تهران- ایرنا- معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: معلمان می‌توانند مروجان مبانی حقوق شهروندی در سطح تمام جامعه باشند؛ حق دسترسی به آموزش یکی از حقوق مطرح ‌شده در قانون اساسی و مبنای منشور حقوق شهروندی رییس‌جمهوری است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، لعیا جنیدی امروز یکشنبه در حاشیه ششمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته که با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های دولتی و با موضوع گفتگو بر محور تحول برگزار شد، اظهار داشت: هدف این نشست، بررسی موضوع کلان حق بر آموزش و تضمین آن‌که یک حق اساسی برای مردم و جامعه است و موضوعاتی که مورد به مورد آموزش‌وپرورش استان‌های کشور درگیر آن است، بود.

وی افزود: در نشست امروز تلاش کردیم برخی مسائل مربوط به فرهنگیان، اصلی‌ترین مشکلات دانش آموزان، مسائل صنفی فرهنگیان، تعیین تکلیف مالکیت مدارس و اموال غیرمنقول تأمین فضای آموزشی، موقوفات آموزش‌وپرورش، مشکلات مربوط به حوزه عوارض و تأمین اجتماعی فرهنگیان و حتی در حوزه ایجاد فضاهای آموزشی در شهرک‌ها و مناطق جدیدالتأسیس و ... را مطرح و مورد بررسی قرار دهیم و راه‌حل‌های اولیه را مطرح کنیم.

جنیدی با نتیجه ‌بخش خواندن این نشست، تصریح کرد: در انتهای نشست مصوب کردیم برای اطمینان از نتایج نشست، کارگروه مشترکی بین معاونت حقوقی دولت و وزارت آموزش‌وپرورش تشکیل شود. حتی در صورت نیاز ذیل کارگروه اصلی، کمیته‌های خاصی هم در بین دو دستگاه و هم در بین دستگاه‌های دیگر و دو دستگاه برای مواردی که بخشی از موضوع به دستگاه‌های دیگر مرتبط است، تشکیل دهیم و فهرست کاملی از مشکلات حقوقی را در آن کارگروه و کمیته‌های ذی‌ربط مطرح و بررسی کنیم تا پس از پیگیری‌های منظم، بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با نظارت کارگروه مذکور، اگر در برخی موارد نیاز به تغییر قانون باشد، لوایحی را با همکاری دو دستگاه فراهم کنیم.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری در پاسخ به این سؤال که " با توجه به اینکه منشور اجرای حقوق شهروندی از مطالبات جدی رییس جمهوری است و آموزش‌وپرورش به‌عنوان بزرگ‌ترین و مؤثرترین دستگاهی است که می‌تواند از سنین کودکی حقوق شهروندی را در کودکان نهادینه کند چه برنامه‌هایی برای اجرای حقوق شهروندی در آموزش‌وپرورش به اجرا گذاشته ‌شده است"، بیان کرد: منشور حقوق شهروندی بر اساس فصل سوم قانون اساسی بیان‌ شده است که به اعتقاد من، این فصل بر اصول دیگر قانون اساسی برتری دارد؛ چون تمام ضوابط و قواعد مربوط به دولت داری و کشورداری در نهایت باید به تأمین حقوق شهروندی منجر شود. بنابراین فلسفه کل قانون اساسی به تعبیری در فصل سوم قانون اساسی و حقوق شهروندی خلاصه ‌شده است.

جنیدی ادامه داد: در منشور حقوق شهروندی، بر حق دسترسی آموزش به‌صورت بنیادی اشاره ‌شده است. در نتیجه تأمین حق بر آموزش و قدرت و توانایی که از این حق به دست می‌آید؛ به‌راحتی می‌تواند دیگر حقوق را تضمین کند.

وی نماد حق تأمین آموزش را دستگاه آموزش‌وپرورش کشور عنوان کرد و گفت: با دقت در این زمینه به‌سادگی می‌توان درک کرد که آموزش‌وپرورش چه جایگاه محوری را در درون فصل سوم قانون اساسی دارد. حتی حقوق دیگر فصل سوم هم به میزان زیادی به همین حق اساسی که مردم بر آموزش، تأکید می‌کند و در همین چارچوب امروز یکی از بحث‌هایی که به‌صورت مکرر بر آن تأکید شد، تقویت شاه‌راه‌های اساسی ترویج حقوق شهروندی و حقوق اساسی مردم بود. برای تقویت این مسیر اعلام آمادگی کردیم و در چارچوب همین کارگروه برای ترویج بهتر آموزش حقوق شهروندی کمک کنیم.

معاون حقوقی رییس‌جمهوری در پایان گفت:  مسئله آموزش حقوق شهروندی یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح ‌شده در نشست امروز بود و مصوب شد که بررسی طرق آن در دستور کار اصلی کارگروه مشترک دو دستگاه قرار گیرد.

ششمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های دولتی و با موضوع گفتگو بر محور تحول امروز با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش و جمعی از شورای معاونین و مدیران و روسای استانی و مناطق از طریق ویدئوکنفرانس در ساختمان شهید رجایی برگزار شد.