شهرکرد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت احداث شهرک بازیافت در مرکز استان گفت: ادامه عملیات اجرایی احداث شهرک بازیافت زباله‌ شهرکرد به شهرداری مرکز استان سپرده خواهد شد.

الله‌کرم نصیری شامگاه شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری با توجه به مسوولیت شهرداری‌ها در جمع‌آوری پسماند خانگی تاکید کرد: از پنج سال پیش قرار بود یک شرکت خصوصی نسبت به احداث طرح شهرک بازیافت زباله‌ شهرکرد اقدام کند.
وی افزود: اکنون مشخص شد این کار از توان آن شرکت خارج است و باید ادامه طرح را به یک سرمایه‌گذار قوی‌تر مانند شهرداری واگذار کرد.
نصیری تصریح کرد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به‌زودی موافقت اصولی یک‌ساله برای راه‌اندازی یک مرکز جمع‌آوری و بازیافت زباله صنعتی در استان را برای یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی صادر می‌کند.
وی یادآور شد: به هر دلیلی که سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این مدت نتواند به تعهدات خود عمل کند، سرمایه‌گذار دیگری مشخص و جایگزین خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اکنون ۲۴.۶ درصد زباله‌های خشک در مرکز چهارمحال و بختیاری قابل بازیافت و تبدیل به کود کمپوست‌ است.
روزانه ۱۵۰ تن زباله در شهرکرد جمع‌آوری و دفن می‌شود و بیشترین حجم زباله‌های تولیدی و جمع‌آوری شده در شهرکرد مربوط به دو بخش خانگی و عفونی است.
برای حفظ محیط‌زیست و حفاظت از طبیعت، دفن زباله باید براساس روش‌های نوین در چهارچوب و دستورالعمل‌های علمی انجام شود.
عملیات اجرایی احداث شهرک بازیافت زباله‌ مرکز چهارمحال و بختیاری در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
سایت دفن زباله شهرداری شهرکرد با ۹۸ هکتار وسعت در زمین‌های منصوریه قرار دارد که از این سطح تاکنون ۲۲ هکتار به‌کارگیری شده است.
شهرکرد به‌عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
مدیرعامل شرکت مخابرات چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اکنون ۲۳ قسمت در استان به‌عنوان نقطه کور در آنتن‌دهی موبایل و اینترنت شناسایی شده است.
فیروز آقایی تاکید کرد: از این تعداد ۱۱ نقطه در شهرکرد، سه نقطه در هفشجان و ۹ نقطه در نقاط حیاتی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
وی اظهار داشت: حجم مصرفی دیتا در چهارمحال و بختیاری ۶ ماه گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا ۲.۷ برابر شده است.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: نبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته‌بندی در استان باعث خام‌فروشی تولیدات باغی به‌خصوص بادام شده است.
آیت‌الله احمدی تصریح کرد: بادام چهارمحال و بختیاری به‌ ویژه بادام تولیدی در باغات سامان هم‌اکنون از سوی هندی‌ها خریداری و از طریق هند و با برند هندوستان بسته‌بندی و صادر می‌شود.
وی افزود: به‌ همین‌منظور تسریع در راه‌اندازی شهرک تخصصی بادام سامان ضرورت دارد.
احمدی تصریح کرد: انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بادام برای نخستین بار در ایران از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاسیس و فعالیت آن آغاز شد.
وی یادآور شد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به‌ نام جهش تولید نام‌گذاری شده است توجه رونق واردات و صادرات به‌عنوان زیربنای رونق و جهش تولید ضرورت دارد.