تهران- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اعلام کرد: توجه به زندگی عشایری در حقیقت اهمیت دادن به رونق تولید است و در سالی که به جهش تولید نامگذاری شده است باید از این جامعه تولیدکننده حمایت بیشتری کرد.

«مسعود شفیعی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش قابل توجهی از امنیت غذایی مردم بر عهده جامعه عشایری است بنابراین باید با ارائه خدمات مناسب کاری کنیم که شرایط سخت زندگی این قشر تا حد امکان تسهیل شود.

وی افزود: جامعه عشایری استان تهران علاوه بر اینکه به عنوان یک کانون تولید در بخش دام کشور محسوب می‌شود، در واقع جزئی از میراث فرهنگی کشور نیز تلقی می‌شود، بنابراین باید حفظ این سبک از زندگی جامعه ایرانی یکی از مهمترین اولویت‌ها باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با تاکید بر استفاده از تکنولوژی‌های روز برای ارائه خدمات مطلوب به عشایر نیز گفت: طی سال‌های گذشته برای اولین‌بار در کشور سامانه خورشیدی در مناطق عشایری استان تهران اجرا شد که این طرح به الگویی برای سایر استان های کشور تبدیل شد.

به گفته وی در تلاش هستیم با توجه به ظرفیت‌هایی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران وجود دارد برخی از مشکلات عشایر در کوتاه مدت از پیش‌رو برداریم.

پتانسیل بخش عشایری در استان تهران قابل توجه است

شفیعی با بیان اینکه پتانسیل بخش عشایری در استان تهران قابل توجه است، گفت:‌ جامعه عشایری از تولید کنندگان عمده گوشت قرمز در این استان و حتی کشور است و در جهت افزایش تولید باید از این جامعه به نحو شایسته حمایت کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ادامه داد: توسعه زندگی شهری نگرانی‌هایی را برای ادامه فعالیت عشایر ایجاد کرده که به نظر می‌رسد نحوه مدیریت حاکمیت در رفع این نگرانی موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه زندگی عشایری تدوام داشته‌باشد اول باید زیرساختهای مناسب در راستای افزایش سطح خدمات برای جامعه عشایری ایجاد شود که در سال های اخیر امور عشایر استان تهران در بخش آب و راه و همچنین توسعه سامانه های خورشیدی و در اختیار گذاشتن سوخت فسیلی و آرد خوراکی با قیمت دولتی اقداماتی انجام داده که باید از این اقدامات حمایت شود.

به گفته شفیعی، موضوع دیگر اینکه زندگی عشایری بر محیط زیست و منابع طبیعی اثرگذار است و باید اقداماتی انجام دهیم که زندگی عشایری به این منابع بین نسلی آسیب نزده و در کنار محیط زیست و منابع طبیعی پایدار باشد.

وی تاکید کرد: در بازدید از مناطق عشایری حوزه دشت لار از طرح های خدماتی و رفاهی برای جامعه عشایر استان تهران بازدید شد که برخی مشکلات شناسایی شد که قرار شد بخشی از این مشکلات بصورت کوتاه مدت و بخشی دیگر در میان مدت و بلندمدت رفع شود.

استان تهران دارای حدود سه هزار خانوار عشایری است که در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن محصول تولید کردند.

این جامعه تولیدکننده ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که حدود ۲۵ درصد گوشت قرمز پایتخت نشینان را تامین می‌کنند.