بیرجند - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: نظارت مستمر بر عملکرد مدارس یکی از راه‌های کاهش دغدغه‌های اولیا است و طرح ناعم (نظارت و ارزیابی عملکرد مدارس غیر دولتی) در این استان اجرا می‌شود.

محمدعلی واقعی روز پنجشنبه در نشست با کارشناسان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی شهرستان‌ها و مناطق خراسان جنوبی اظهار داشت: نظارت مستمر و فصلی همراه با دقت و سرعت در نظارت‌ها و شناسایی نقاط قوت و فرصت‌های قابل بهبود در مجموعه مدارس غیردولتی زمینه ساز تقویت مدارس غیردولتی، بهبود نظام پاسخ‌گویی و در نهایت افزایش رضایت‌مندی مردم می‌شود.

وی افزود: نظارت بر فعالیت مدارس غیردولتی از مهم‌ترین برنامه‌ها و وظایف اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی است که با هدف ارزیابی اجرای دقیق قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها در مدارس غیردولتی و ارتقای کیفی امور آموزشی و پرورشی این مدارس انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت نظارت و ارزیابی مستمر فعالیت‌ها و برنامه‌های مدارس از یک‌سو و حساسیت بالای جامعه و از جمله والدین دانش‌آموزان مدارس غیردولتی بر رعایت دقیق قوانین و مقررات در این‌گونه مدارس تاکید کرد: سلامت دانش‌آموزان مهمترین اولویت آموزش و پرورش است و به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین محورهای بازدید در طرح ناعم موضوع رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، انجمن اولیا و مربیان را بازوی توانمند نظام تعلیم و تربیت در گسترش مشارکت‌های مردمی و ارتقای شاخص‌های فرایند یاددهی و یادگیری دانست و تصریح کرد: بر اساس طرح ناعم عملکرد همه مدارس غیردولتی استان در سه محور شهریه، آموزش‌های مجازی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور همزمان گروه‌های ارزیاب مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در مدارس استان باید مهارت زندگی کردن در کنار کرونا به دانش‌آموزان آموزش داده شود، افزود: فراگیری مهارت خود مراقبتی در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین اصل در کاهش بیماری و جلوگیری از گسترش شیوع کرونا ویروس است.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به دغدغه‌های فراوان اولیا در این ایام عنوان کرد: مدیران حوزه‌های ستادی و آموزشی باید با تمام توان برای صیانت از حریم سلامت جسم، روان، فکر و اندیشه دانش‌آموزان تلاش کنند و زمینه‌ساز کاهش دغدغه‌های اولیا و افزایش رضایتمندی عمومی شوند. 

وی با اشاره به فعالیت ۱۵۹ مدرسه غیردولتی در استان با ۱۴ هزار و ۶۲۸ دانش آموز دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی از شوراهای آموزش و پرورش به عنوان تحقق بخش عملی مشارکت دستگاه‌های اجرایی در فرآیند تعلیم و تربیت و برنامه‌های آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: مباحث و مصوبات شوراهای آموزش و پرورش باید کلان، راهبردی، راهگشا و تبیین کننده مطالبات آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف باشد.

حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی در مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل هستند.