سرهنگ مهدی باقری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : دور دور کردن شبانه خودروها در شهرهای مازندران به معضل جدی اجتماعی و امنیتی برای شهروندان تبدیل شده است و پلیس هم طرح برخورد با این معضل را در دستور کار قرار داده است.
وی گفت : طبق بررسی های صورت گرفته ۹۰ درصد خودروهایی که دور دور می کنند تک سرنشین هستند و و بیشتر سرنشینان این خودروهای عمدتا گران قیمت هم از اقشار مرفه جامعه هستند.
سرهنگ باقری افزود : شب گذشته با اجرای این طرح در ساری ، ۲۷ دستگاه خودرو توقیف شد و ۳۶۰ راننده نیز اعمال قانون شدند.
پایش تصویری شهرها با ۴۰۰ دوربین
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در باره امکانات پلیس برای برخورد با تخلفات رانندگی شهری از جمله دور دور کردن شبانه خودرویی به صورت مستمر توضیح داد : طرح پایش تصویری شهرهای استان با نصب ۴۰۰ دستگاه دوربین با همکاری استانداری و شهرداریها در مرحله تکمیلی قرار دارد.
سرهنگ باقری گفت : در حال حاضر ۸۵ درصد این دوربین ها فعال است و بقیه نیز تا پایان امسال راهاندازی میشود.
وی افزود : از این پس درصد قابل توجهی از تخلفات رانندگی در معابر درون شهری به وسیله دوربین های هوشمند رصد، پایش و ثبت می شود ، چون دوربین های شهری علاوه بر پایش و رصد وضعیت ترافیکی ، اسناد محکمی برای پلیس در پیگیری متخلفان محسوب می شود.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران گفت : خوشبختانه دوربین های شهری به راحتی آنهایی را که با سرعت غیرمجاز حرکت می کنند و یا بی هدف چندین بار یک مسیر را دور می زنند ، ثبت می کند.
وی افزود : در طرح برخورد با دور دور کردن شبانه خودرویی ، برخورد با انجام حرکات غیر مجاز ، لایی کشی ، ایجاد آلودگی صوتی و رفتار های هنجار شکنانه برخی رانندگان و راکبان خودرو و موتورسیکلت ها در ساعات پایانی شب هم در دستور کار قرار دارد.
قربانیان جنون سرعت در شرایط کرونایی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران همچنین از تغییر الگوی مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی درون شهری در استان در شرایط کرونایی خبر داد و گفت : در نیمه نخست امسال ۹۹ نفر در حوادث رانندگی خیابان های شهری استان کشته شدند و بررسی ها نشان می دهد که آمار فوتی ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته اگر چه ۱۶ درصد کاهش دارد اما بر خلاف پارسال ، وضعیت فوتی های حوادث رانندگی درون شهری از عابران پیاده به رانندگان و سرنشینان تغییر کرده است.
وی توضیح داد : خلوتی خیابان ها به خاطر خانه نشینی بیشتر شهروندان و رعایت مقررات ستاد مقابله با کرونا سبب شده است تا برخی رانندگان با سرعت بالا در خیابان های شهری رانندگی کنند که نتیجه آن ثبت چندین فقره تصادف ناشی از سرعت بالا و در نتیجه واژگونی خودرو و برخورد با اجسام سخت در مناطق شهری مختلف استان بوده است.
سرهنگ باقری با ابراز تاسف از این که خلوتی خیابانها بهانهای برای افزایش سرعت حرکت خودروها توسط برخی از شهروندان شده است ،بیان داشت: پلیس علاوه بر حضور فیزیکی ، از طریق دوربین های نظارتی و ثبت تخلفات همه تردد ها را زیر نظر دارد و با پایش و رصد از طریق دوربین ها با متخلفان برخورد می کند.
مازندران دارای ۶۱ نقطه شهری در قالب ۲۲ شهرستان دارد و تقریبا ۵۷ درصد از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان هم در نقاط شهری زندگی می کنند.
طبق آمار نیروی انتظامی ، سالانه حدود ۱۵ هزار فقره تصادف در معابر درون و برون شهری مازندران رخ می دهد.
بر اساس آمار رسمی نیروی انتظامی ۷۰ تا ۹۰ درصد علت مرگها و آسیبهای تصادفات ناشی از خطای انسانی است. بی توجهی به جلو، صحبت کردن با موبایل، غذا خوردن و شوخی کردن هنگام رانندگی، سرعت بالا، انحراف به چپ از جمله مهمترین خطاهای انسانی هنگام رانندگی محسوب میشود.