تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶

تهران- ایرنا- اگر انتقال پیام و نامه رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس ابعاد مکانی داشت امروز این امر ابعاد زمانی پیدا کرده است و بعد از حدود سه دهه باید پیامهای رزمندگان را بازخوانی کرد و از آنها برای عبور از جنگ اقتصادی الگو گرفت.

 نمایشگاه ملی دستاوردهای دفاع مقدس و مقاومت، "اقتدار۴۰"به روزهای پایانی خود نزدیک شده است. این نمایشگاه گوشه ای از خاطرات رشادتها و دلاوریهای مردم ایران را در معرض دید بازدید کنندگان قرار داده است اما گفتنی ها از هشت سال دفاع ملت ایران زیاد است.  در این میان، حکایت نامه‌ها برایم زیبا بود. نامه‌هایی که آمدند و جسم‌های که ماندند و روح هایی که برای ابدیت ماندگار شدند. صندوق پست پر از ترکش‌های جنگ، در غرفه اداره پست این نمایشگاه، یادگاری روزهایی بود که گلوله ها پیام ها را نشانه گرفته بود.

رسالت دیروز پست، پیام رسانی رزمندگان دفاع مقدس و انتقال پیام از مکانی به مکان دیگر بود اما امروز این رسالت ابعاد زمانی به خود گرفته و قرار است پیام هایی از سه دهه قبل را به نسل امروز منتقل کند.  شاید رزمنده ای که آن روزها به خانواده خود نامه می نوشت، هرگز نمی دانست روزی ممکن است خواننده آن نه فقط خانواده اش، بلکه ملت ایران باشند. شاید این فراز تکراری در نامه بسیاری از رزمندگان باشد که" روزهای سختی در پیش داریم اما به حول و قوه الهی موفق می‌شویم. پیروزی با ماست. "

«حجت نیکخواه» عضو شرکت ملی پست ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا باتشریح عملکرد شرکت ملی پست ایران در دوره دفاع مقدس گفت: روایت امروز این نمایشگاه یادآوری دلاوری‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام، تجدید خاطره با دوران دفاع مقدس و گرامی داشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران و بویژه ۶۱ شهید شرکت ملی پست ایران است.

وی گفت: یکی از دستگاههایی که نقش بسیار مهم وکلیدی در پشتیبانی از رزمندگان در دوران دفاع مقدس داشت وزارت پست، تلگراف و تلفن بود. یکی از عمده ترین مشکلات جبهه، ارتباطات رزمنده‌ها بود، ارتباطات مختلفی مثل نامه نگاری و تلفن که باید به آنها رسیدگی می شد. در زمان شروع عملیات‌ها، رزمندگان از مناطق عملیاتی به شهرهای نزدیک می رفتند و از آنجا با خانواده هایشان ارتباط میگرفتند. در همین زمان ممکن بود به صورت ناخواسته بسیاری اطلاعات مربوط به عملیاتها به دست دشمن برسد و ضربه های جبران ناپذیری را به جبهه وارد کند.

نیکخواه گفت: مدیران انقلابی و جهادگر وزارت پست، تلگراف وتلفن با حضور نیروهای تخصصی در تمامی حوزه های ارتباطی به جبهه ها سعی کردند هم مشکلات رزمندگان را رفع کنند و هم با ایجاد خطوط تلفن صلواتی و نامه رسانی منظم با فوریت و سرعت بسیار بالا مشکلات رزمندگان را به صفر رسانده و روحیه بالای آنها را حفظ کنند.

این عضو سازمان ملی پست ایران افزود: وزارت پست، تلگراف وتلفن در زمینه  اعزام نیروی تخصصی به جبهه ها کارهای بزرگی انجام داد مثلا در یک مرحله حدود ۱۴۰۰ نفر نیروی متخصص فقط به سقز و بانه اعزام شد که در آن زمان و در یکی از عملیات ها نوزده نفر از بچه‌های پست و مخابرات به درجه  رفیع شهادت رسیدند. تمام مدیران عامل شرکت ها و ادارات کل و اعضای هیات مدیره به جبهه ها اعزام می شدند تا با دیدن فضای حاکم بر جبهه ها و رصد مشکلات آنجا در اقدامات جهادی خود برای حل مشکلات جدیت بیشتری نشان دهند  واین گونه بود که مشکلات ارتباطی رزمندگان علیرغم نبود ساده ترین و بدیهی ترین زیرساختهای مخابراتی و  امکانات ارتباطی به حداقل رسید و وزارت پست و تلگراف وتلفن نقشی ماندگار در دوران هشت ساله ی دفاع مقدس به ثبت رساند.