به گزارش تارنمای شبکه خبری سیانان، نگرانی والدین درباره تاثیر بازیهای رایانهای بر ذهن کودکان پیشینه طولانی دارد. موسسه نشنال لیترسی تراست (National Literacy Trust) برای پاسخ به این نگرانی، با ۴ هزار و ۶۲۶ نوجوان انگلیسی بین ۱۱ تا ۱۶ سال دراینباره مصاحبه کرد.
افزایش سرانه مطالعه و تقویت مهارتهای نگارشی
بیش از یک سوم نوجوانانی که در این پژوهش مشارکت کردند (۳۵.۳ درصد)، گفتند بازی کردن از آنها کتابخوانان بهتری میسازد. اکثر شرکتکنندگان (۷۹.۴ درصد) نیز عنوان کردند که ماهی یک بار نقدها، مقالات و کتابهای مربوط به حوزه بازی را مطالعه میکنند.
این حجم از مطالعه همچنین به نگارش این دست از افراد نیز کمک میکند. نتایج این پژوهش نشان داد، از هر پنج نوجوانی که بازی رایانهای میکنند، سه نفر (۶۲.۵ درصد) ماهی یکبار در حوزه بازی مطلب مینویسند. بسیاری از آنها در کار وبلاگنویسی و نوشتن فنفیکشن (داستانهای برآمده از تخیلات طرفداران یک فیلم، داستان یا بازی) هستند.
تقویت مهارتهای ارتباطی
به گفته پژوهشگران، تجربه فرهنگی مشترک در حین بازی کردن در برقراری ارتباط مثبت با خانواده و دوستان تاثیر بسزایی دارد.
نتایج این پژوهش نشان داد از هر چهار نوجوانی که بازی رایانهای میکنند، سه نفر (۷۶.۳ درصد) با دوستانشان درباره این بازیها حرف میزنند. این در حالی است که در مقایسه، از هر ده نوجوان تنها سه نفر (۲۹.۴ درصد) درباره کتاب با هم گفتگو میکنند.
محققان میگویند: نوجوانان بر این باورند که بازیهای رایانهای به آنها در برقراری ارتباطات اجتماعی، هم در دنیای واقعی و هم در فضای برخط، کمک میکند.
ارتقای سلامت روان
پژوهشگران نشنال لیترسی تراست در تحقیق اخیر خود به این نتیجه رسیدند که ارتباطات اجتماعی قویتر باعث تقویت و ارتقای سلامت روان میشود.
بسیاری از نوجوانان عنوان کردند بازیهای رایانهای به آنها کمک میکند با استرس و احساسات دشوار خود کنار آمده یا از آنها فرار کنند. چیزی که به طور خاص در دوره قرنطینه ناشی از شیوع کرونا میتواند مفید باشد. البته در این تحقیق به نوع خاصی از بازیها یا مدت زمانی که به آنها اختصاص داده میشود، اشاره نشده است.
از هر پنج والدی که در این پژوهش شرکت کرد، سه نفر (۶۹.۶ درصد) اعتراف کردند ارتباط برقرار کردن با خانواده و دوستان به عنوان بخشی از بازیهای رایانهای، به سلامت روان فرزندانشان کمک کرده است.
به گفته ریچل کوورت (Rachel Kowert) پژوهشگر حوزه روانشناسی، در دوره اضطراب بالا و کاهش دسترسی اجتماعی، بازیهای رایانهای به ما اجازه میدهند پیوندهای دوستی را به صورت چندوجهی حفظ کنیم. در بازی کردن به این روش، یک نوع همکاری و رقابت حول یک فعالیت مشترک وجود دارد.
براساس آخرین آمار منتشرشده، بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان به بازیهای رایانهای مشغولاند و ۸.۴ درصد از کودکان و نوجوانان به این دست از بازیها اعتیاد دارند.