محمود ترفع روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: خرید اتوبوس و مینیبوس به مانند دیگر خودروها نیست که بتوان آنها را به صورت آنی خریداری کرد بلکه باید قرارداد تولید و خرید برای آن نوشته شود و این مراحل برای ۲۵۰ دستگاه نهایی شده است.
وی با تاکید بر اینکه فرآیند انعقاد قرارداد خرید اتوبوس و مینیبوس زمانبر است، اظهار داشت: سازنده داخلی باید ابتدا تامین قطعه کرده، سپس به تولید شروع کند و مراحل ساخت تا تحویل هم به زمان نیاز دارد.
به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از زمانی که پیشپرداخت خرید اتوبوس و مینیبوس به سازنده داده میشود تا زمانی که خودروها تولید و تحویل شود، حداقل چهار تا پنج ماه طول میکشد.
وی یادآور شد: این قرارداد خرید شامل ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینیبوس با شرکت ایران خودرودیزل نهایی شده است و طی ماههای آینده به ثمر مینشیند.
اوراق مشارکت سال گذشته نقد شد
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: خوشبختانه اوراق مشارکت سال ۹۸ نقد شده و فرآیند انتشار و فروش اوراق مشارکت ۹۹ نیز در حال انجام است و اگر نهایی شود و به دست ما برسد، کار انعقاد خرید اتوبوس و مینیبوسهای جدید برای پایتخت را پیگیری میکنیم.
«ترفع» اضافه کرد: میزان اوراق مشارکت ۱۳۹۸ برای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ۵۰۰ میلیارد تومان و میزان اوراق مشارکت امسال یکهزار میلیارد تومان است.
به گزارش ایرنا به نقل از دستاندرکاران بالغ بر ۷۰ درصد از حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس تهران فرسوده است؛ در حال حاضر عمر متوسط اتوبوسهای شهر تهران ۱۲.۵ سال میباشد و بر اساس مطالعات انجام شده تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.
چند روز قبل نیز شهردار تهران در نامهای به رئیس دفتر مقام معظم رهبری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین دبیر شورای عالی هماهنگی و امور اقتصادی، وضعیت ناوگان حملونقل عمومی تهران را وخیم توصیف کرد و تامین مالی برای خرید را از محل صندوق توسعه ملی خواستار شد.
«سیدمناف هاشمی»، معاون حملونقل و ترافیک تهران اوایل شهریورماه جاری با اشاره به رایزنی شهرداری تهران با دولت برای خرید اتوبوس گفته بود که دولت با تامین و خرید سه هزار دستگاه اتوبوس موافقت کرد.