به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در حاشیه جلسه مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استانها با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان در جمع خبرنگاران، نقش زنان در آموزش و پرورش را برجسته خواند و افزود: تمام توجه ما معطوف به این است که بانوان را در محتوا و تدریس مطالب آموزشی با احترام کامل مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: برای هر تغییراتی کارهای لازم انجام شده است و در نسخه الکترونیکی کتابهای موجود اصلاحات را خواهیم داشت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش موثر بانوان در تربیت، خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد از مدیران و معلمان را بانوان تشکیل میدهند، در دوره ابتدایی بیشاز ۸/۵ میلیون دانشآموز داریم که بخش عمدهای از آموزشهای آنها بر عهده خانمهاست، بر همین اساس اگر این تعبیر را به کار ببرم که آموزش و پرورش روی دوش بانوان است سخن به گزاف نگفتهایم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه مادر و معلم بیشترین تاثیر در شکلگیری شخصیت بانوان و نسلهای آینده را دارند، ادامه داد: گامهای بزرگی برای تامین دسترسی آموزش برداشتیم به ویژه آنکه اقدامات ایران، در دسترسی دختران مناطق محروم به آموزش درخشان است.
به گزارش ایرنا، تغییر اعمال شده در تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان پس از گذشت چند روز از آغاز سال تحصیلی و توزیع کتاب های درسی در میان دانش آموزان مورد نقد برخی کاربران در فضای مجازی قرار گرفت.
در مقایسه تصویر روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان چاپ سال تحصیلی ۱۳۹۹ با همین کتاب در سال های گذشته مشاهده می شود که تصویر دختران با لباس فرم مدرسه و برخی از مفاهیم ریاضی از کنار دانش آموزان پسر حذف شده است و در تصویر جدید فقط چند پسر مشغول بازی هستند.
برخی کاربران با انتقاد به این اقدام سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حذف دختران از تصویر روی جلد کتاب ریاضی دبستان را بر مبنای تبعیض جنسیتی عنوان کردند. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به دنبال این رویداد، گفت: بابت بیسلیقگی انجام شده در کتاب ریاضی سوم دبستان عذرخواهی کرده و آن را اصلاح میکنیم.
استخدام ۲۵ هزار معلم و تعیین تکلیف حق التدریسها
وی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت حق التدریسها و نهضتیها گفت: موضوع نیروی انسانی در آموزش و پرورش بسیار پیچیده است چرا که همواره تعهداتی متوجه آموزش و پرورش میشود که خارج از خواست ماست اما در مقررات و مصوبات مختلف عمل به آن متوجه میشود، بنابراین به عنوان یک دستگاه اجرایی متعهد به اجرای مقررات بیرونی هستیم.
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: در قانون پیش بینی شده است که معلمان حق التدریس، پیش دبستانی و آموزشیاران طی شرایطی به استخدام در بیایند و این شرایط برای آموزشیاران منوط به پذیرش در آزمون استخدامی است. در آزمون برگزار شده عدهای حد نصاب قبولی را کسب نکردهاند که بنا بر قانون مقرر شد تا آنها را به کار نگیریم و این موضوع باعث شد، آنها اعتراض کنند اما برای کاهش مسائل و مشکلاتی این افراد اصلاحیه پیشنهادی تهیه کردیم و در دستور کار هیات دولت است و سعی داریم شرایطی را برای پذیرفته نشدگان دوره آموزشی در نظر بگیریم تا آنها امسال بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.
حاجی میرزایی از استخدام و تبدیل وضعیت ۲۵ هزار نفر در آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان تعداد ردیفی است که امسال به آموزش و پرورش اختصاص داده شده است و مابقی در سال آینده تعیین تکلیف میشوند، تاکنون در اجرای قانون کوتاهی نکردیم و بخشی از افراد هم پیش بینی شده بود که اگر در آزمون مردود شوند، قطع همکاری داشته باشیم که در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم.
نظارت بر استفاده دانش آموزان از محتوای الکترونیکی خارج از شاد
وزیر آموزش و پرورش در خصوص چگونگی نظارت بر نحوه استفاده از محتوای الکترونیکی که جدا از شبکه شاد در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد، گفت: در ابزار شاد همه خدمات آموزش رسمی کشور را برای همه افراد ارائه میکنیم، همچنین به هیچ محتوای دیگری نیاز نیست، اکنون هم تمام محتوای پایه اول تا دوازدهم تولید و روی شاد در حال بارگذاری است.
حاجی میرزایی ادامه داد: براساس اعلام رییس جمهوری استفاده از شاد رایگان شده است وهمین موضوع مزیت بالایی برای کاربران به شمار میآید.
وی با بیان اینکه برای آموزش رسمی، به خدمات آموزشی دیگر بخشهای خارج از آموزش و پرورش نیازی نیست، اظهار داشت: برای کسانی که میخواهند خدمات افزوده داشته باشند آیین نامهای تدارک دیدیم که نحوه مشارکت بخش خصوصی و همچنین استفاده از مکملهای آموزشی مشخص شده است و در این چارچوب نحوه فعالیتها رعایت میشود البته به مدارس تاکید کردیم که به سمت این مسائل نروند چراکه در شبکه شاد آموزشهای رسمی و با کیفیت ارائه شده است.
نظارت بر مهدکودکها
حاجیمیرزایی درباره ساماندهی مهدهای کودک با بیان اینکه این فضاها فقط کارکرد مراقبتی ندارد، اظهارداشت: کارکرد آموزشی و تربیتی مهدهای کودک هم مهم است چراکه بچهها در این سنین، شکل گیری هویت کودک و دوره تاثیرگذاری روی زندگی صورت میگیرد، پس اقدام ما، قطعا آموزشی و پرورشی خواهد بود.
وی اضافه کرد: نظارت بر مهد کودکها و ارائه استانداردهای لازم به عهده آموزش و پرورش است و مصمم هستیم وظیفه را به خوبی اجرا کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری درباره مهدهای کودک، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس فعال شده اند، شرایط را بررسی میکنند تا آنکه دریابند چه الگویی مناسب است چراکه مقام معظم رهبری از وضعیت فعلی احساس نارضایتی کردند.
به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری در جلسه اجلاس روسا و مدیران آموزش و پرورش رهنمونهایی از جمله نظارت بر فعالیت مهد کودکها به آموزشوپرورش داشتند که این رهنمونها در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرارگرفته است. وزیر آموزش و پرورش در این راستا از تعیین کمیته مشترک کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و آموزش و پرورش برای نظارت بر محتوای آموزشی مهدکودکها خبر داد.
تداوم فعالیتهای آموزش و پرورش با برنامه ریزی ستاد ملی کرونا
وزیر آموزش و پرورش در خصوص تصمیمگیری برای فعالیت و تعطیل شدن مدارس طی هفتههای آینده اظهار داشت: آموزش و پرورش براساس دستورالعملی که وزارت بهداشت تهیه کرده است، کار را دنبال میکند و اگر زمانی شیوع گسترده بیماری را داشته باشیم و از سوی وزات بهداشت ما را منع کنند، مدارس را تعطیل میکنیم.
حاجی میرزایی افزود: برخی رسانهها در تیترهای اصلی خود نوشته بودن که وزیر بهداشت نامهای مبنی بر تعطیل کردن مدارس به بنده نوشته است؛ که اساسا صحت ندارد. و آموزش و پرورش همه فعالیتهای خود را با هماهنگی وزارت بهداشت و منطبق بر دستورات ستاد ملی کرونا برنامه ریزی میکند.
وی ادامه داد: تاکنون از هیچ مدرسهای گزارشی مبنی بر ابتلای دانش آموزانش به کرونا دریافت نکردیم و یک مورد ویدئو هم که در فضای مجازی پخش شده بود، دانش آموز به دلیل افت قند خون بیهوش شده بود که به اشتباه به موارد دیگر اشاره شده بود.
عضو کابینه تدبیر و امید درباره ابتلای معلمان به کرونا در مدرسه بیان کرد: جامعه فرهنگیان هم بخشی از جامعه ایران است و ابتلا به کرونا در این گروه هم وجود دارد، اما تاکنون در مدرسه ابتلای آنها به کرونا گزارش نشده است.
به گزارش ایرنا، یک ویدئو روز ۱۸ شهریور در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که یک دانش آموز پسر در مدرسه از حال می رود و به زمین می افتد. علت این زمین خوردن در شبکه های اجتماعی کرونا اعلام شده که این موضوع توسط مسوولان آموزش و پرورش تکذیب شد.