ارومیه- ایرنا- دارنده نشان بین الملی فرهنگی شهریار و محقق حوزه ادبیات گفت: سادگی و مردمی‌بودن از ویژگی‌های بارز استاد شهریار بوده که موجب ماندگاری این شخصیت ادبی و اشعار او در ذهن مردم شده است.

"مصطفی قلی زاده علیار" روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زبان شعر شهریار در حقیقت زبان مردم است و برای خواندن اشعارش نیازی به مراجعه به فرهنگ لغت نیست زیرا او به زبان مردم از مفاهیم و مسایلی شعر گفته که حرف دل مردم است.

وی ادامه داد: مفاهیم، ضرب المثل ها، مجاز و حقیقت، فولکلور ترکی و فارسی، احادیث و آیات قرآنی همه در اشعار شهریار وجود دارد.

دارنده جایزه بین الملی شهریار اظهار داشت: منظومه حیدربابا شاخص ترین شاهکار استاد شهریار است که در این منظومه از آداب و رسوم، فرهنگ عظیم مردم، ماتم و اندوه، شادی و عروسی، زندگی روستایی، ادبیات فولکلور آذربایجان سخن گفته شده که همین این موارد نیز بسیار ارزشمند است.

"قلی‌زاده علیار" به وجه تمایز منظومه حیدربابا با اشعار شعرای دیگر اشاره کرد و گفت: شهریار در حیدربابا گذشته و حال را به هم وصل کرده و به عبارتی آنها را با هم آشتی داده است.

وی اضافه کرد: صدها شاعر از حیدربابای شهریار نظیره نوشتند ولی هیچکدام موفق نشده و به حد حیدربابای شهریار نرسیده اند.

وی نبوغ ذاتی را دیگر رمز ماندگاری و ویژگی مهم شهریار و اشعار او عنوان کرد و ادامه داد: او از این نبوغ ذاتی درجای خود و به شایستگی استفاده و آن را بارور کرد.

محقق ادبیات ارومیه‌ای افزود: شهریار در ردیف شاعران بزرگی چون مولانا، حافظ و سعدی بوده و شاعری استثنایی است که هنوز با اشعارش در بین ما حضور داشته و زینت بسیاری از شب نشینی ها و مجالس ادبی و خانوادگی است.

به گزارش ایرنا، سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار درسال ۱۲۸۵ شمسی دریکی از روستاهای تبریز متولد شد، ذوق شاعری از اوان کودکی دروی نمایان شد و او در ۱۳ سالگی شعرهایش را با تخلص بهجت در مجله ادب به چاپ رساند.

شهریار بعدها با تفال از دیوان حافظ تخلص شهریار را برگزید و در نهایت نامش با این تخلص در تاریخ ادبیات ایران ماندگار شد.

دفتر شعر او درسال ۱۳۰۸ با مقدمه ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری منتشر شد.

استاد شهریار سرانجام در ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ دعوت حق را لبیک گفت و امروز، سی و دومین سالگرد فوت این شاعر بلندآوازه است.

استاد شهریار بیش از ۲۸ هزار بیت شعر به زبان فارسی و سه هزار بیت به زبان ترکی سروده است.