تهران - ایرنا - مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای خواستار اقدام فراگیر و هماهنگ جامعه بین‌المللی برای مقابله با بیماری همه گیر کووید ۱۹ شد.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای رسمی سازمان ملل متحد، متن قطعنامه ارائه شده از سوی رئیس مجمع عمومی، با ۱۶۹ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (ایالات متحده آمریکا و اسرائیل) و ۲ رأی ممتنع (اوکراین و مجارستان) به تصویب رسید.

«تیجانی محمد بنده» رئیس مجمع عمومی ضمن ابراز خرسندی از تصویب این قطعنامه در پیامی در توییتر خاطرنشان کرد: مذاکرات فشرده اما سازنده بود؛ متن پرمحتوا و هدفمند قطعنامه مصوب، منعکس کننده اراده جمعی دولت های عضو به منظور مقابله با چالش بی سابقه شیوع همه گیری کرونا در جهان در مقام ملل متحد است.

تارنمای رسمی سازمان ملل متحد در ادامه افزود: در قطعنامه حاضر، کشورهای عضو سازمان ملل متحد بار دیگر تاکید کردند خواستار همکاری بین المللی، چندجانبه گرایی و همبستگی در همه سطوح، به عنوان تنها راه ممکن مقابله موثر با بحران های جهانی مانند بیماری همه گیر کووید ۱۹ و پیامدهای آن هستند.

همچنین در این قطعنامه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، بر نقش حیاتی سازمان جهانی بهداشت و نقش اساسی نظام ملل متحد در بسیج و هماهنگی اقدامات فراگیر جهانی برای مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۱۹ و همچنین تلاش های اساسی صورت گرفته از سوی دولت های عضو ملل متحد در این زمینه تاکید کردند.

مجمع عمومی در این قطعنامه خواستار تقویت همکاری و همبستگی بین المللی با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا و کاهش و یا بی اثر کردن پیامدهای آن است.

افزون بر آن، در چارچوب این قطعنامه دولت های عضو که مسئولیت اصلی  مبارزه با تبعیض را بر عهده دارند و همچنین سایر ذی نفعان از جمله رهبران سیاسی و مذهبی متعهد می شوند که وحدت و هماهنگی اقدامات صورت گرفته برای مقابله با همه گیری کرونا و پیشگیری و  مبارزه با تبعیض نژادی، بیگانه ستیزی، خشونت و نفرت پراکنی را گسترش دهند.

در این قطعنامه همچنین مجمع عمومی از دولت ها می خواهد اطمینان حاصل کنند که کلیه حقوق بشر در هنگام مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۱۹ رعایت کنند و همه اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا با وظایف و تعهدات حقوق بشری آن ها منطبق باشد.

نظر به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی فوری ناشی از همه گیری کرونا، مجمع عمومی از کشورهای عضو و سایر ذینفعان مربوطه می خواهد تا ضمن تلاش برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار "قاطعانه" اقدامات جسورانه و منسجمی را برای مواجهه با این پیامدها اتخاذ کنند.

بر اساس آمارهای رسمی تاکنون حدود ۲۹ میلیون نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد، بیش از ۹۲۴ هزار نفر جان باخته اند.