خلیل رنجبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمار مبتلایان به این اختلال عصبی در استان با رشد مواجه شده و آمار ۳۶ نفری دانشآموزان مبتلا به اُتیسم در سال ۹۴ اینک به بیش از ۹۰ نفر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه اولین مدرسه مستقل ویژه دانشآموزان طیف اُتیسم استان از سال گذشته با ۳۴ دانشآموز در سنندج شروع بکار کرد، افزود: در مدارس با نیازهای ویژه هشت شهرستان کامیاران، دهگلان، قروه، بیجار، بانه، سقز، مریوان و سروآباد به دانش آموزان اُتستیک خدمات تخصصی ارایه میشود.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: خدمات آموزشی بر اساس روشهای جدید آموزش این کودکان مانند روش تیچ (TEACCH) و خدمات غیردارویی از قبیل خدمات روانشناسی، کار درمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، شن درمانی، ماساژ درمانی، سفالگری به دانش آموزان اختلال طیف اُتیسم در مدارس با نیازهای ویژه استان ارایه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این اختلال عصبی تحولی پیچیده ومادامالعمر است، یادآور شد: در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستان و بدو ورود به دبستان سالجاری تاکنون ۳۳ نوآموز مشکوک به این اختلال شناسایی و به مرحله تخصصی ارجاع شدند.
رنجبر تاکید کرد: کودکان اُتستیک به مداخلات کمکی و آموزشهای زودهنگام نیاز دارند و اطلاعات علمی نشان میدهد اگر اختلال اُتیسم زود تشخیص و از۲ سالگی آموزشهای لازم آغاز شود قابل بهبود است.
وی گفت: آموزش و پرورش استثنایی کردستان با برگزاری کارگاههای تخصصی برای معلمان، دورههای توجیهی برای اولیا و کلاسهای آموزشی ویژه دانشآموزان اُتیسم تلاش دارد برنامه درمانی مؤثر و مداخلات بهنگام را برای کمک به این دانشآموزان ارایه کند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه میزان شیوع این بیماری یک در هشتاد یا یک درصد است وابتلا به آن در پسران چهار برابر دختران است، افزود: ژنتیک مهمترین عامل در ابتلا به آن بوده و ناآگاهی خانوادهها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاعرسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.
امسال حدود یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۳۹ مدرسه و مرکز با نیاز ویژه مقاطع مختلف تحصیلی استان کردستان مشغول تحصیل هستند.