مسکو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود گفت: امیدواریم تدابیر و اقدامات جدید برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مسکو، لاوروف روز پنجشنبه در دیدار با ظریف در محل ضیافت های رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفت: امیدواریم دیدار امروز امکان تنظیم گام های بیشتر برای حفظ برجام در مورد برنامه هسته ای ایران بدهد. 

 وزیر خارجه روسیه گفت: ما با همه شرکت کنندگان در برجام که به این سند مهم پایبند هستند همکاری می کنیم و دیدار امروز ما امیدوارم به تنظیم تدابیر بیشتر در این عرصه کمک کند.
ظریف نیز در این ملاقاتبا بیان اینکه خوشحالم برای سومین بار در طول بیماری کرونا و برای سی و یکمین بار در طول وزارتم به مسکو سفر می کنم، اظهار کرد: روابط دو کشور زیر نظر مستقیم روسای جمهور دو کشور با جدیت پیگیری می شود. 

وی ادامه داد: با جرات می توان گفت در تاریخ روابط دو کشور هیچگاه  سطح روابط به نزدیکی و راهبردی کنونی نبوده است.

وزیر خارجه با اشاره به اینکه پروژه های مشترک دو کشور علیرغم   فشارهایی که از خارج وارد می شود به پیش می رود، اضافه کرد: امیدواریم جلسه کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه در ماه اکتبر تشکیل شود و این برنامه ها را از نزدیک دنبال کنیم. 

ظریف سپس خاطرنشان کرد: همکاری ایران و روسیه در مقابله با قانون شکنی و یک جانبه گرایی آمریکا نمونه ای از مقابله موفقیت آمیز در مقابل پیشبرد اهداف یک جانبه مطرح است . 

وزیر خارجه ایران با قدردانی از نقش بسیار جدی و سازنده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت گفت: سفرای شما و شخص شما در مقابله با اقدامات غیر قانونی آمریکا و همینطور دوستان ما در چین نقش مهمی را ایفا کردید.

وی افزود: امروز می توانیم با توجه به نقش مثبت روسیه، درباره اقدامات بیشتری برای حفظ برجام گفت و گو کنیم و آن را به نتیجه برسانیم و برای تضمین روابط بین الملل مبتنی بر حقوق بین الملل و نه مبتنی بر اراده یک کشور همکاری کنیم.

ظریف با بیان اینکه امروز فرصتی  برای صحبت در خصوص تحولات منطقه به دست آمده است، اظهار کرد. سوریه ،افغانستان و یمن موضوعاتی دارای اهمیت هستند و نیاز است با کمک یکدیگر به رنج و جنگ در این سه کشور پایان دهیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر دیروز (چهارشنبه) در سی و یکمین سفر خود به روسیه به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی و در چهارمین سفر در شش ماه اخیر وارد مسکو شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در آستانه سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو در پیامی اعلام کرد: محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران امور خارجه ایران و روسیه در مورد برجام و تحولات منطقه ای و دوجانبه گفت وگو و مذاکره می کنند.

 کاظم جلالی با بیان اینکه انزوای آمریکا تمامی ندارد، اظهار داشت: همزمان با شکست این رژیم در زورگویی خود برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل و همچنین برگزاری مانور مشترک نظامی «قفقاز ۲۰۲۰ »  با حضور ایران و روسیه در منطقه خزر و دریای سیاه،  ظریف  در سی و یکمین سفر خود به روسیه به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی و در چهارمین سفر در شش ماه عازم مسکو است.

وی افزود: ظریف با لاوروف همتای روس خود پنج سال بعد از انعقاد توافق هسته ای حول برجام،  تحولات منطقه ای و دوجانبه مذاکره خواهد کرد.  

جلالی گفت: روسیه به عنوان حامی برجام اخیرا با قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالفت کرده است ؛ ایران و روسیه علیه تحریم های ضد بشری و یک جانبه آمریکا همبستگی کامل دارند. 

به گفته جلالی، در پرتو اراده رهبران و مقامات عالی دو کشور، مناسبات دو جانبه در راستای تامین منافع مشترک و کمک به تامین امنیت منطقه ای و بین المللی از روندی رو به رشد برخوردار است.