محمد اقوامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار و ۴۶۸ فقره پرونده تخلفاتی بخش کالا و خدمات به این محاکم وارد شده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود چهار هزار و ۵۰۰ فقره بود.
وی اضافه کرد: از این تعداد، پنج هزار و ۴۱۵ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته که ۹۹ درصد کل پرونده های مربوط به تخلف کالا و خدمات را شامل می شود.
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی ادامه داد: برای متخلفان این تعداد پرونده نیز حدود ۸۰ میلیارد ریال جریمه صادرشده است.
اقوامی گفت: در سال جاری تنها ۵۳ پرونده تاکنون مختومه نشده که آنها نیز در دست بررسی در محاکم مختلف زیرمجموعه تعزیرات حکومتی قرار دارند.
وی افزود: سال گذشته نیز ۱۰۰ درصد پرونده های ورودی در حوزه کالا و خدمات به شعبات استانی، رسیدگی شده بود.
وی ادامه داد: گرانفروشی، درج نکردن قیمت، خرید و فروش بر خلاف ضوابط، عرضه خارج از شبکه و نگهداری و فروش کالای قاچاق مهمترین تخلفات صنفی در بخش کالا و خدمات را تشکیل میدهد.
اقوامی افزود: شهروندان میتوانند در صورت مشاهده تخلف، موارد را در سریعترین زمان ممکن به ادارات صنعت، معدن و تجارت و بخش بازرسی این ادارهکل گزارش دهند تا تخلف مورد نظر در شعب تعزیرات حکومتی رسیدگی شود.
وی ادامه داد: تخلفهای بخش کالا و خدمات بیشتر در واحدهای صنفی و توزیعی اتفاق میافتد و اصناف میتوانند با رعایت مقررات مرتبط بهویژه در حوزه درج قیمت و فروش با قیمت مصوب و مناسب، موجب کاهش بخش قابل توجهی از تعداد تخلفهای این بخش شوند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجانغربی گفت: این نهاد به صورت قاطع با متخلفان در بخشهای مختلف بهویژه کالا و خدمات برخورد میکند.
اقوامی از اصناف خواست تا با رعایت انصاف، وضعیت اقشار کمدرآمد جامعه را لحاظ کنند.
تعزیرات حکومتی مسوول رسیدگی به دعاوی بخش کالا و خدمات، قاچاق کالا و ارز و بهداشت و درمان است.