطه کرونا بتوان نسخه به روز شده ای از این سیاست‌ها را در اختیار گرفت.

لاریجانی افزود: مهمترین رکن در تدوین این سیاست‌ها، آینده نگاری و تعیین آینده مطلوب در جهان پس از کووید و تبیین سیاست‌های تحولی مبتنی بر آینده است و مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد و در تدوین و اجرای برنامه‌های تحول نیز کمک شایانی به اجرای این سیاست‌ها داشته است.

در این وبینار همچنین دکتر رضا ملک پور افشار، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به شرح فرصت‌ها و چالش های آموزش علوم پزشکی در دوران کرونا و تجربیات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این زمینه و دکتر رضا دهنویه، رئیس مرکز تحقیقات آینده نگری و نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به بیان اهمیت تقویت نگاه به آینده در برنامه های حوزه آموزش علوم پزشکی پرداختند.