به گزارش ایرنا «علی شهری» روز سهشنبه در نشست خبری در مدرسه پسرانه «نوجوانان» منطقه چهار پایتخت با قدردانی از اقدامات خیرین مدرسهساز اظهارداشت: خیرین مدرسهساز در طول بیش از دو دهه اقدامات ارزشمندی را انجام دادند که آحاد جامعه به ویژه دانشآموزان از آنها بهرهمند شدند.
وی گفت: امروز علیرغم همه مشکلات، تحریمها و جنگ اقتصادی دشمنان، مقاومسازی، تخریب و بازسازی مدارس با مشارکت خیرین ادامه دارد و دولت به آن توجه ویژه دارد که بیش از ۵۰ درصد کلاسهای فرسوده کشور تخریب و بازسازی و بیش از ۳۵ درصد کلاسهای درس با دانش روز مقاومسازی شدند.
«شهری» افزود: در این شرایط تعلیم و تربیت از واجبات کشور است، دولتمردان، مجلس شورای اسلامی و رهبر معظم انقلاب توجه ویژهای به این امر دارند و در فرمایشاتشان در آغاز سال تحصیلی معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور دانستند
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به وضعیت فضای آموزشی در این استان اظهارداشت: طی چند سال اخیر به دلایل مختلف از جمله مسائل و مشکلات اقتصادی، مهاجرتهای بسیاری به استانهای مختلفی از جمله تهران صورت گرفته در این استان تراکم جمعیت دانشآموزی بیش از حد میانگین کشوری است.
وی گفت: میانگین تراکم جمعیت دانشآموزی در کلاسهای درس استان تهران ۳۲ نفر است درحالی که میانگین کشوری ۲۴ نفر است، جمعیت دانشآموزی در کلاسهای درس استان تهران هشت نفر مازاد بر میانگین کشوری است که این موضوع ضمن ایجاد مشکلاتی در فرایند آموزش و فعالیت معلم، فرسودگی و اصطحلاک فضاهای آموزشی را در پی خواهد داشت.
«شهری» افزود: جمعیت بعضی از کلاسهای درس استان تهران بیش از ۴۰ دانشآموز و تعدادی از مدارس فرسوده است که باید توجه ویژهای برای تامین فضای آموزشی داشته باشیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به تدوین و اجرای طرحی برای رفع مشکلات و کمبود فضای آموزشی با حمایت استاندار تهران و همراهی جامعه خیرین مدرسهساز اظهارداشت: در قالب این طرح قرار است با مشارکت و تامین منابع از طریق دولت، خیرین حقیقی، خیرین عمومی، نهادها و سازمانهایی که مسئولیت اجتماعی دارند و تبدیل به احسن املاک موجود آموزش و پرورش(هر یک به سهم مساوی) حداقل ۱۲ هزار کلاس درس طی برنامه پنج ساله در استان تهران ساخته شود.
وی گفت: طی دو سال اخیر، خیرین حقیقی در تامین منابع، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مشارکت داشتند، در بخش دولتی بیش از آنچه که در برنامه دیده شده تامین منابع شده است، در بخش خیرین عمومی و مسئولیتهای اجتماعی و تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش منابع قابل توجه نبود.
«شهری» افزود: از دو هفته گذشته، اقداماتی برای تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش آغاز شده که امیدواریم نتایج قابل قبولی داشته باشد و بتوان بیش از ۲۵ درصد از آن منبع را برای بازسازی فضاهای فرسوده و ساخت مدارس جدید در مناطق تامین کرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به راهاندازی پویش «آجر به آجر» بیان کرد: بسیاری از شهروندان، نهادها، سازمانها و سازمانهایی که مسئولیت اجتماعی دارند با اقدامی هر چند کوچک میتوانند در این پویش و جهاد مقدس مدرسهسازی مشارکت کنند.
به گزارش ایرنا، اصحاب رسانه امروز با همراهی عوامل اجرایی پویش «آجر به آجر» از مدرسه ماندگار البرز در منطقه۶ تاسیس سال ۱۳۰۳، هنرستان کاردانش پسرانه شهیدسروندی منطقه ۱۲ تاسیس سال ۱۳۳۷، مدرسه دخترانه معاد با ۵۰ سال قدمت و مدرسه پسرانه خیرساز و نوساز نوجوانان در منطقه چهار پایتخت بازدید کردند.
سازمان نوسازی مدارس کشور با توجه به ماموریتهای خود به عنوان مسئول اجرای زیر نظام تامین فضا و تجهیزات در قالب دو طرح تحولی بسته مشارکتهای مردمی و نظام مکانیابی مدارس ذیل ۲۵ برنامه تحولی امسال وزارت آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین، ادامه فعالیتها برای اجرای زیر نظام فضا و تجهیزات را در دستور کار خود قرار داده است.
پویش مردمی «آجر به آجر» ذیل برنامه تحولی توسعه مشارکتهای مردمی با هدف جمعآوری کمکهای خرد برای مدرسهسازی و ترویج فرهنگ کار خیر از اوایل امسال شکل گرفته است و با راهاندازی سایت مهر مدرسه به نشانی mehrmadrese.ir و کد دستوری #۲۴* امکان شرکت در این پویش مردمی محقق شده است. تاکنون خیرینی با اعتبارات خرد حتی به اندازه یکهزار تومان به این پویش پیوستند.
در پویش «آجر به آجر» صرفا کمکهای نقدی مورد توجه نیست و خیرین با ورود به این سامانه میتوانند از طریق اهدای زمین و مستغلات یا تجهیزات ساخت مدرسه در این مسیر گام بردارند و از روند ساخت مدرسهای که در ساخت آن کمک میکنند هم مطلع شوند.
امسال بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز در حدود ۸ هزار و ۳۱۵ مدرسه استان تهران تحصیل میکنند که از این تعداد حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز در حدود چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه شهر تهران به تحصیل اشتغال دارند.