سنندج - ایرنا - رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: در سال تحصیلی جاری ۲۵۰ دانش‌آموز دارای آسیب شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و مدارس عادی ااین ستان مشغول به تحصیل هستند.

خلیل رنجبر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد، ۵۲ دانش‌آموز دختر و پسر دارای آسیب شنوایی در دوره‌های مختلف تحصیلی در مدارس با نیازهای ویژه استان تحصیل می‌کنند.

وی افزود: همچنین با توجه به سیاست یکپارچه سازی آموزش و تلاش در راستای نزدیک شدن دانش‌آموزان استثنایی به جامعه عادی، ۱۹۸ دانش آموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب شنوایی خفیف تا شدید در کنار همسالان خود و در دوره‌های مختلف تحصیلی مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی بیشترین آمار معلولیت دانش آموزان را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد ولی مبتلایان به آن در سازگاری‌های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه رو هستند.

وی یادآور شد: با تشخیص به موقع و مداخله بهنگام می‌توان عوارض کم شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، از این رو غربالگری قبل از یک ماهگی، اقدامات تشخیصی در سه ماهگی و اقدامات طبی، دارویی، درمانی و توانبخشی مانند کاشت سمعک‌ استخوانی و نامریی و کاشت حلزون قبل از شش سالگی باید انجام شود.

رنجبر تاکید کرد: یکی از سخت‌ترین معلولیت‌ها ناشنوایی است و خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های او یاری‌رسان باشند.

وی گفت: شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت‌های زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است.

رنجبر کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارت‌های شغلی، تحصیلی و کناره‌گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلاتی اعلام کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر ناراحتی‌های روانی، خلقی و تحمیل هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجه است.

نهم مهر برابر با برابر سی ام سپتامبر، روز جهانی ناشنوایان است.