سرهنگ رضا عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یک هزار و ۷۲ روستا در این استان وجود دارد که مسیر همه این روستاها از استاندارد لازم برای تردد خودرو برخوردار نیست.
وی اضافه کرد: بیشتر این مسیرها مالرو بودند که تنها با پخش آسفالت بر روی آن تبدیل به مسیره سواره رو شده است و از نقشه اصولی و ایمنی کافی برای تردد وسایل نقلیه برخوردار نیستند.
رییس پلیس راه استان همدان افزود: استاندارد نبودن مسیرهای روستایی این استان در بالا رفتن آمار سوانح فوتی و جرحی و واژگونی خودروها تاثیر داشته است.
سرهنگ عزیزی اظهار داشت: روستاییان نیز نسبت به رعایت آییننامههای راهنمایی و رانندگی بی توجه بوده و با توجه به حاضر نبودن ماموران پلیس راه و گشتی ها در مسیر روستایی اقدام به تردد با سرعت غیرمجاز میکنند.
وی بیان کرد: در حالیکه سرعت خودروها در مسیر روستایی شب هنگام ۴۰ و در طول روز ۵۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است اما رانندگان با ۲ تا ۲.۵ برابر بیشتر از حد تعیین شده در این مسیرها تردد میکنند.
رییس پلیس راه استان همدان اضافه کرد: تردد با سرعت غیرمجاز باعث افزایش واژگونی ها شده است چراکه راننده به یکباره با پیچ تند و ۹۰ درجه مواجه شده و به علت چرخاندن سریع فرمان به سمت مسیر اصلی، موجب واژگونی خودرو میشود.
سرهنگ عزیزی گفت: تمامی مجروحان و جانباختگان در مسیرهای روستایی در سالجاری افراد بومی و ساکن در این مناطق هستند همچنین ۱۰۰ درصد سوانح در طول روز یعنی از طلوع تا غروب آفتاب رخ داده است.
وی با بیان اینکه شهرستانهای رزن، کبودراهنگ و اسدآباد بیشترین میزان سوانح روستایی را به خود اختصاص دادند افزود: ۲۰ تن در سوانح جاده ای این استان شهریور امسال در سر صحنه تصادف جان باختند که نیمی از این سوانح فوتی در مسیر روستایی رخ داده است.
طبق آخرین گزارش ارایه شده توسط مدیرکل پزشکی قانونی همدان ۱۶۴ تن در سوانح رانندگی درون و برون شهری این استان از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال جان باختند که سهم جادههای برون شهری ۱۰۴ تن است و از این تعداد ۱۸ نفر در مسیرهای خاکی و روستایی فوت کردند.