نیویورک– ایرنا- استاد تاریخ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا گفت حاکمان امارات و بحرین به جای جستجوی ثبات و امنیت در میان مردم و همکاری با کشورهای منطقه، نگاه توهم‌آمیز خود را به سوی نتانیاهو و ترامپ دوخته‌اند.

"دیوید یعقوبیان" روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود در اساس، اعلام توافق عادی‌سازی روابط سران امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی برای نجات "دونالد ترامپ" و "بنیامین نتانیاهو" از مشکلات داخلی آنها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: دولت ترامپ که به دلیل بی‌کفایتی و همزمان جنگ‌طلبی خود با نزدیک شدن به روز انتخابات در داخل و خارج از کشور، خود را درمانده می‌بیند، به شدت می‌کوشد نشان دهد در برخی اهداف خارجی خود در این روزهای پایانی به نتایج خوبی رسیده است.

استاد تاریخ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سن برناردینو اضافه کرد: یکی از این اهداف، "عادی سازی رابطه با اسرائیل" میان حکومت‌های عرب همراه و به حاشیه بردن فلسطینی‌ها و طرفداران آنها است.

یعقوبیان تاکید کرد: به همین دلیل، اعلان امارات متحده عربی و متعاقب آن بحرین در مورد برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم آپارتاید اسرائیل که به وضوح توسط عربستان سعودی تایید شده است، در این زمان منتشر شدند.

وی با بیان اینکه میزان تحقق مشوق‌های نظامی و اقتصادی وعده داده شده آمریکا مشخص نیست و همچنان به تایید اسرائیل منوط خواهد بود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت ترامپ در کوتاه مدت موفق شده است سران مستبد امارات و بحرین را ترغیب کند به جای دستیابی به مشروعیت داخلی و تامین ثبات و منافع ملت خود از راه گفت‌وگوهای منطقه‌ای، به دنبال کسب مشروعیت و امنیت از طریق اتحاد با یک نیروی خارجی و خرید اسلحه باشند.

خبرنگار ایرنا پرسید رژیم حاکم بر بحرین روابط قدیمی با صهیونیست‌ها داشته است، اکنون آل خلیفه از علنی‌سازی روابط خود با رژیم اسرائیل چه سودی م‌ برد؟

این استاد دانشگاه کالیفرنیا پاسخ داد: رژیم بحرین بیش از دو دهه است که روابط خود با اسرائیل را آغازکرده و همه می‌دانند که بحرین میزبان ناوگان پنجم ایالات متحده نیز است. همچنین به خوبی روشن است که حکومت بحرین از مردم خود می‌ترسد و از نیروهای خارجی برای سرکوب جنبش‌های مردمی همچون قیام سال ۲۰۱۱ کمک می‌گیرد.

یعقوبیان تصریح کرد: آل خلیفه با علنی ساختن روابط خود با رژیم آپارتاید اسرائیل، به ویژه در راستای جدول زمان بندی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بار دیگر نشان داد که در وضعیت موجود، سیطره ایالات متحده، صهیونیسم و استبداد سلطنتی را راه رو به جلوی خود می‌بیند.

وی خاطرنشان کرد: این رژیم بر این باور اشتباه سرمایه‌گذاری کرده است که امنیت و شکوفایی منطقه را می‌توان از خارجی‌ها خریداری کرد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه عادی سازی روابط این دو حکومت تا چه حد در راستای سیاست ایران‌هراسی است، گفت: نخبگان سیاسی آمریکا مصمم هستند که منافع رژیم آپارتاید اسرائیل و تسلط جهانی ایالات متحده را حفظ کنند.

یعقوبیان اظهار کرد: گذشته از تضمین سود شرکت‌های آمریکایی، حفظ منافع این رژیم دلیل اصلی رویکرد آنهاست. به عنوان مثال، "فشار حداکثری" و تحریم‌ها علیه ایران بیش از آنکه به خاطر برنامه انرژی هسته‌ای غیرنظامی ایران باشد، برای حفظ منافع اسرائیل، هژمونی جهانی ایالات متحده و دلار نفتی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل، اگر ایالات متحده بتواند با فشار آوردن و یا رشوه دادن به مستبدان منطقه برای همکاری، درگیری جدیدی بین اعراب و ایران ایجاد کند تا درگیری عرب‌ها و اسرائیل را کم رنگ جلوه دهد، این کار را در نهایت خرسندی انجام خواهد داد.

استاد تاریخ دانشگاه ایالتی کالیفرنیا تاکید کرد: با این حال، نباید توانایی امپراتوری ایالات متحده در "خلق واقعیت" را، آنگونه که "کارل روو" (رئیس مشاور بوش) نومحافظه کار متوهم، با گستاخی بیان کرده است، دست بالا گرفت.

یعقوبیان یادآور شد: بلکه تنها چیزی که در نهایت ممکن است از تلاش‌های ایالات متحده حاصل شود، درگیری اسرائیل و حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران و نه درگیری این کشورها و ایرانخواهد بود.