تهران - ایرنا - معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که بیشترین مشکل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها مربوط به داخل هواپیما و ترمینال ورودی است.

محسن فرهادی روز پنجشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرودگاه‌ها بیان کرد: در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در فرودگاه‌ها،  چند قسمت مطرح است. ترمینال ورودی، حمل و نقل مسافر تا پای هواپیما و داخل هواپیما در این زمینه مطرح می‌شود که بیشترین مشکل داخل هواپیما و ترمینال ورودی است.

وی افزود: نیروی انتظامی روش خود برای بازرسی افراد را در فرودگاه‌ها تغییر نداده و همچنان بازرسی بدنی می‌کند. این موضوع بیش از این‌که به مسافر لطمه بزند، به نیروهای انتظامی لطمه می‌زند. می‌توان به این موضوع هم فکر و از روش‌های الکترونیکی به جای بازرسی بدنی استفاده کرد.

فرهادی گفت: همچنان هنگام دریافت کارت پرواز هم مشکل وجود دارد و باید دریافت کارت به سمت الکترونیکی شدن برود تا دیگر افراد برای دریافت کارت پرواز تجمع نکنند.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: حمل و نقل مسافر از ترمینال تا پای هواپیما بهتر شده است. البته مشکلات داخل هواپیما همچنان وجود دارد. مسئولان هواپیمایی می‌گویند که هواپیماها فیلتر هوا دارند، اما نکته این‌جاست که اگر داخل هواپیما تراکم وجود داشته باشد و فردی عطسه یا سرفه کند، ویروس کرونا دیگر به فیلتر نمی‌رسد و سایر افراد از طریق تنفس به این ویروس مبتلا می‌شوند.

وی اظهار کرد: البته در هواپیماهای خارج از کشور برخی اقدامات مانند فروش بلیط به صورت ضربدری اجرا و نمونه‌های این موارد به سازمان هواپیمایی هم اعلام شده، اما به هر حال مشکلاتی از طرف وزارت راه و شهرسازی هم وجود دارد. با این حال، وزارت بهداشت هشدار می‌دهد که موارد ابتلا و بستری و فوت به علت کرونا از طریق این مسیرها افزایش پیدا می‌کند.

براساس این گزارش،  پیش از این «تورج دهقانی زنگنه» رئیس سازمان هواپیمایی گفته بود: سازمان هواپیمایی دستورالعملی با نام ١٩٠٠ تهیه کرده و به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است که موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، داخل هواپیما نیز فرم نظر سنجی گذاشته است و مسافران می‌توانند موارد تخلف را فورا از داخل پرواز به سازمان هواپیمایی اطلاع دهند.

وی درباره موضوع تهویه هواپیما که بسیاری از کارشناسان به دلیل میانگین بالای سن ناوگان هوایی آن را فاقد کارکرد می‌دانند، افزود: بحث تهویه هوا هر سه دقیقه یکبار مطرح نیست بلکه در هواپیما مدام تهویه انجام می‌شود و این موضوع را میتوانید از تفاوت دمای بیرون و داخل هواپیما تشخیص دهید.

رئیس سازمان هواپیمایی گفت:‌ ضمن اینکه دستور داده شده است زمانی که هواپیما روی زمین است از موتور کمکی APU استفاده شود که تهویه را روی زمین هم انجام می‌دهد و قبل از اینکه موتورها خاموش شوند باید این موتور کمکی روشن شود و در هنگام تاکسی کردن هواپیما و پیاده شدن مسافر نیز این تهویه باید روشن باشد.