گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس گفت که از مجموع جمعیت ۳۶۳ هزار نفری این شهرستان، چهار هزار و ۹۳۴ نفر معادل کمتر از ۲ درصد کل جمعیت عضو کتابخانه‌های‌ عمومی هستند.

علیرضا مجاهدی راد روز یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس اظهار داشت: این شهرستان پنج کتابخانه عمومی شامل سه کتابخانه شهری، یک کتابخانه روستایی و یک باب کتابخانه مشارکتی مستقر در اداره زندان دارد که مطابق آن سرانه فضای کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به ازای هر ۱۰۰ نفر ۷ دهم متر مربع است.

وی تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس را ۸۷ هزار جلد اعلام کرد و گفت: امسال شهرداری گنبدکاووس از محل نیم درصد سهم کتابخانه‌های عمومی ۶۰۰ میلیون ریال و شهرداری اینچه برون ۲۰ میلیون ریال پرداخت کردند.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گنبدکاووس اضافه کرد: در شرایط کنونی شیوع کرونا بیشتر فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی به سمت استفاده از ظرفیت فضای مجازی در ۲ محور تولید و انتشار محتوا شامل "معرفی کتاب، ضبط برنامه‌های گفتگو محور در زمینه نقد کتاب و راه‌اندازی محافل ادبی" سوق پیدا کرده و از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ دوره مسابقات کتاب‌خوانی و کتاب‌شناسی در این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان نیز در این نشست از فرمانداری، شهرداری و شورای شهر خواست فضای لازم را برای ایجاد کتابخانه‌های جدید در اختیار این اداره کل قرار دهند.

عبدالحی میرزاعلی پرداخت نیم ‌درصد سهم کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ را یک مصوبه قانونی دانست و تاکید کرد: به عنوان مثال با پرداخت نشدن سالانه این مبلغ توسط شهرداری گنبدکاووس، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سرجمع اعتبارات شهرداری‌ آن را کسر و به حساب خود واریز می‌کند در صورتی که این اعتبار حق مردم این شهر است.

فرماندار گنبدکاووس نیز در این نشست یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی را توجه به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست تلاش مضاعفی برای توسعه فیزیکی کتابخانه‌های شهرستان داشته باشند.

عبدالقدیر کریمی همچنین از مدیران شهرستان از جمله آموزش و پرورش خواست فضاهای بلااستفاده خود را برای ایجاد کتابخانه در اختیار اداره کل کتابخانه‌های استان قرار دهند.