تهران- ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: تبیین روشن اهداف و سیاست‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای صوری و کلیشه‌ای نمی‌تواند انجام شود و بسط پیدا کند بلکه نیاز به اقدامات اندیشه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده در سند تحول بنیادین و اجرای این سند، اظهار داشت: نقشه راه کارآمد و اثربخشی که بتواند به گونه‌ای زمان بندی شده و برخوردار از شاخص‌های تعریف شده، مسیر راه آموزش و پرورش را نشان دهد، هنوز دیده نشده است.

وی افزود: امید است با تاکید رهبر معظم انقلاب بر موضوع ترمیم سند تحول بنیادین و تجربه‌های مسوولان در آموزش و پرورش بتوان در خصوص اجرای صحیح اهداف کلان و راهبردهای سند تحول اقدامت موثری صورت گیرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه چگونگی ابعاد ترمیم سند تحول بنیادین یک بحث مفصل است، ادامه داد: ابعاد ترمیم سند تحول بنیادین باید در فرآیندی شکل گیرد که با نگاهی عمیق‌تر به مبانی نظری و ارزشی خود، تحول مطلوبی را رقم بزند.

ذوعلم خاطرنشان کرد: با توجه به فرآیند شکل‌گیری ابعاد ترمیم سند تحول بنیادین باید در سال‌های آینده شاهد یک دگرگونی مثبت عینی و واقعی در روند نظام تعلیم و تربیت بود.

تبیین روشن سند تحول بنیادین در همه سطوح آموزش و پرورش

وی همچنین درباره تبیین روشن سند تحول بنیادین در همه سطوح آموزش و پرورش بویژه در میان مدیران و معلمان اظهار داشت: در این زمینه هم اقداماتی صورت گرفته اما می‌توان گفت که کارهای موثر فکری کمتر انجام شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه سند تحول حاوی فکر و اندیشه است، افزود: سند تحول بنیادین نگاه فلسفی و معرفتی متفاوتی نسبت به تعلیم و تربیت رایج را منتقل می‌کند.

ذوعلم تاکید کرد: روشن شدن اهداف و سیاست‌های سند تحول بنیادین با کارهای صوری و کلیشه‌ای نمی تواند تبیین شود و بسط پیدا کند، از این رو به کارهای اندیشه‌ای نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: تبیین روشن سند تحول بنیادین در همه سطوح آموزش و پرورش نیاز به کارهای اندیشه‌ای در قالب کارگاه‌ها و مباحثات آزاداندیشی و کرسی‌های نقد و مسائلی از این قبیل دارد تا بتواند به یک استحکام فکری در باور معلمان و مجموعه فرهنگی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سه‌شنبه در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، به بیان مهمترین موضوعات، مفاهیم و کاستی های موجود در آموزش و پرورش کشور پرداختند. موضوعاتی چون تکریم جایگاه معلم در جامعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مفهوم عدالت آموزشی و حساسیت های مربوط به این حوزه به ویژه در دوره شیوع کرونا و آموزش مجازی در سخنان رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفت.

سند تحول بنیادین یا  نقشه راه آموزش‌وپرورش، یکی از مهم ترین اسناد تدوین شده در کشور است که افق آموزش و پرورش اعم از مدارس، معلمان و دانش آموزان را ترسیم می کند. سندی که رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مدیران و روسای ‌آموزش و پرورش به آن پرداختند. ایشان با اشاره به کامل نشدن این سند، مسوولیت تنظیم کامل آن را متوجه شورایعالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن دانستند و ترمیم دوره‌ای سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورایعالی انقلاب فرهنگی خواندند.

ایشان «زمان‌بندی» و «تعیین شاخص‌های پیشرفت» را در برنامه جامع اجرای سند تحول ضروری خواندند و افزودند: «برنامه جامع باید متقن و در بردارنده همه اهداف سند تحول باشد. سند تحول باید برای همه سطوح آموزش و پرورش، به روشنی و جذاب تبیین شود تا همه مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.»