تهران - ایرنا - رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور توسعه مهارت‌آموزی در زندان‌ها به عنوان رکن مهم اصلاح و تربیت گفت: مهارت‌آموزی و توانمندسازی زندانیان برای جذب در بازار کار بعد آزادی از ارکان برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور محمد مهدی حاج محمدی در نشست مشترک با علی اوسط هاشمی رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور بر ضرورت توسعه کیفی حرفه آموزی در زندان های کشور تاکید کرد.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مورد زندان ها و نحوه نگهداری زندانیان اظهارداشت: در بیانات آن بزرگواران از تعابیر دانشگاه و آموزشگاه برای زندان ها استفاده شده از این رو باید هدف گذاری ما نیز رسیدن به نقطه ای باشد که زندان ها به معنای واقعی به آموزشگاه نیکی ها تبدیل شده باشد.

وی افزود: بر خلاف باور عده‌ای که می پندارند زندانی اصلاح شدنی نیست ما باور و ایمان داریم زندانی نه تنها تربیت شدنی است بلکه می تواند تبدیل به الگو نیز بشود.

حاج محمدی اضافه کرد: یکی از برنامه‌های ما مهارت آموزی زندانیان است زیرا اعتقاد داریم اگر فرصت مهارت آموزی توام با برنامه های تربیتی را برای زندانی فراهم کنیم او نیز می تواند به زندگی سالم و سعادتمندانه بازگردد.

رئیس سازمان زندان ها خاطرنشان کرد: زندان فرصتی برای خدمت است و ما سعی داریم این فرصت را برای افراد مختلف به ویژه گروه های جهادی فراهم کنیم تا در این امر خداپسندانه مشارکت کنند.

در این نشست، علی  اوسط هاشمی رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور نیز با اشاره به جایگاه مهارت در زندگی انسان ها گفت: مهارت پایه اصلی زندگی است و داشتن مهارت های اساسی زندگی می تواند مسیر سعادت انسان ها را هموار کند.

وی با اشاره به اینکه زندان محلی برای اصلاح است، افزود: باید سطح کیفی مهارت آموزی زندانیان را افزایش دهیم و ما آماده هرگونه همکاری برای توسعه مهارت آموزی در زندان ها هستیم.

هاشمی با بیان اینکه دو نوع مهارت سخت و مهارت نرم داریم گفت: آنچه مهم تر و ماندگارتر است مهارت نرم است که شامل اخلاق حرفه ای، قدرت مدیریت و چگونگی شبکه سازی می شود و اینها سرمایه های حین کار است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه به مقوله مهارت آموزی و رصد کامل برنامه های مهارت آموزی زندانیان و میزان بهره وری خاطرنشان کرد: نباید مهارت فدای مدرک شود. ما باید به آثار برنامه ها توجه کنیم و از گواهینامه صرف به گواهی واقعی برسیم.

در این نشست معاون سلامت، اصلاح و تربیت زندان های کشور و مدیرکل دفتر برنامه ریزی اشتغال و حرفه آموزی گزارش هایی از وضعیت اشتغال و حرفه آموزی در زندان های کشور ارائه کردند.