تهران- ایرنا- وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید براینکه معلمان نیازمند قانون خاص هستند، گفت: با مشارکت معاون حقوقی رییس‌جمهوری و با استفاده از تجربیات باید یک لایحه ویژه فرهنگیان را به مجلس تقدیم کنیم . در این زمینه با دولت صحبت شده و آن‌ها نیز موافق این موضوع هستند.  

به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی امروز در ششمین برنامه گفتگوی هفته که باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های دولتی و با موضوع گفتگو بر محور تحول برگزار شد، اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید با شرایط خاصی روبرو بودیم و در شرایط کرونایی سال جدید را آغاز کردیم. بنابراین با یک مسئله بد ساختار روبرو هستیم که آینده را با ابهام مواجه کرده است. تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های آتی پیچیده و نیازمند ارائه برنامه‌های متنوع است.

وی افزود: حضور دانش آموزان در مدرسه ابعاد مختلف زندگی شخصی و اجتماعی آن‌ها را شکل می‌دهد و دور بودن بچه‌ها از مدرسه تأثیرات عمیق نامطلوبی را در زندگی آینده آن‌ها دارد. لذا اولین اقدام در این شرایط متفاوت این بود که اجازه ندهیم کسی از آموزش‌ها جا بماند. بنابراین دسترسی همه دانش آموزان را به آموزش تضمین کردیم. برای این کار گزینه‌های متنوعی از جمله آموزش‌های حضوری و غیرحضوری تعیین کردیم که در آموزش‌های غیرحضوری؛  شبکه شاد، آموزش‌های تلویزیونی و تولید و پخش بسته‌های آموزشی در طبقه‌بندی آموزش‌های غیرحضوری هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: مدرسه تنها کارکرد آموزش را ندارد. مدرسه در حقیقت کانون شکل‌گیری شخصیت افراد است و جایگاهی است که آینده در آن شکل می‌گیرد و عرصه‌ای برای اجتماعی شدن و تعاملات با همسالان و نقطه به‌یادماندنی برای انسان‌ها است.

حاجی میرزایی ادامه داد: همه باید بیاموزیم که چه طور می‌شود ضمن اینکه بچه‌ها را از حقوق خودشان محروم نکنیم، حق ارتباط و پیوند، حق تعامل با همسالان، حق حضور در جایگاهی که به تقویت مهارت‌های جمعی آن‌ها می‌انجامد را ادا کنیم و سلامت آن‌ها را نیز تضمین کنیم.  

وی خاطرنشان کرد: باید مسیر جسمی و روحی دانش آموزان را هموار کنیم و افراد را برای زندگی در دنیای آینده که به‌سرعت در حال تغییر و دگرگونی است آماده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دانش‌آموز برای حضور مؤثر در آینده باید به حقوق خودش آشنا باشد و مهارت‌های مورد نیازش را کسب کند تا در آینده در جامعه دچار مشکل نشود و تعادلش به هم نخورد. لذا آموزش تکالیف دانش‌آموز در جامعه یکی از وظایف ما است.

آموزش حقوق شهروندی برای 730 هزار نفر از دختران 

حاجی میرزایی افزود: در سال‌های اخیر با تمرکز بر دختران طرح آموزش حقوق شهروندی را آغاز کردیم. بنابراین تاکنون ۷۳۰ هزار نفر از دختران این آموزش‌ها را فراگرفته‌اند و بیش از ۱۱ هزار نفر نیز آموزش‌های خوب زیستن را دریافت کرده‌اند. تقویت مهارت‌های ارتباطی دختران از سال ۹۲ در حال اجرا است که تاکنون ۷۵۲ هزار نفر در این دوره‌ها مشارکت داشتند.

وی  بر همکاری بیش‌از پیش معاونت حقوقی رییس‌جمهور و آموزش‌وپرورش تأکید و عنوان کرد: معلم کارمند نیست، معلمان نیازمند قانون خاص هستند. با مشارکت معاون حقوقی رییس‌جمهوری و با استفاده از تجربیات باید بتوانیم یک لایحه ویژه فرهنگیان را به مجلس تقدیم کنیم. با دولت صحبت شده و آن‌ها نیز  موافق این موضوع هستند.