شهرکرد -ایرنا- سرپرست بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم‌اکنون چهار هزار و ۶۴ ناشنوار در استان زیرپوشش بهزیستی قرار دارند و از خدمات توانبخشی بهره‌مند می‌شوند. گفت: افراد دارای معلولیت ناشنوایی هشت درصد از معلولان زیرپوشش بهزیستی استان را تشکیل می‌دهند.

معصومه محمدی روز یکشنبه در آستانه روز جهانی ناشنوایان افزود: از این تعداد یکهزار و ۶۸۸ نفر مرد و ۲ هزار و ۳۷۶ نفر زن هستند که ناشنوایی آن بر اثر مادرزادی، حوادث، تصادفات، بیماری‌های خاص، عوارض دارویی و آلودگی‌های صوتی و پیرگوشی است.

وی با اشاره به اینکه در استان یک مرکز شنوایی و یک موسسه خیریه برای ارائه خدمات توانبخشی و مددکاری برای ناشنوایان استان فعال است،گفت: ۲ مرکز شنوای سنجی غیردولتی در لردگان و فارسان و ۲ مرکز دولتی در شهرکرد و بروجن نیز فعال است.

وی اظهار داشت: به مناسبت هفته گرامیداشت ناشنوایان بازدید از بازارچه و کارگاه‌های تولید ناشنوایان، مسابقات ورزشی ناشنوایان، تقدیر از ناشنوایان فعال دردستگاه‌های اجرایی و تجلیل از کارشناسن طرح غربالگری شنوایی انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه تهیه سمعک و تامین اعتبار برای کاشت حلزون از سوی سازمان بهزیستی برای جامعه هدف انجام می‌شود، گفت: امسال ۸۰ سمعک خریداری و بین شهرستان‌ها توزیع شده است تا بین مددجویان با اولویت کودکان زیر ۲ سال و پشت نوبتی و سالمندان توزیع شود.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون چهار نفر در استان پشت نوبت کاشت حلزون هستند که در صورت تامین اعتبار، هزینه کاشت حلزون این افراد از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود که برای کاشت حلزون نزدیک به ۶۰ میلیون ریال هزینه نیاز است.

محمدی اظهار داشت:هم‌اکنون ۳۲ هزار معلول در استان چهارمحال وبختیاری شناسایی شدند که از این تعداد ۱۷ هزار معلول از خدمات مستمر بهزیستی بهره‌مند هستند.

وی با تاکید بر توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی به عنوان یکی از برنامه اصلی بهزیستی استان افزود: سالانه ۱۰ درصد جامعه هدف از چرخه حمایت با ایجاد اشتغال و توانمندسازی خارج می‌شوند.

هشتم مهرماه به عنوان روز ناشنوایان نامگذاری شده است.