به گزارش پایگاه خبری «سوییس اینفو» به گفته مقامات اردنی از دیروز (یکشنبه) انتقال کالا از این مرز زمینی به صورت متوالی اجرا می شود تا رانندگان کامیون هنگام ورود از کشورهای لبنان، سوریه و دیگر کشورها در تعامل با مسئولان گمرک فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
مقامات اردن در اواسط ماه اوت(مرداد)گفتند که آنها پس از ابتلای دهها نفر از کارکنان مرزی و افزایش تعداد زیاد مبتلایان در سوریه که در مجاورت اردن قرار دارد، مجبور به بستن گذرگاه که بندر اصلی انتقال کالا از لبنان و سوریه به خلیج فارس است، شدند.
قبل از تشدید درگیری های متوالی در طول ده سال در سوریه، گذرگاه مرزی نصیب جابر هم محل عبور صدها کامیون بود که روزانه کالاهایی را بین اروپا و ترکیه از یک سو و کشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی دیگر در مبادلات تجاری سالانه به ارزش چندین میلیارد دلار حمل می کردند.
این گذرگاه به دلیل تأثیر اپیدمی کوید -۱۹ و قانون سزار که مجموعه ای از شدیدترین تحریم های ایالات متحده علیه سوریه تاکنون بوده است ، بسته شد. این قانون که از ماه ژوئن (خرداد) اجرایی شده است، شرکت های خارجی را از تجارت با سوریه در دمشق منع می کند.
«محمد الداوود» رئیس سندیکای کامیون داران اردن که نمایندگی بیش از ۱۷ هزار کامیون را دارد، گفت: ما به دلیل بسته شدن گذرگاه میلیون ها دلار ضرر کردیم.
مقامات سوریه گفتند که ۷۰ تریلر از جمله کامیون های ترانزیتی حاوی محصولات تازه که عازم بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق هستند، از روز یکشنبه وارد اردن شدند.
در دوره ای که این گذرگاه بسته بود به غیر از مرز لبنان که به طور معمول رفت و آمد بین دو کشور صورت می گیرد هیچ گذرگاه دیگری درسوریه فعال نبود.
در همین راستا «ابراهیم ترشیحی»، رئیس انجمن کشاورزان لبنان نیز گفت: این گذرگاه شریان اقتصادی حیاتی برای تمام بخشهای صادرات زمینی لبنان است.
او افزود: لبنان برای ارتباط زمینی با همه کشورها به این گذرگاه نیاز دارد زیرا سایر مرزهای زمینی این کشور با اسرائیل است که هیچ ارتباطی با آن ندارد.
اردن با عربستان سعودی و فلسطین اشغالی نیز گذرگاه مشترک دارد که از زمان اجرای اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا در ماه مارس(اسفند) فقط برای انتقال کالاهای تجاری اجازه عبور صادر می شود.