این دانش آموز مازندرانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنکار ایرنا گفت که برنامه ریزی و مطالعه برای شرکت در آزمون سراسری را از اواخر بهمن ماه سال گذشته شروع کرد و تقریبا از اسفند ماه هم وارد فاز جدی شد.
وی توضیح داد : روزانه حدود ۹ تا ۱۰ ساعت مطالعه می کردم و برای همه مطالعاتم نیز برنامه ریزی از پیش تعیین شده داشتم.
ملیحی مهم ترین مشکلش تا روز آزمون سراسری را تغییر چند باره زمان برگزاری آن اعلام کرد و گفت : طولانی شدن زمان برگزاری آزمون کنکور به دلیل شیوع ویروس کرونا ، بزرگ ترین ضربه ای بود که به من و خانواده وارد شد.
وی افزود : تاخیر در آزمون ، برنامه ریزی هایم را تحت تاثیر قرار می داد و سبب می شد تا دوباره برنامه ریزی کنم ، ضمن این که گاهی برایم ناامید کننده می شد ، اگر چه در همه این لحظات خانواده در کنارم بودند و حمایتم می کردند.
این دانش آموز نخبه مازندرانی گفت : واقعیت این است که تمدید و تاخیر زمان کنکور برای همه طاقت فرسا شده بود ، ولی این وضعیت برای کسانی که برنامه ریزی دقیق داشتند و حتی توان و نیروی ذهنی و جسمی اشان را هم در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار داده بودند ، طاقت فرسا تر بود.
وی در باره چگونگی فائق آمدن بر اضطراب و فشارهای ناشی از تاخیر و تمدید زمان آزمون سراسری هم توضیح داد : برنامه ریزی درسی من وقتی به شیوع کرونا برخورد کرد ، با آن تلفیق شد. یعنی تلاش کردم تا از کرونا فرصتی برای مطالعه بیشتر بسازم. به عبارتی تنها راه جلوگیری از آسیب کرونا برای من مطالعه بیشتر ، برنامه ریزی دقیق تر و تداوم تلاش برای صرف همه انرژی ام در جهت دستیابی به موفقیت در کنکور بود. به همین دلیل هم مطالعه برای کنکور تبدیل به اصلی ترین مشغله زندگیم شد. این کار باعث شد تا از بسیاری از مسائل روزمره و اجتماعی برای مدت طولانی تری دور باشم.
ملیحی به نقش خانواده اش در دستیابی به رتبه تک رقمی بویژه در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت : در تمامی مدتی که مشغول برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور بودم ، اعضای خانواده در کنارم بودند. با این که آنها می توانستد برخلاف من ، خودشان را در منزل حبس و قرنطینه کامل نکنند ، ولی به خاطر این که درسم آسیب نبیند و فشار مضاعفی علاوه بر کرونا و کنکور در شرایط کرونایی به من وارد نشود ، با من به صورت کامل همراهی کردند. آنها بیشتر از من در این مدت متحمل سختی شدند . محیط خانه را برای مطالعه و درس خواندنم ساکت نگه داشتند ، هزینه های سنگین تهیه کتاب و تقویت روحی و رواحی و جسمی ام را متحمل شدند و مهم از همه این که با اطرافیان قطع ارتباط کردند.
شوک سئوالات کنکور
دانش آموز نخبه مازندرانی یکی از سختی های مهم دوران کنکورش را رونمایی از سئوالات در روز آزمون توصیف کرد و گفت : سئوالات کنکور امسال همه را غافلگیر کرد و من نیز به خاطر آن همه برنامه ریزی و تلاشی که کرده بودم ، بیشتر شوکه شدم و در واقع مدتی گذشت تا بتوانم در سر جلسه کنکور به خودم بیایم .
وی با اظهار این که " سئوالات کنکور امسال استاندارد نبود " ، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که منظورش چیست ، توضیح داد : منظورم از استاندارد نبودن ، عدم تطبیق سئوال با مدت زمانی بود که برایش در نظر گرفتند . نوع سئوال با زمانبندی تعیین شده همخوانی نداشت.
ملیحی گفت : شاید اگر بگویم پس از کرونا ، سئوالات کنکور بیشتر از همه اذیتم کرد ، بیراه نگفته ام ، چون با آن همه امید سر جلسه آزمون نشستم و به خودم به خاطر تلاش هایی که کرده بودیم اطمینان داشتم ، ولی وقتی با سئوالات مواجه شدم ، جا خوردم .
وی افزود : تنها توضیح بیشتری که می توانم در باره سئوالات کنکور امسال بدهم این است که مثلا برای سئوالی که یک دقیقه وقت تعیین کرده بودند ، پنج دقیقه وقت نیاز داشت تا دانش آموزی مثل من به پاسخ درست دست پیدا کند.
هزینه سنگین کتابهای متفرقه کنکوری
دانش آموز نخبه ساروی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که اگر پرسش های کنکور از داخل کتاب های درسی بیرون کشیده می شود ، پس چرا اینگونه دانش آموزان را غافلگیر می کند ؟، گفت : به نظرم سئوالات امسال کنکور یک بار دیگر نشان داد که کتاب های درسی ما و آنچه که تدریس می شود ، برای کنکور ناکارآمد است. به نظر من اگر کسی تنها به کتاب درسی اکتفاء می کرد ، نمی توانست به پرسش های امسال پاسخ دهد.
وی افزود : من در باره خودم اطمینان دارم که اگر کتاب های غیردرسی کنکوری مطالعه نداشتم و اگر از کتاب های تست بهره نمی گرفتم ، نمی توانستم در کنکور موفق شوم در حالی که تهیه این دست کتاب برای بسیاری از دانش آموزان به خاطر هزینه سنگین مقدور نیست.
ملیحی گفت : به نظرم سئوالات کنکور پیچیده سازی شده بود تا دانش آموزانی که تنها به کتاب درسی اکتفاء می کنند ، نتوانند رقابت کنند و همه به سمت کتاب های تست و کمک آموزشی کشیده شوند.
وی با اظهار این که برای خودش جهت آماده شدن شرکت در کنکور حدود پنج میلیون تومان کتاب تست خریداری کرده بود ، افزود : این مبلغ هزینه سنگینی برای خانواده ام بود و البته آنها بدون هرگونه نگرانی و با روی باز این هزینه را تامین کردند ، ولی واقعیت این است که بسیاری از خانواده ها قادر به تامین چنین مبلغی نیستند و حتی تامین کمتر از این مبلغ هم برایشان دشوار است.
این دانش آموز ساروی گفت : نکته جالب این است که تمامی سئوالات کنکور از سرفصلهای درسی تهیه شده بود ، اما پیچیدگی آنها در شکل تست آنقدر زیاد بود که حتی دانش آموزان نخبه هم نمی توانند در این حد هنگام مطالعه کتاب های درسی ، مطالب را بپیچانند و تبدیل به تست کنند تا برای کنکور آماده شوند.
ملیحی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره میزان شرکتش در کلاس های خصوصی هم اظهار داشت : البته که کلاس خصوصی با توجه به وضعیتی که کنکور پیدا کرده می تواند به موفقیت دانش آموزان کمک کند و نمی توان صد در صد این کلاس ها را نادیده گرفت ولی قبل از هر چیزی این نکته مهم است که کلاس خصوصی تنها برای دانش آموزانی مفید است که پایه درسیشان قوی باشد.
وی توضیح داد : خودم در ۲ درس ریاضی و فیزیک از کلاس های خصوصی استفاده کردم ، ولی هدفم این بود که بتوانم با آنچه در این کلاس ها یاد می گیرم ، بنیه درسی ام را قوی تر کنم و تراز و رتبه ام را بهبود بیشتر ببخشم. به عبارتی من به کلاس خصوصی کنکور نرفتم که ریاضی یا فیزیک یاد بگیرم ، بلکه رفتم تا برای ابهامات و سئوالاتم پاسخ پیدا کنم و راه حل های متنوع را متوجه شوم .
سلام به دانشگاه شریف
ملیحی که به گفته خودش با دریافت نتیجه کنکور اکنون خیالش راحت شده است ، به خبرنگار ایرنا گفت که قصد دارد تحصیلات دانشگاهیش را در دانشگاه شریف استارت بزند.
وی که دوره دبیرستان را در مدرسه تیزهوشان " شهید بهشتی " ناحیه یک ساری تحصیل کرده ، افزود : تحصیل در دانشگاه شریف از آرزوهایم بود و همواره هنگام درس خواندن برای کنکور ، فکر کردن به تحصیل در دانشگاه شریف برایم انگیزه ایجاد می کرد. اکنون دوست دارم در رشته برق یا کامپیوتر در دانشگاه شریف تحصیل کنم .
بر اساس آمارهای رسمی امسال حدود یک میلیون و ۳۹۱ هزار داوطلب در کنکور سراسری شرکت کردند که از این تعداد ۵۰ هزار و ۱۰۰ نفر از استان مازندران بودند.
دانش آموزان مازندران در کنکور سراسری امسال موفق به کسب سه رتبه برتر در رشته های ریاضی ، انسانی و تجربی شدند. علیرضا چلابیان با کسب رتبه ۲ در رشته انسانی و محمدمهدی قلیزاده با کسب رتبه ۱۰ در رشته علوم تجربی در کنار ملیحی جزو برترین دانش آموزان استان در کنکور سراسری۹۹ بودند.