خلیل رنجبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ازاین تعداد یک هزار و ۹۳۸ نفر ارجاع هوش، ۲۵۱نفر ارجاع شنوایی، ۶۳۱ نفر ارجاع بینایی و ۴۲ نفر ارجاع جسمی - حرکتی بودهاند که در مرحله اول آمادگی تحصیلی حد نصاب لازم را کسب نکرده و به مرحله تخصصی ارجاع شدند.
وی با اشاره به اینکه از ارجاعات بینایی ۶۶ نفر تحت درمان آمبلیوپی تشخیص داده شدند گفت: ۱۹نفر نیاز به درمان دارویی - جراحی، چهار نفر نیاز به کتاب درشت خط و معلم رابط در مدارس عادی داشته و ۲ نفر نابینا به مدارس استثنایی برای ادامه تحصیل معرفی شدند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: از تعداد ۲۱ نفر نوآموز بدو ورود به دبستان مشکوک به اختلال رفتاری طیف اُتیسم، پنج نفر اُتیستیک بوده وبه مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۶ هزار و ۱۰۲ نفر نوآموز درسامانه سنجش سلامت نوبتگیری کردند، افزود: درشرایط کنونی بیماری کرونا نوبتگیری در سامانه با فاصله زمانی نیم ساعت است وهرپایگاه سنجش روزانه تعداد ۲۰ نفر نوآموز را ارزیابی وساعت کاری در نوبت صبح ازساعت ۸ تا ۱۳ ودر نوبت بعدازظهر از ساعت ۱۴تا ۱۹ با رعایت شیوه نامههای بهداشتی است.
رنجبر اظهار داشت: برنامه سنجش فرصتی برای برنامه ریزی آموزشی،مداخله به هنگام، تشخیص وکمک به بهبود کیفیت آموزشی وکنترل عوامل مؤثربرافت تحصیلی دانشآموزان است.
وی افزود: اساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کودکان به نحوی دارای مشکلات جسمی، حسی یا رشدی هستند و تشخیص به موقع این کودکان نه تنها میتواند از بروز و تشدید معلولیتها جلوگیری کند، بلکه در رفع مشکلات آموزشی آنان نیز موثربوده و تشخیص ندادن به موقع مشکلات، آسیبهای جبران ناپذیری دارد .
۱۵۰ نفر نیروی اجرایی تخصصی در۲۱ پایگاه اولیه ومجازی با ارزیابی شنوایی، بینایی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان اجرای برنامه سنجش سلامت وآمادگی تحصیلی نوآموزان استان را تا ۱۷ مهرجاری برعهده دارند .