به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران، مراکز توسعه و تسهیلگری کسب و کار اجتماعی محله محور با عنوان «توتیای کسب و کار» در پنج منطقه از کلانشهر تهران ایجاد میشود که امروز- نهم مهرماه- نخستین مرکز توتیا به وسعت ۵۰۰ مترمربع در منطقه ۹ افتتاح شد.
شهردار منطقه ۹ پایتخت در آیین افتتاح این مرکز گفت: در تلاشیم تا با ایجاد اشتغال و کارآفرینی در این منطقه به کاهش آسیبهای اجتماعی کمک کنیم و به تبع آن به شهری پایدار و پویا برسیم.
«سیدمصطفی موسوی لاری» افزود: پایدار ساختن و تداوم کسب و کار از مسایل بسیار مهم است که در این مراکزی که به همت سازمان خدمات اجتماعی و شهرداریهای مناطق رقم میخورد ممکن خواهد شد.
مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران نیز در این آیین با بیان اینکه مرکز توسعه و رونق کسب و کار در ادامه و پیوسته به طرح «ابتکار» و در حوزه تسهیلگری است، اظهارداشت: یکی از مهمترین هدفهای توسعه اقتصادی در هر منطقه و شهری، ایجاد اشتغال و مهمترین ساز و کار و ابزار آن، کارآفرینی است که باعث کاهش بیکاری و افزایش بهرهوری افراد و منابع و پایداری آن شغل است.
«سیدمالک حسینی» گفت: محوریت در طرح توتیا، محله محوری و تسهیلگری در توسعه کسب و کار است.
وی با بیان اینکه این مرکز تلاشی برای اقدامات پیشگیرانه از آسیبهای اجتماعی و آینده است، افزود: نتایج توسعه کارآفرینی، افزایش نوآوری، ارتقای سطح فناوری، افزایش اشتغال، تولید دانش فنی و تولید و توزیع متوازن درآمد در سطح جامعه است که میتواند افزایش ثروت ملی و رشد اقتصادی جامعه را دربرداشته باشد و در نهایت دوری و پیشگیری از خطرات و آسیبهایی که در آینده گریبان گیر جامعه میشود.
اهمیت کارآفرینی شهری در راستای دستیابی به اقتصاد تعاملپذیر
رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این آیین گفت: مقوله کارآفرینی شهری مدت زیادی است که مطرح و موضوع قابل توجهی است که کشورهای دیگر از همین روش توانستهاند اقتصاد خود را ارتقا بخشند و اقتصاد تعاملپذیر داشته باشند.
«علی فیروزی» با بیان اینکه شهرداری تلاش خوبی را داشته است افزود: باید یک بسته کامل و جامع از تسهیلگری داشته باشیم که توانمندسازی بخش خصوصی قسمتی از آن است تا به کارآفرینی شهری بهینه دست پیدا کنیم.
وی به خدماتی که شهرداری تهران می تواند به شهروندان ارایه کند پرداخت و اظهارداشت: شبکهسازی اجتماعی ارتباطی و تسهیل تعاملات محیطی که به شکل مناسبی در مرکز توتیای کسب و کار دیده شده در کنار بازتعریف مشاغل شهری که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند و تعریف مشاغل نوینی که با زمینههای موجود شهر همخوانی داشته باشند، از دیگر اقدامات در این حوزه هستند.
«فیروزی» خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات عملیاتی هم که مورد توجه باید قرار گیرد، ایجاد مناطق پاک از مجوز، برای ایجاد کسب و کار متناسب منطقه، استانداردسازی مشاغل نوظهور و برندسازی است.
رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اهمیت هدفمندکردن سرمایهگذاری گفت: استفاده از پسانداز راکد خانگی مردم در گرو ایجاد اعتماد در مردم و موضوع تامین سرمایه از مواردی است که باید این مراکز در این زمینه برنامههایی را هم داشته باشند و بتوان از این فرصت و ظرفیت برای رشد استفاده کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروزه مخاطرات گوناگونی زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی انسانها در تمامی جوامع را در برگرفته است، اظهارداشت: هیچ فرد یا سازمان و حتی دولت نمیتواند از زیر بار مسئولیت ناشی از مخاطرات فعلی و آینده شانه خالی کند و همه باید در جایگاه خود پای کار باشند.
«محمدجواد حقشناس» با اشاره به اینکه شورای شهر نیز در این راه همگام با شهرداری تهران است افزود: تلاش خواهیم کرد تا این طرح را از بستر منطقه به فرامنطقه ای ارتقا دهیم تا شاهد رشد و توسعه کارآفرینی در شهر باشیم.
براساس این گزارش، تا پایان سال مراکز «توتیای کسب و کار» در مناطق پنج، هشت، ۱۲ و ۱۹ راهاندازی خواهد شد، این مراکز ارائه کننده خدمات تخصصی هستند که به تقاضاهای احصا شده برای توسعه کسب و کار از طریق تسهیلگری محلهمحور پاسخ میدهند.
در قالب این طرح افراد مستعد و علاقهمند تحت آموزش و ارتقای توانمندیهای برنامهریزی و تسهیلگری برای توسعه کسب و کار، توانمندسازی و کارآفرینی اجتماعی قرار گرفته و اقدام به اجرای پروژههای تسهیلگری در محلات منتخبی از شهر تهران کرده و در نتیجه شبکه دریافتکننده خدمات از مراکز توتیا را ایجاد خواهند کرد.
نقش محوری در ارتقای همزمان طرفهای عرضه و تقاضای خدمات توسعه کسب و کار در محلات و مناطق شهر تهران، توسعه و بهبود کسب و کار مانند شبکهسازی کارجویان و کسب و کارهای محلی، توسعه زنجیره ارزش، ایجاد صندوقهای خرد مردمی و محلهای، ارتقای مهارت جمعی و به همرسانی لایههای مختلف زنجیره ارزش و روشهای جدید بازاریابی و فروش برای مشاغل خرد و خانگی از اهداف راهاندازی مراکز توتیاست.