تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تاکنون به ۴ هزار نفر از دانش آموزان با آسیب شنوایی کمک هزینه خرید سمعک اعطا و در سال گذشته ۵۰۰ کمک هزینه خرید سمعک به دانش آموزان پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سیدجواد حسینی امروز سه شنبه به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان در نشستی مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: بیش از ۱۶ هزار دانش آموز با آسیب شنوایی تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند که نزدیک به  ۶ هزار نفر از این دانش آموزان در ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان و بیش از ۱۰ هزار نفر از دانش آموزان با آسیب شنوایی نیز در ۲۰ هزار مدرسه تلفیقی در حال تحصیل هستند.

وی افزود: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برنامه مداخلات بهنگام در دو سطح بدو تشخیص تا ۴ سالگی به صورت آموزش والد - کودک و در سطح آمادگی در دست طراحی و اجرا است. همچنین یکی از اهداف این طرح شناسایی نوآموزان با آسیب شنوایی است تا پس از شناسایی، تعلیم و تربیت مناسب سازی شده برای آنان فراهم شود.

او در ادامه با یادآوری اینکه در ۱۷ آمورد هزینه خدمات توانبخشی به دانش آموزان با نیاز های ویژه پرداخت می شود، گفت خدمات توانبخشی به طورکلی به دو بخش تقسیم می‌شود که بخشی از آن در قالب خدمات شنوایی‌سنجی و گفتاردرمانی است و بخش دیگر خدمات توانبخشی در قالب بسته‌های حمایتی به دانش‌آموزان مانند تأمین کمک هزینه  سمعک، واکر، ویلچر، عینک و اندام مصنوعی است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اعتبار اختصاص یافته برای بسته های حمایتی از ۴ میلیارد تومان به ۷ میلیارد تومان در سال گذشته افزایش یافته است.

حسینی ادامه داد: همچنین تاکنون هزینه جراحی کاشت حلزون ۱۹۴ دانش آموز و هزینه  تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون ۶۱۸ دانش آموز از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قالب بسته های حمایتی پرداخت شده است.

وی افزود: کمک هزینه تعویض دستگاه کاشت حلزون از جمله خدماتی است که در سال ۱۳۹۹ به مجموعه خدمات ارائه شده اضافه شده است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی تا سقف ۶ میلیون تومان این کمک هزینه را پرداخت خواهد کرد.

حسینی به اهمیت گسترش زبان اشاره ایرانی  برای افزایش ارتباط آنان با جامعه اشاره کرد و گفت: در این خصوص برنامه نهضت زبان اشاره برای آموزش ۴ هزار مدیر، معلم و برخی مسئولین جامعه در سال ۹۹ در دستور کار آموزش و پرورش استثنایی است.  همچنین درس افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول ابتدایی به زبان اشاره ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی تدوین شده است که در آن‌بیش از هزار واژه به زبان اشاره آمده است.

وی  با بیان اینکه اعتبار لازم برای آموزش زبان اشاره به تمامی استان ها تخصیص یافته است، گفت: همکاری با تشکل های غیر دولتی فعال در حوزه ناشنوایان برای تدوین کتاب اشارات و واژگان کتب درسی و تهیه کلیپ آموزش صد واژه به زبان اشاره برای کادر درمان در ایام کرونا در راستای ارتباط بهتر با بیماران ناشنوا، از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای ناشنوایان است که اجرایی شده است.

معاون وزیر  آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه رشته های مهارتی برای ناشنوایان در دوره متوسطه از دیگر ضروریات است که سازمان آموزش و پرورش استثنایی به آن پرداخته است، اظهار داشت: دانش آموزان ناشنوا در  ۳۸ رشته هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش می توانند تحصیل کنند.

حسینی با تقدیر از تلویزیون برای استفاده از زبان اشاره در تمامی برنامه های مدرسه تلویزیونی اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونا و گسترش آموزش های تلویزیونی علاوه بر اضافه شدن زبان اشاره در آموزش ها، روزهای جمعه نیز برنامه های آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در حال پخش است. معاون وزیر با تاکید بر اینکه تولید محتوا و مناسب سازی کتب برای دانش آموزان ناشنوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: تالیف ۵۸ کتاب ویژه دانش آموزان ناشنوا، مناسب سازی ۴۴ کتاب و تولید ۲۰ محتوا برای پیش دبستانی ها از جمله محتواهای آموزشی است که برای ناشنوایان تهیه شده است.

 رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: آموزش مبتنی بر توانمند سازی به تمامی مربیان،  آموزش تکنیک های مداخلات بهنگام و ایجاد یک مرکز جامع آموزشی و توانبخشی در هر استان از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است. یکی از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی راه اندازی پایگاه مجازی جامع آموزشی است که تاکنون  بیش از ۴۴۰ عنوان در این پایگاه بارگذاری شده است و ۸۹ عنوان آن ویژه ناشنوایان است.

ناشنوایان در دنیای سکوت اما  پر از غوغا و شور و نشاط زندگی می کنند و هر ساله دوم تا نهم مهر ماه به یاد آنان، هفته جهانی ناشنوایان  و روز ۹ مهرماه روز جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است.

وی افزود: ناشنوایان بخشی از منابع انسانی هستند، جامعه دوستدار انسان، جامعه دوست دار کتاب، کودک و معلولین است،   جامعه دوستدار معلولین زمانی محقق می‌شود که جامعه فراگیر و بدون محدودیت رقم بخورد. از این رو باید تلاش کرد با فراهم سازی جامعه ای فراگیر و  بدون محدودیت در راستای جامعه دوستدار انسان یعنی جامعه ای مناسب سازی شده برای همه انسان ها بویژه معلولین حرکت کرد.