جواد زارعی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخشی از کار آزادسازی زمین انجام شده است اما باقی آن با مخالفت اهالی روستاهای زیرآباد، زورآباد و کمایستان در شهرستان جوین در خراسان رضوی بلاتکلیف مانده است.
وی افزود: زمینی که باید تملک شود مربوط به سه روستا است و ۴۰ هکتار وسعت دارد و اهالی این روستاها مخالف عبور راه آهن از زمین های خود هستند و به هیچ شکل اجازه نقشه برداری نمی دهند.
زارعی خاطرنشان کرد: در این زمینه پیگیری انجام شده و مکاتبات زیادی هم صورت گرفته، اما به نتیجه نرسیده ایم و در صورت تملک زمین، پیمانکار آماده است تا زیرسازی را در ۶ ماه تکمیل کند.
وی گفت: برای اجرای پروژه ریلی جوین - اسفراین در سفر رییس جمهوری به استان ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب و مقرر شد تا این پروژه تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شود.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه طولانی شده و از برنامه زمان بندی عقب افتاده است، اظهار داشت: با توجه به مشکلات پیش رو، حتی در صورت تامین اعتبار، این امر در موعد مقرر محقق نمی شود.
زارعی خاطرنشان کرد: قطعه اول راه آهن جوین- اسفراین به طول ۲۷ کیلومتر، ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی این قطعه تمام شده و در مرحله اجرای گالری و دیوار ضامن در کیلومتر ۱۵ تا ۱۶ است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی افزود: قطعه دوم هم به طول ۳۱ کیلومتر، ۳۸ درصد پیشرفت دارد و ۱۰ کیلومتر انتهایی مسیر مشکل آزادسازی زمین را دارد.
وی گفت: قرار بوده تا هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیارد ریال هم از محل تملک دارایی های سال های ۹۸ و ۹۹ به این پروژه اختصاص یابد که متاسفانه تاکنون تنها ۷۴ میلیارد ریال اعتبار به صورت اوراق با سررسید سال ۱۴۰۱ پرداخت شده است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: اجرای این طرح ریلی، مصوبه سفر رییس جمهوری به استان است و تا کنون ۷۰ میلیارد ریال برای آن تخصیص پیدا کرده است.
با بهره برداری از پروژه آنتنی راه آهن اسفراین _ جوین، استان خراسان شمالی از طریق شهرستان اسفراین به شبکه ریلی کشور متصل می شود.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب بجنورد قرار دارد.