آغاز شیوع کرونا موجب شد تا محدودیت هایی برای تردد شهروندان در کشور اعمال شود و در پی آن مردم نیز برای به حداقل رساندن خروج از منازل جهت تهیه اقلام مورد نیاز خود، به خریدهای اینترنتی روی آوردند و در این میان به دلیل کاهش تقاضای خرید چهره به چهره فروشندگان نیز برای ادامه حیات فعالیت خود با توجه به افزایش درخواست خرید آنلاین به فضای مجازی برای ارتباط با متقاضی محصولات روی آوردند.
کرونا موجب شد موانع حضور عرضه کننده و متقاضی در فضای مجازی برداشته شود و افراد بیشتری به این فضای جدید روی بیاورند که بخشی از تقاضای بازار نیز برای خرید محصولات دارویی و غیردارویی بود که فقط داروخانه ها مجوز فروش آن را دارند.
بر همین اساس «فرانک ابوالمعصوم» مدیر پروژه پایش تجارت الکترونیکی ایران در گفتوگو با خبرنگار ایرنا قوانین موجود در این زمینه را توضیح داد و در خصوص نحوه دریافت مجوز داروخانه ها برای فروش محصولات خود در فضای مجازی تصریح کرد: داروخانه ها با ارائه مجوز فروش اینترنتی اقلام غیر دارویی و پروانه تاسیس، می توانند به عنوان داروخانه اینترنتی نماد دریافت کنند.
وی افزود: بعد از گذراندن این روند و دریافت نماد به عنوان داروخانه اینترنتی، می توانند نسبت به فروش کالای بهداشتی از جمله شیرخشک و مکمل به صورت آنلاین اقدام کنند که البته مجوز فروش مجازی این کالاها فقط مختص به داروخانه های اینترنتی دارای نماد است.
مدیر پروژه پایش تجارت الکترونیکی با بیان اینکه برخی مقررات مانع برنامه ریزی برای افزایش فروش آنلاین کالاهای غیر دارویی است، خاطرنشان کرد: قانون ممنوعیت تبلیغات شیرخشک در داروخانه های حقیقی و مجازی یکی از این مقررات است.
ابوالمعصوم تاکید کرد: فروش شیرخشک به استناد موارد قانونی در «دستورالعمل فروش اینترنتی اقلام غیردارویی در داروخانه های کشور و سازمان غذا و دارو» تنها از طریق داروخانه ها مجاز است.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به استناد اعلام سازمان غذا و دارو و به منظور صیانت از اجرای قانون ترویج تغذیه با شیرمادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی مصوبه سال ۱۳۷۶ و آیین نامه های اجرایی و الحاقات بعدی آن تبلیغ شیر خشک ممنوع اعلام شده است.