داریوش باقر جوان روز پنجشنبه در حاشیه هفدهمین جلسه کمیته راهبری حمل و نقل جاده ای در بخش حمل و نقل مسافر در گفت وگو با ایرنا در بوشهر افزود: برای ادامه کار نیز ۲۶۰ هزار حلقه لاستیک در سامانه موجود است که میتواند بخشی از نیاز ناوگان حمل و نقل کشور را تامین کند.
وی اضافه کرد: تامین لاستیک یارانه ای از سال ۹۷ ، از طریق سامانه و به صورت صدور حواله و با هماهنگی بین مالکان و لاستیک فروشان به عهده ادارههای راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها گذاشته شد و عملکرد خوبی در سالهای ۹۷ و ۹۸ داشت.
باقر جوان ادامه داد: اما در سال جاری گلایههایی درخصوص تعداد، اندازه و برندهای لاستیکها که کم شده بود وجود داشت.
وی بیان کرد: در همین راستا با پی گیری انجام شده و دستور وزیر راه و شهرسازی نزدیک به ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین که در حال ورود به گمرکات بودند مشمول ارز یارانه ای چهار هزار و ۲۰۰ تومانی شدند که بخشی از مشکلات تا دو ماه آینده برطرف می شود.
باقر جوان ادامه داد: با پی گیری انجام شده تلاش میشود به صورت حمایتی باز هم مشکل لاستیک را حل کنیم.
وی تاکید کرد: لاستیک خط مقدم اقلام مورد نیاز برای تردد یک وسیله و مهمترین قضیه در ایمنی سفر است و وقوع هر مشکلی در ناوگان اتوبوسی ضرر و زیان مادی، اجتماعی و معنوی را به دنبال خواهد داشت.
باقری جوان اضافه کرد: هر چند در کنار این تلاشها مالکانی که میبینند نمیتوانند از طریق سامانه لاستیک مورد نیاز خود را تامین کنند از بازار آزاد و یا سامانه "کالا" با رقم بالاتر اقدام میکنند که در این بخش نیز گلایههایی وجود دارد.
وی در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسی و مینی بوسی کشور گفت: در این خصوص حمایت از تولید داخل ضروری است و امید میرود کارخانههای سازنده پوشش لازم را داشته باشد و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای حمایت لازم در این خصوص را انجام میدهد.
مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: میانگین سنی ناوگان مینی بوسی در کشور ۲۴.۲، سواری کرایه ۱۰.۵و اتوبوس ۱۱.۵ سال است.
کرونا بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل عمومی بخش مسافری خسارت وارد کرد
باقرجوان افزود: در زمان حاضر بر اثر شیوع کرونا ۴۰ درصد از شمار مسافر و ۲۸ درصد در شمار سفرها کاهش یافته و ضرر هنگفتی به این ناوگان وارد شده است.
وی ادامه داد: کرونا تاکنون هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و با احتساب بخشهای غیر مستقیم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل مسافر ضرر وارد کرده است که این رقم می تواند صرف پرداخت حقوق و به روز کردن ناوگان شود.
باقر جوان با اشاره به حمایتهای صورت گرفته از بخش حمل و نقل مسافری گفت: با پی گیری انجام شده ۶ میلیون تومان برای رانندگان و ۱۲ میلیون تومان برای هر نفر از کارکنانی که تعدیل نشده و بیمه آن واریز شده باشد تسهیلات پرداخت میشود.
وی یادآورشد: تاکنون ۷۶ درصد از رانندگان معادل ۷۷ هزار نفر از این تسهیلات بهره مند شدهاند و برای ایجاد مزیتهای بالاتر پیگیریهای لازم انجام میشود.
باقر جوان گفت: حمل و نقل عمومی جاده ای بخش مسافری یکی از خطوط مقدم در مقابله با بحث کروناست و از همان روزهای نخست همه گیری این ویروس تاکنون براساس شیوه نامه ها نظارت مستمری در ابتدا، حین و خاتمه سفر انجام میشود.
وی تاکید کرد: در راستای اطمینان بخشی به مسافران در خصوص رفع آلودگی وسیله نقلیه، براساس دستورالعملهای بهداشتی وسایل نقلیه باید به صورت کامل ضد عفونی شود و وسایل بهداشتی در ابتدای سفر دراختیار مسافران قرار گیرد.
باقرجوان گفت: همچنین در راستای حفظ نکات بهداشتی فروش بلیط خارج از پایانه به صورت سامانهای در حال انجام است و بوشهر از جمله استانهای پیشرو در اجرای این سامانه و فروش بلیط به صورت غیر حضور است.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه در برخی سفرها اتوبوس با یک یا ۲ مسافر باید حرکت کند اما تلاش شده شمار سرویسها کاهش پیدا نکند و وسیله نقلیه تحت هر شرایطی به راه افتد به همین دلیل باید مزیتهای حمایتی برای مالکان و شرکتهای حمل و نقل ایجاد شود.