محمدعلی شجاعی روز پنجشنبه در نشست هماهنگی استقرار اورژانس هوایی در این استان که با حضور رییس اورژانس کشور برگزار شد، اظهار داشت: برخی از مسوولان کشور گمان می کنند کشور تنها ۵ استان است و همه امکانات، از پول و اعتبار گرفته تا زیرساخت هایی چون ریل و راه را در این استان ها توزیع می کنند.
وی با بیان اینکه ۴۵ سال از عمر اورژانس و ۲۰ سال از عمر اورژانس هوایی می گذرد، گفت: البته خوشحالیم از اینکه بالاخره پایگاه اورژانس هوایی در خراسان شمالی افتتاح شد اما داشتن اورژانس برای مردم راضی کننده نیست مگر این که در تمام استانداردهای دیگر این بخش دست کم به میانگین های کشوری برسیم.
وی افزود: زمانی که حرف از اورژانس می شود باید پرسید آیا آمبولانس کافی داریم، اگر هست فرسوده اند یا نه و یا در نقاط دورافتاده و در مناطقی از شهر که امکان تردد آمبولانس وجود ندارد، آیا موتورلانس (موتورآمبولانس) داریم.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان اینکه در توزیع امکانات بین استانها توازن نبوده است، گفت: مردم می خواهند خدماتی که در استان هایی مانند تهران و اصفهان دیده می شود، در خراسان شمالی هم باشد.
شجاعی با بیان اینکه ۳۰ درصد ماموریت های اورژانس در خراسان شمالی مربوط به سوانح جاده ای است، گفت: سالانه ۲۰ میلیون مسافر از ۲۸۰ کیلومتر جاده این استان عبور می کنند و ۶۶ درصد فوتی های ما مربوط به سوانح جاده ای است و باید داشته های اندک ما را با این مسافران جمع کنید تا نگاه ویژه ای به خراسان شمالی صورت گیرد.
وی افزود: سالانه سه هزار تصادف در محور اصلی استان روی می دهد که ارتباطی با استان ندارد و در واقع ما جور ملی را می کشیم ولی حتی اعتبار استانی هم به اندازه کافی به ما نمی دهند در حالی که این حق طبیعی مردم است که از امکانات کافی برخوردار باشند.
وی از مسوولان ارشد کشور خواست تا با نگاه ویژه ای به خراسان شمالی نگاه کنند و افزود: ما نیز تمام تلاش خود را می کنیم تا شرایط استفاده مطلوب از بالگرد اورژانس هوایی مهیا و آموزش و هماهنگی های لازم بین دستگاه ها نیز اجرا شود.
استاندار خراسان شمالی گفت: استقرار اورژانس هوایی در استان باید با تمام استانداردهای موجود باشد و نوع تجهیزات اورژانس هوایی و رسیدن به موقع به عملیات برای ما حائز اهمیت است.
شجاعی افزود: اگرچه در کشور عادت کرده ایم برای کوتاهی از انجام مسوولیت خود به عذرخواهی بسنده کنیم اما در بحث اورژانس هوایی دیگر بخششی در کار نیست، چون صحبت از جان انسان ها در میان است.
وی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس خواست طی ۴۸ ساعت، آماری دقیق از داشته ها و نداشته ها و نیز تحلیلی از وضعیت اورژانس استان ارائه کنند تا برای تامین امکانات و رفع موانع اقدام شود و در کنار آن نیازهای آموزشی به نیروهای مرتبط با اورژانس هم دیده شود.
خراسان شمالی به ۵۰ آمبولانس نیاز دارد
رییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی و نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار تعیین دامنه ماموریت های اوژانس هوایی شد و گفت: این دامنه باید تعریف شود تا بالگرد در ماموریت های دیگر نیز قابل استفاده باشد و بهره گیری از آن تنها به حمل مصدوم به مراکز درمان محدود نشود، زیرا این استان با توجه به وضعیت توپوگرافی، مستعد آتش سوزی و حوادثی چون گم شدن در کوهستان ها و درگیر شدن در سیل نیز هست.
دکتر سیدمحمد پاکمهر، خواهان استقرار یک بالگرد دیگر نیز در استان شد و افزود: ۷۳ دستگاه آمبولانس در حوزه امدادرسانی استان وجود دارد که تنها یک سوم آنها کارآمد است و بقیه از رده خارج هستند و انتظار داریم در این بخش نیز اورژانس کشور به ما کمک آمده و برای استان ۵۰ دستگاه آمبولانس دیگر درنظر گرفته شود.
نخستین پرواز اورژانس هوایی در ۳۱ شهریور
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز از دستگاهها خواست تا هماهنگی های لازم برای استفاده از خدمات اورژانس هوایی را انجام دهند.
احمد برادران افزود: نخستین پرواز بالگرد اورژانس هوایی استان در روز ۳۱ شهریور، همزمان با نخستین روز هفته دفاع مقدس انجام می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز در این جلسه از کیلومترگذاری راه ها با تابلوهای ویژه خبر داد و افزود: این اقدام از هفته قبل آغاز شده و کیلومتر به کیلومتر در هر دو سمت جاده اجرا می شود.
جعفر شهامت افزود: جی پی اس همه نقاط جاده ای و مراکز راهداری نیز تعیین شده است و با اورژانس و پلیس ۱۱۰ مرتبط شده اند.
خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.
سال گذشته در این استان سه هزار و ۱۸۷ تصادف جاده ای رخ داد که منجر به مرگ ۱۹۷ نفر شد.