تهران- ایرنا- مسوولان با وجود کاهش چشمگیر ذخیره آب در پشت سدها و کمبود منابع آب‌های زیرزمینی استان تهران باید منتظر مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب باشند و در کنار کار جهادی خودشان، فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف بهینه را در دستور کار قرار دهند.

بر اساس آمارها ذخیره آب در پشت سدهای استان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۹۷ میلیون مترمعکب کمتر بوده و از سوی دیگر تمام چاه‌های موجود هم با ظرفیت کامل در حال بهره‌برداری است.

این محدودیت در منابع آبی نه تنها مسوولان ذیربط را به تلاش شبانه‌روزی برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم واداشته بلکه افزایش احتمالی مصرف را به دغدغه آنان در پاییز پیش‌رو که با روند کاهشی بارندگی مواجه خواهد بود، تبدیل کرده است. 

با وجود افزایش مصرف بی‌سابقه آب، آبرسانی به صورت پایدار ادامه دارد و همچنان با بهره‌مندی از تمام چاه‌ها و تصفیه‌خانه‌ها، آب سالم و بهداشتی در زندگی مردم جاری است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران می‌گوید: اکنون علاوه بر چاه‌های استان تهران، تصفیه‌خانه‌ها هم با تمام ظرفیت در حال تامین آب شرب هستند؛ آبی که با کمترین قیمت تمام‌شده در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد و در برخی از موارد به راحتی مصرف می‌شود.

به گفته «محمدرضا کریمی‌نژاد» ۲۵ درصد آب تهران از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و برداشت بیش از حد آب از این منابع مشکلاتی از جمله فرونشست دشت‌ها و خشکی سفره‌های زیرزمینی را به بار خواهد آورد.

وی راهکارهای عملی برای مشارکت مردم استان تهران در مدیریت مصرف آب را هم گوشزد می‌کند و می‌گوید: مدیریت در مصرف آب هنگام شست‌وشوی دست‌ها، جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، استفاده نکردن از آب شرب برای آبیاری باغچه و نصب شیرهای کم‌فشار و تقویت‌کننده‌های‌ شناور از جمله مهمترین راهکارها برای جلوگیری از هدررفت آب است.

«کرمی‌نژاد» دغدغه کاهش آب سدهای استان را هم مطرح کرده و اضافه می‌کند که با وجود کاهش ذخیره آب در سدهای استان تهران، مصرف بیش از حد باعث مشکل تامین آب در آینده می‌شود.

کاهش آب در پشت سدهای پنجگانه استان تهران

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز می‌گوید اکنون ۸۶۵ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای پنجگانه استان ذخیره شده که نسبت به روز مشابه سال گذشته ۹۷ میلیون مترمکعب کمتر است.

به گفته «محمد شهریاری» حجم آب ورودی به سدهای استان در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش ۱۵ درصدی مواجه بوده و از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲ میلیارد و ۱۹۷ میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدهای استان تهران شده است در حالی که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲ میلیارد و ۵۹۲ مترمکعب بود.

چرا آب سدها با وجود افزایش نزولات آسمانی کاهش دارد؟

بارندگی در استان تهران طی سال آبی جاری یعنی از اول مهرسال ۹۸ تاکنون حدود ۲۰ درصد افزایش داشته و به ۴۶۲ میلی‌متر رسیده است اما با وجود آن ذخیره پشت سدهای استان کاهش را نشان می‌دهد و علت آن را باید هم در کاهش ورودی آب و هم در نقش مشارکتی مردم در مدیریت مصرف آب جست‌وجو کرد. 

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران می‌گوید با وجود افزایش نزولات جوی با کاهش حجم ورودی سدها به دلیل توزیع نامناسب بارش‌ها در دشت و ارتفاعات و در نهایت کسری حجم ذخیره سدها به دلیل افزایش میزان مصرف آب در شرایط کرونا مواجه هستیم.

وضعیت بارندگی در پاییز کاهشی خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی در پاییز سال آبی آینده که از مهر امسال شروع می‌شود، وضعیت بارندگی‌ها در فصل پاییز کاهشی و زیر نرمال خواهد بود و توزیع زمانی بارش‌ها بیشتر در زمستان و بهار انتظار می‌رود.

کاهش سطح آب در پشت سدهای استان و بهره‌برداری حداکثری از چاه‌های زیرزمینی از یک سو و پاییز کم‌بارش از سوی دیگر یک دغدغه اساسی برای تامین آب طی ماه های آینده به شمار می رود به ویژه آنکه طبق یک سنت دیرینه برخی از زنان خانه‌دار در آستانه پاییز به خانه تکانی و تامین آذوقه هم اقدام می‌کنند که به نوبه خود می‌تواند مصرف آب را افزایش دهد. 

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران هم از شهروندان تهرانی درخواست می‌کند به منظور ایجاد شرایط مطمئن در تامین آب شرب به خصوص با توجه به شرایط کرونایی حاکم در استان، صرفه‌جویی و مصرف بهینه از این منابع آبی محدود را طی ماه‌های آینده مدنظر قرار دهند.

به گزارش ایرنا تنها راهکار پیش‌رو به خصوص طی ماه‌های آینده صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب است تا از جیره‌بندی آن در روزهایی که مردم به دلیل شیوع کرونا بیش از گذشته به آن نیاز دارند، جلوگیری شود.