اردبیل - ایرنا - رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران با اشاره به ظرفیت‌های استان اردبیل در تولید سیب‌زمینی گفت: با ایجاد و توسعه صنعت تولید نشاسته موردنیاز حفاری کشور در اردبیل بخشی از نیازهای این صنعت برطرف خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، مسعود کمبرانی روز یکشنبه در دیدار با رییس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ، فضاهای مکان‌یابی شده توسط واحد اردبیل برای راه‌اندازی پایلوت نیمه‌صنعتی تولید نشاسته را مناسب ارزیابی کرد و افزود: تجهیزات تخصصی این واحد صنعتی در پژوهشکده صنایع شیمیایی ایران در حال ساخت است و با تامین فضای فیزیکی مناسب و استاندارد به اردبیل منتقل خواهد شد.

وی اظهارداشت: با راه‌اندازی پایلوت نیمه‌صنعتی تولید نشاسته حفاری علاوه بر بهره‌مندی از ظرفیت این محصول و جلوگیری از دور ریز آن می‌توان با تحقیقات و دانش فنی این پژوهشکده، صنایع تبدیلی و فرآورده‌های دیگری را نیز تولید و این امر را توسعه بخشید.

او تصریح کرد: انجام تحقیقات کاربردی و موردنیاز کشور از وظایف جهاد دانشگاهی می‌باشد که این امر مهم جهاد دانشگاهی را از سایر مراکز تحقیقاتی متمایز کرده است. 

رییس جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز گفت: این نهاد با هم‌افزایی و بهره‌مندی از دانش علمی و فنی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران و مساعدت مسوولان استان، پایلوت نیمه‌صنعتی تولید نشاسته حفاری به زودی راه‌اندازی می‌کند.

مهران اوچی اردبیلی افزود: این طرح یکی از طرح‌های کلان ملی و فناورانه جهاد دانشگاهی و استان است که با نظارت فنی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران فعالیت خواهد کرد.

وی از تخصیص ۲۰ میلیارد ریال از استان برای ایجاد زیرساخت لازم برای راه‌اندازی این خط تولید خبر داد و گفت: نشاسته حفاری یک محصول استراتژیک موردنیاز کشور و ۱۰۰ درصد وارداتی است که راه‌اندازی این واحد می‌تواند نیاز کشور به این محصول  را در صنعت نفت تامین و به اقتصاد کشور و استان کمک ‌کند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی پایلوت نیمه‌صنعتی تولید نشاسته صنعتی ارزش افزوده‌ بالا و اشتغال‌زایی برای ۵۴ نفر را در فاز اول به دنبال خواهد داشت، اظهارداشت: در استان اردبیل ۷۵۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود که ۲۵۰ هزار تن آن درجه سه و چهار محسوب می‌شود که می‌توان از آن برای تولید نشاسته حفاری نفت استفاده کرد.