تهران- ایرنا- مدیر شبکه آموزشی دانش‌آموز در گفت وگو با روزنامه ایران گفت: هم اکنون حدود ١٠ میلیون و ٥٠٠ هزار دانش‌آموز با استفاده از اینترنت رایگان متصل به شاد شدند. برخی از دانش‌آموزان حضور اسمی دارند. با این حال طبق بررسی‌های ما، حدود ٨ میلیون نفر به‌صورت تراکنش‌های متقابل و به شکل تعاملی در شاد فعالیت می‌کنند و بر اساس آمارهای ما حدود ٥٥٠ هزار معلم و ١١٣ هزار مدرسه هم به شبکه شاد متصل هستند.

روزنامه ایران شنبه ۲۹ شهریور، درباره شبکه شاد با سیدحسن الحسینی مشاور وزیر و مسوول شبکه آموزشی دانش‌آموز(شاد) گفت‌وگویی انجام داده است که در ادمه می خوانیم: همان روزهای اولی که مدارس به خاطر شیوع کرونا تعطیل شد و آموزش‌ها به سمت مجازی شدن پیش رفت مسئولان آموزشی از راه‌اندازی شبکه شاد خبر دادند؛ شبکه‌ای که به‌عنوان بزرگ‌ترین اپلیکیشن تعاملی دانش‌آموزی معرفی شد و هدفش هم از همان ابتدا این بود که آموزش تعطیل نشود. آن‌طور که مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند، بیشترین سرمایه‌گذاری برای این اپلیکیشن در کشور انجام شده تا شاد از سطح امنیتی بالایی برخوردار باشد.

این روزها با بازگشایی مدارس و آموزش‌های مجازی بحث شبکه شاد دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. مسئولان آموزش و پرورش قبل از بازگشایی مدارس اعلام کردند که شبکه شاد ٢ جایگزین شاد یک شده است تا دانش‌آموزان و معلمان راحت‌تر با این شبکه کار کنند.لطفاً توضیح دهید که شاد ٢ چه تفاوت‌هایی با شاد ١ دارد؟
سیســـــــــتم شاد٢ که جدیداً رونمایی شد و حالا مورد استفاده دانش‌آموزان و معلمان قرار گرفته است تفاوت‌های بسیاری با شاد یک دارد. در حقیقت شاد ٢ نسخه توسعه یافته‌تر از شاد یک است. ما در این شبکه برنامه‌های جدیدی نصب کردیم تا کار آموزش برای معلم آسان‌تر شود. این برنامه‌ها این پیام رسان را به یک پلتفرم آموزشی تبدیل کرده است. این پلتفرم آموزشی، آموزش‌های تعاملی را کاملاً پوشش می‌دهد و امکان ارسال تصویر، عکس، متن و لایو (ارتباط دو طرفه)، گرفتن آزمون‌ها در آن فراهم شده است. ما در شاد ۲ تا آنجا که توانستیم امکانات کلاس فیزیکی را بازسازی کردیم در این شبکه حتی امکان حضور و غیاب دانش‌آموزان و کنترل‌های تعلیم و تربیتی لحاظ شده است.

به این ترتیب که توسط امکاناتی که نصب شده کاملاً رفتار دانش‌آموز، معلم و اولیای مدرسه قابل پیگیری و برنامه‌ریزی است به این دلایل امتیاز این شاد نسبت به شاد ١ بیشتر است. همین ارتباط دو طرفه برای دانش‌آموز و معلم بسیار مهم بود. معلم در کلاس‌های آنلاین خود می‌تواند با انتخاب پخش زنده دو طرفه کلاس‌های آنلاین تعاملی با هدف پرسش و پاسخ دانش‌آموزان و خانواده برگزار کند به این صورت که فرد آغاز کننده تصویر آنلاین خود را در گروه ایجاد می‌کند و دیگر اعضای گروه می‌توانند با ارسال درخواست لایو در آن شرکت کنند یا پرسش‌های خود را برای پاسخگویی معلم در پخش زنده درج کنند. البته این پخش زنده هم تا ۲۴ ساعت قابل دانلود است.علاوه بر این موضوع تکالیف دانش‌آموزان بوده است که به اعتقاد ما کمک بسیار زیادی به یادگیری دانش‌آموز می‌کند؛ این سرویس در راستای پیشرفت دانش‌آموز به معلم کمک می‌کند؛ در نسخه جدید شاد، سرویس تکلیف برای معلم شامل ۳ بخش تکالیف درجریان، تکالیف به اتمام رسیده و ثبت تکلیف جدید ارائه شده است.

یعنی دانش‌آموزان در آموزش مجازی می‌توانند مثل آموزش حضوری موفق باشند؟
این یک مدل آموزش مجازی با تمام استانداردهایش است و البته با آموزش حضوری فرق دارد. هدف ما از راه‌اندازی این شبکه این بود که آموزش تعطیل نشود. آموزش مجازی با آموزش حضوری تفاوت‌های بسیاری دارد باید عادت و سازو کارهایش مشخص شود آموزش مجازی بیشتر متکی به قدرت خودآموزی دانش‌آموز است که باید این خصوصیات در دانش‌آموزان رشد کند و البته آموزش مجازی و سواد فناورانه معلم و دانش‌آموز را افزایش می‌دهد.

این مباحثی که شما مطرح کردید موضوعات آموزشی دانش‌آموزان بود که برای خانواده‌ها هم بسیار مهم است اما کارکرد مدرسه برای دانش‌آموز فقط آموزش نیست موضوعات پرورشی هم اهمیت بالایی دارد. آیا در شاد ٢ به موضوعات پرورشی هم توجهی شده است؟
موضوع پرورشی هم برای ما مهم است. در همین مورد ما برنامه‌های متعددی در تابستان برای دانش‌آموزان در شبکه شاد اجرا کردیم. فعالیت‌های پرورشی آموزش و پرورش به هیچ عنوان تعطیل نشده است. در فوق برنامه‌هایی که در شاد داریم بارگذاری موضوعات پرورشی انجام شده که البته در تابستان اجرایی هم شده است. اما این را بگویم که فضای مجازی محدودیت‌هایی دارد که با فضای فیزیکی متفاوت‌تر است.

آیا بررسی کرده اید که تا امروز چه تعداد دانش‌آموز از شبکه شاد استفاده می‌کنند؟
هم اکنون حدود ١٠ میلیون و ٥٠٠ هزار دانش‌آموز با استفاده از اینترنت رایگان متصل به شاد شدند. برخی از دانش‌آموزان حضور اسمی دارند. با این حال طبق بررسی‌های ما، حدود ٨ میلیون نفر به‌صورت تراکنش‌های متقابل و به شکل تعاملی در شاد فعالیت می‌کنند و بر اساس آمارهای ما حدود ٥٥٠ هزار معلم و ١١٣ هزار مدرسه هم به شبکه شاد متصل هستند. این تعداد مدرسه تقریباً جمع همه مدارس وزارت آموزش و پرورش است.

آماری دارید که چند مدرسه متصل نشده اند؟
بین هزار تا هزار و ٥٠٠ مدرسه به دلایل خاصی نتوانستند متصل شوند.

این تعداد، همان سه میلیون و ٥٠٠ هزار دانش‌آموزی هستند که اعلام شده بود در شاد عضو نیستند؟ برای این دانش‌آموزان چه برنامه‌ای دارید؟
دو دسته از دانش‌آموزان به شبکه شاد دسترسی ندارند. یک دسته از دانش‌آموزان در مناطقی زندگی می‌کنند که تحت پوشش اینترنت و شبکه اطلاعات کشور نیستند، این دانش‌آموزان تعدادشان زیاد نیست. یکسری از دانش‌آموزان هم گیرنده‌های هوشمندی را که  توسط آن بتوانند از برنامه‌های مجازی آموزش و پرورش استفاده کنند ، در اختیار ندارند. این دانش‌آموزان تعدادشان حدود سه‌ونیم میلیون نفر است. از این تعداد هم حدود یک و نیم میلیون نفر دانش‌آموزانی هستند که به‌لحاظ اقتصادی در محرومیتند و نمی‌توانند گوشی هوشمند برای خودشان تهیه کنند. عده‌ای هم هستند که توانایی نسبی برای تهیه گوشی هوشمند دارند اما گوشی هوشمند در بازار موجود نیست. همان‌طور که می‌دانید تأمین و تدارک ابزار هوشمند از وظایف ذاتی آموزش‌وپرورش نیست این کار وظیفه وزارت صنعت،معدن و تجارت و وزارت ارتباطات است. البته آموزش‌وپرورش اعلام نیاز کرده است و با وزارتخانه‌های مرتبط هم جلسات متعددی برگزار کرده این که برای تولید و تدارک این موضوع چه کنیم.

درباره شاد برخی از معلمان انتقادهایی داشتند آنها اعلام کردند که به‌خاطر زیرساخت‌های اینترنت امکان دانلود یا بارگذاری فیلم و تصاویر را در برخی از ساعت‌های روز ندارند. همان‌طور که می‌دانید علاوه بر جمعیت دانش‌آموزی جمعیت دانشجویی هم از فضای مجازی برای آموزش استفاده می‌کنند شما برای اینکه کار دانلود و بارگذاری دانش‌آموز و معلم را در این فضا آسان‌تر کنید چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
یک جمعیت ١٥ میلیونی از آموزش مجازی استفاده می‌کنند. نصب این تعداد برنامه، دانلود و ارتباط دو طرفه حجم ترافیک زیادی می‌خواهد. هماهنگی‌های لازم در شورای عالی فضای مجازی انجام شده است و فکر می‌کنیم با برنامه‌ای که به ما داده‌اند دیگر در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت. بخصوص برای احتیاط زمانبندی‌های لازم را برای حضور دانش‌آموزان در این فضا کردیم. دانش‌آموزان در چهار دوره زمانی در شبکه شاد هستند دو دوره زمانی برای دانش‌آموزان متوسطه در صبح و دو دوره زمانی هم در بعدازظهر برای آموزش ابتدایی است. عمدتاً کلاس‌های ما ۲۵ دقیقه برای ابتدایی، ۳۰ دقیقه برای متوسطه اول و ۳۵ دقیقه برای متوسطه دوم است. البته این را هم بگویم که دانش‌آموزان از شبکه آموزش هم استفاده می‌کنند. این شبکه آموزش مجازی را تکمیل می‌کند.

برخی انتقاد کرده‌اند که چرا وزارت آموزش و پرورش از گوشی‌های اندروید برای نصب شاد استفاده می‌کند همان‌طور که می‌دانید برخی از خانواده‌ها از گوشی‌های هوشمند دیگری استفاده می‌کنند و این انتخاب شما موجب شد تا به برخی از خانواده‌ها هزینه تحمیل شود. آیا برنامه‌ای برای نصب شاد روی دیگر گوشی‌های هوشمند هم دارید؟
قبول دارم. برای گوشی‌های دیگر ما مشکل بسیار داشتیم. مثلاً نمی‌توانستیم روی گوشی اپل کار کنیم چون کشور ما تحریم است و درباره این مدل گوشی محدودیت‌های بسیاری داشتیم. اما لازم است در اینجا توضیح دهیم فعالیت خودمان را روی گوشی‌های مختلف انجام می‌دهیم امیدواریم تا دو ماه آینده در ویندوز شبکه شاد را بالا بیاوریم و در گوشی‌های هوشمند ios اگر امکانات فنی اجازه دهد این کار را خواهیم کرد. ما تا آنجا که بتوانیم تلاش می‌کنیم در همه گوشی‌ها قابلیت دریافت شبکه شاد وجود داشته باشد.

برخی از معلمان و خانواده ها به حریم خصوصی‌شان اشاره کردند و گفتند این اپلیکیشن ممکن است حریم خصوصی‌شان را زیر سؤال ببرد این موضوع را چقدر تأیید می‌کنید؟
امنیت در شبکه شاد به دو طریق تأمین می‌شود یکی از طریق زیرساخت‌ها است که این موضوع برای ما بسیار مهم است. معتقدیم این سیستم باید دربرابر حملات خارجی دوام بیاورد.  در این جهت شبکه شاد جزو زیر ساخت‌های مهم کشور محسوب و در نتیجه بالاترین سطح حفاظت از آن می‌شود. اما امنیت از جهت اینکه کاربران مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد نکنند هم اقدامی انجام داده‌ایم.

از جمله اینکه همه کاربران پس از احراز هویت در شاد فعالیت خود را انجام می‌دهند. در این وضعیت هم هر اشکالی پیش آید قابل پیگیری است چون کاربران با هویت می‌آیند و می‌دانند اینجا محیط امنی است.

منبع: روزنامه ایران