مشهد- ایرنا- در حالی که زمین‌های خاکی تنها زیرساخت ورزشی برخی روستاهای مشهد است وظیفه تامین امکانات ورزشی در ۳۵۷ روستای این شهرستان با وجود مصوبات قانونی بین مسوولان محلی پاسکاری می‌شود.

نایب رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد در نشست اخیر این شورا در بیان کاستی های ورزشی روستاها گفت: ورزش با سلامت جامعه در ارتباط است و جامعه دور از ورزش بیمار است، برای پیشگیری از معضل اعتیاد و رفع دغدغه والدین در روستاها باید با مهیا کردن زیرساختهای لازم، جوانان را به سوی ورزش سوق داد.

عبدالله دهقان افزود: استعدادهای بالقوه در کودکان و جوانان روستایی برای قهرمان شدن وجود دارد که باید با فراهم کردن امکانات ورزشی آنها را به فعل درآورد اما زیرساختهای ورزشی در روستاها به قدری کم است که می‌توان ادعا کرد اصلا وجود ندارد.
وی ادامه داد: در دو شهر رضویه و ملک‌آباد شهرستان مشهد که هر کدام ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند هیچ امکانات ورزشی از قبیل استخر و ورزشگاه وجود ندارد، جوانان در روستاها حتی برای داشتن یک توپ و تور والیبال در مضیقه هستند.
عضو شورای اسلامی شهرستان مشهد گفت: برای رونق ورزش در روستاها باید نگاه ملی حاکم شود. متولی امر ورزش، اداره ورزش و جوانان است و اگر قرار است مردم و سایر دستگاهها به این اداره کمک کنند باید شروع کار و درخواست از سوی متولیان این دستگاه اداری صورت گیرد.
استمداد اداره ورزش و جوانان از شهرداری مشهد

رییس اداره ورزش و جوانان مشهد نیز در طی گفتگو با خبرنگار ایرنا در تشریح وضعیت امکانات ورزشی روستاهای این شهرستان گفت: بودجه این اداره اندک است و اعتبارات سالانه آن به پروژه‌های نیمه‌تمام اختصاص می‌یابد بطوری که از ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار این اداره ۱۲۵ میلیارد ریال به تکمیل ورزشگاه ثامن‌الائمه (ع) شهر مشهد اختصاص یافت.

مهدی سلاطین افزود: این در حالی است که با ۲۰ میلیارد ریال می توان اتفاقات بزرگی را در شهرستان رقم زد به عنوان مثال می‌توان با این بودجه در هر یک از بخشهای مرکزی، رضویه و احمدآباد شهرستان ۲ زمین چمن مصنوعی ایجاد کرد.

وی به وجود ۲۸ خانه ورزش روستایی در حدود ۴۰۰ پارچه آبادی شهرستان مشهد اشاره و بیان کرد: شمار خانه‌های ورزش روستایی در این خطه باید دستکم به ۱۰۰ واحد افزایش یابد.

رییس اداره ورزش و جوانان مشهد ادامه داد: شهرداری این کلانشهر با توجه به وظایف قانونی خود در قبال روستاهای واقع در حریم مشهد باید به حوزه ورزش در این مناطق توجه شایسته داشته باشد.

وی گفت: با توجه به بودجه اندک نباید انتورزش ظار زیاد از اداره ورزش و جوانان شهرستان برای تجهیز خانه‌های ورزش روستایی داشت اما شهرداری می‌تواند در کنار هزینه‌های کلانی که در بخش ورزش قهرمانی دارد، بودجه‌ای نیز برای ورزش روستایی اختصاص دهد.

سلاطین افزود: شاید هزینه ۱۰ میلیارد ریالی شهرداری مشهد برای یک تیم در سطح ملی آنچنان اثرگذار نباشد اما با تخصیص این میزان بودجه می‌توان ۵۰ خانه روستایی در شهرستان مشهد تاسیس کرد.

هزینه شهرداری در حریم مشهد نیازمند مصوبات قانونی است

معاون سلامت و تربیت بدنی سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز گفت: شهرداری مشهد در مناطقی مانند بولوار توس، مشهد قلی یا محل اتصال جاده کلات به مشهد خدمات ورزشی مختلفی ارائه می‌دهد اما مصوبات قانونی در این خصوص وجود ندارد.

حسن نوری افزود: اینکه شهرداری اقدام به ارائه خدمات به روستاهای حریم شهر نماید خلاف قانون و مصوبات جاری است البته می‌توان براساس توافقات دوجانبه کمک‌هایی را در قالب هدیه به برخی روستاها ارائه داد.

وی از تمایل شهردار مشهد برای ارائه خدمات ورزشی به روستاها خبر داد و گفت: این اقدام نیازمند مصوبات قانونی است البته از سوی دیگر هم اکنون در راستای توجه به مناطق کم برخوردار ۷۰ درصد تاسیسات ورزشی شهرداری شامل سالنهای سرپوشیده و زمین های چمن مصنوعی شهرداری در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین مشهد ساخته شده است.

شهرداری نمی‌تواند ورود کند

یکی از اعضای شورای اسلامی مشهد نیز گفت: شرایط اقتصاد ملی به گونه‌ای است که نه تنها اداره ورزش و جوانان بلکه هیچ دستگاه دیگری در حوزه این استان پهناور نمی‌تواند کاری انجام دهد و این امر به انگیزه و توان فنی آنها ربطی ندارد و دلیل آن خالی بودن دست آنهاست.

رمضانعلی فیضی افزود: در برخی زیرساخت های شهری اعتبارات ملی تخصیص نمی یابد و مشارکت مردم نیز در حوزه‌هایی مانند ورزش بسیار کمتر شده است.

وی ادامه داد: در ۵۰ سال گذشته جمعیت حاشیه نشین مشهد از ۱۰ درصد به ۳۳ درصد رسیده است و ما با دریایی از حاشیه شهر مواجه هستیم در حالی که اعتباری نیست، بنابراین باید با توجه به روستاها از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهر جلوگیری کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ورود شهرداری و شورای شهر مشهد در برخی حوزه ها مانند ساخت بزرگراه در بخش رضویه توجیه پذیر است اما در حوزه تجهیز خانه ورزش روستایی نمی‌تواند ورود کند شاید بتوان از طریق شورای شهرستان این موضوع را پیگیری کرد.

عدم پاسخگویی  

بخشدار مرکزی مشهد نیز گفت: به استناد تبصره ۳ ماده ۹۹ قانون شهرداری ها، کلانشهرها مکلف هستند ۸۰ درصد درآمد شهرداری از روستاهای واقع در حریم شهر را برای این روستاها هزینه نمایند.

ابوطالب سرابیان افزود: شهرداری مشهد در خصوص هزینه این درآمد در روستاهای حریم پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: موارد و اولویتهای متعددی در ۱۲۸ روستای حریم مشهد وجود دارد که نیازمند هزینه توسط شهرداری است و مهمترین آنها جمع آوری زباله و خدمات شهری است اما در حال حاضر سازمان مدیرت پسماند شهرداری در برخی موارد از ارائه خدمات به برخی دهیاری ها امتناع کرده و زباله آنها را جمع آوری نمی‌کند و ساخت خانه ورزش روستایی نیز یکی از این موارد است.

سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری مشهد هم گفت: شهرداری موظف به ارائه خدمات یا هزینه مطابق قانون یاد شده است اما بر اساس قانون این هزینه باید در خارج از حریم روستاها انجام شود.

مهدی برامکی افزود: در قانون، فعالیتها در محدوده روستاها باید بر اساس ضوابط مربوط به فعالیت دهیاریها صورت گیرد لذا شهرداری نمی‌تواند بطور مستقیم در این بخش هزینه نماید.

بر اساس اعلام برخی منابع در فرمانداری مشهد اداره ورزش و جوانان مشهد طی سال جاری در کمیته برنامه ریزی شهرستان برای جذب اعتبارات سالانه، پروژه‌ای ارائه نکرده است.

شمار باشگاهها و مکانهای ورزشی دولتی و خصوصی در شهرستان سه و نیم میلیون نفری مشهد هزار و ۵۰۰ واحد است که در بیش از نیمی از آنان باشگاههای خصوصی بدنسازی و پرورش اندام فعالیت دارند.

شهرستان مشهد شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، سه شهر مشهد، ملک آباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستاست.

کلانشهر مشهد با ۳۵۰ کیلومتر مربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد و ۱۲۸ روستای پرجمعیت در حریم این کلانشهر واقع است.