به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، در اولین مطلب از این شماره سکوی شعر با سامانتا بارندسون Samantha Barendson شاعر اسپانیایی متولد ۱۹۷۶ آشنا میشویم. هومن حسین زاده به موضوع تلقی تاریخی از ارتباط میان ادبیات و مخاطب یا متن و خواننده آن به عنوان کلانسوژه ادبیات میپردازد و در ادامه اشعاری از مجموعه شعرهای گلوبند، آخرین سرباز زخمی لهستانی، اهلی کردن قاب عکس معرفی میشود. نشانه های شعر آوانگارد در متون کلاسیک مطلب بعدی به قلم فرزانه مختاری است و صابر ساده بخش نقد ادبی این شماره را به رضا براهنی در مطلبی با عنوان «براهنی، فعلیت مدون نقد ادبی» اختصاص داده است.
سیلویا پلات (شاعر و نویسنده آمریکایی، ۱۹۳۲ تا ۱۹۶۳) Sylvia Plath در پرونده شعر و زنان سکوی شعر این شماره ظاهر شده است و نسبت سینما و ادبیات به بهانه چاپ کتاب سینما دیالوگ به قلم مجید کوهکن رابطه سینما و ادبیات را بررسی می کند. اشعاری از شاعران ایرانی فراسوی مرزها و نقد و بررسی مجموعه شعر دستهایم در باغ پرسه میزنند سروده قلم افسانه توکلی از منصور خورشیدی مطالب بعدی این مجله هستند.
بررسی شعر محمدباقر کلاهی اهری شاعر خراسانی نامآشنا و معاصر از دیگر مطالب این شماره است و در بخشی از آن به قلم رضا کیانیان، بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون میخوانیم: محمد باقر کلاهی اهری را در زمان دبیرستان شناختم، با هم در گروه نمایش پارت آشنا شدیم و سالیان سال دوست ماندیم. در آن روزگاران رفاقتی بسیار عمیق پیدا کردیم. از همان زمان شاعر بود و من شعرهای او را بسیار دوشت داشتم و بعدها که برای تحصیل به دانشگاه رفتم اشعار او را با خود داشتم و برای دوستان همدانشکدهایم آنها را میخواندم و هر بار که به مشهد میآمدم و دیدارمان تازه میشد از وی خواستم اشعار تازهاش را برایم بخواند و لذت میبردم. (ص. ۳۶)
سکوی شعر نیز مطابق عرف دیگر مجلات ادبی اشعاری از شعرای جوان تهران و شهرستان ها ولی بدون کتاب شعر نیز منتشر می کند که بخشی از این شماره را نیز به خود اختصاص داده است. بررسی شعر «خوابیده به پشت» از اورهان ولی (شاعر معاصر ترکیه، ۱۹۱۴ تا ۱۹۵۰) و نوشته سامان عبدالرضایی از دیگر مطالب این شماره است. علاقهمندان میتوانند یادداشت ظاهر سارایی را بر مجموعه مصر و شکر سروده حسین شکربیگی در ادامه این نشریه بخوانند.
سکوی شعر که در ۶۰ صفحه به مدیر مسئولی امید بیگدلی و سردبیری هرمز علیپور هر دو از شاعران نامآشنای معاصر منتشر میشود، هر چند نام ماهنامه را بر خود دارد تا سال دوم تنها چهار شماره به علاقهمندان عرضه شده است که عنوان ماهنامه را برای این نشریه ادبی در ذهن مخاطب با سوال روبرو میکند. همچنین به نظر میرسد تصاویر و شیوه استفاده از آنها در میان مطالب و مهمتر کیفیت طرح روی جلد نیاز به بازبینی همکاران این نشریه دارد.