کرمانشاه- ایرنا- هفتمین دیدار حضوری استاندار کرمانشاه در سال ۹۹، نَه در سالن جلسات که در فضای باز و سرسبز حیاط استانداری برگزار شد؛ دیداری که هم صحنه‌های امیدآفرین و نشاط‌آور داشت و هم تلخ و غمناک.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نزدیک ۳۰ نفر از شهروندان ماسک‌زده از ابتدای صبح پنج شنبه در حیاط پشتی استانداری روی صندلی های دور از هم نشسته بودند؛ به امید اینکه دستان استاندار، گره از مشکل آنها باز کند.

این شهروندان، پیشتر دغدغه خود را در سامانه سامد(سامانه ارتباط الکترونیکی مردم و دولت) مطرح و پیگیری کرده بودند اما چون به نتیجه نرسیدند، در لیست دیدار حضوری با هوشنگ بازوند قرار گرفتند تا شاید امضا و دستور بازوند، مدیران مربوطه را مجبور به پاسخگویی و رفع مشکل آنان کند.

خواسته های شهروندان هم متفاوت و از جنس مختلف بود؛ از درخواست کمک مالی و استخدام گرفته تا تقاضای حمایت برای ایجاد کسب و کار و کارگاه پوشاک.

لبخند رضایت استاندار

وقتی آقای «بنی بیات»، مدیر شرکت پوشاک «آرامان» از دغدغه خود گفت، لبخند رضایت و خوشحالی روی لب های استاندار کرمانشاه نقش بست. انگار او منتظر شنیدن چنین درخواست هایی بود.

بنی بیات گفت که پنج کارگاه فعال تولید پوشاک در تهران دارد اما دوست دارد که در زادگاه خودش هم کارگاه تولیدی داشته باشد.

این جوان حدود ۳۰ ساله گفت: اگر حمایت شوم ظرف چند روز بیشتر از ۱۰۰ شغل ایجاد می کنم اما کسی از ما حمایت نمی کند در حالی که با حمایت مسوولان استانی همدان سالی ۲ وزیر برای بازدید برند پوشاک این استان می روند.

شما کارت را شروع کن، من چهار وزیر می‌آورم

«شما بیا اینجا کارت را شروع کن من قول می دهم چهار وزیر بیاورم»؛ این را بازوند در پاسخ به بنی‌بیات گفت تا خیالش را از پای کار بودن مدیریت ارشد استان راحت کند.

استاندار کرمانشاه یک دستور ویژه برای پیگیری درخواست بنی بیات صادر کرد و از مسوولان اقتصادی استان خواست که اقدامات لازم برای صدور مجوز تولیدی و ارایه تسهیلات به آن را انجام دهند؛ سپس به صورت تلفنی هم اهمیت پیگیری این موضوع را به مدیرکل امور سرمایه گذاری استانداری یادآور شد.

بازوند حتی به بنی بیات تاکید کرد که «اگر مشکلت حل نشد به خودم پیام بده» تا دوباره پیگیری کنم.

آقای «سراب» دیگر ملاقات کننده با استاندار بود که دستش برای خرید تجهیزات تولیدی خالی شده و همه پول خود را صرف ساخت سوله‌اش در منطقه سرفیروزآباد کرده بود. او تقاضای تسهیلات داشت اما ضمانت کافی هم نداشت. بازوند در نامه درخواست او نوشت که در ارایه تسهیلات و گرفتن تضمین مساعدت شود.

خانم کلهری هم از شغل نیم‌بند خود ناراضی بود و به امید استخدام به نزد استاندار آمده بود. او به بازوند گفت که در کلینیک بوستان شهر کرمانشاه به صورت نیروی جایگزین کار می کند و دستمزدش به صورت غیرمستقیم پرداخت می شود. استاندار هم خطاب به دانشگاه علوم پزشکی دستور مساعدت داد.

دست‌های خالی و بیکاری پدر بیمار پروانه‌ای 

وقتی سامان ۱۱ ساله روبروی استاندار قرار گرفت، فضای دیدار به کلی دگرگون شد. غم و نگرانی از سر و صورت پدر و مادر جوان او می بارید.

گویا سامان تنها بیمار «پروانه‌ای» کرمانشاه است؛ در کل کشور حدود ۷۰۰ نفر دیگر شبیه او هستند که شبانه روز زجر می کشند و از درد جراحی های پی‌درپی آرامش ندارند.

«اپیدرمولیز بولوسا» یا «EB» یک بیماری ارثی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول می کند که به دلیل نازک شدن پوست و آسیب پذیری آن، شبیه بال های پروانه می شود به همین دلیل در ایران به بیماری «پروانه ای» معروف است. بیماری که مهم ترین علت آن بیماری ای بی ازدواج فامیلی است و از هر ۵۰ هزار نوزاد، یکی به آن مبتلا می شود.

درد و نگرانی پدر و مادر سامان اما فقط زندگی بر باد رفته جگر گوشه‌شان نبود، آنچه آتش جانشان را شعله ورتر می کرد، دست های خالی و بیکاری پدر سامان بود.

او گفت پسرم تا الان بیش از صد بار عمل جراحی شده و شغل دست فروشی آن هم در سرپل ذهاب حتی کفاف هزینه رفت و آمد ما به کرمانشاه را نمی دهد.

«اگر کاری برایم جور نشود، خودکشی می کنم»؛ پدر سامان این را گفت و از استاندار خواست که شغلی در کرمانشاه برایش دست و پا کند تا از شر رفت و آمد به مرکز استان خلاص شود و بتواند دست کم هزینه های درمانی پسرش را تامین کند.

پدر و مادرش برای راضی کردن استاندار به یک پیگیری ویژه، تلاش کردند که با کنار زدن لباس و پانسمان ها زخم های سامان را برای بازوند عریان کنند اما به اصرار اطرافیان بی خیال این کار شدند.

بازوند که انگار عمق ماجرا را فهمیده بود، در نوشته خود خطاب به رییس دانشگاه علوم پزشکی از او خواست که شغلی برای پدر سامان جفت و جور کند.

استاندار به مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری هم دستور پیگیری نامه را داد که اگر دانشگاه علوم پزشکی کاری برایش نکرد، در جای دیگری برایش شغل پیدا کنیم.

دیدار استاندار با شهروندان نزدیک به ۲ ساعت طول کشید و در آن مشکلات متعددی مطرح شد؛ مشکل بیشترشان هم نچرخیدن چرخ معیشت و نبود شغل بود که بازوند هر مشکل را برای پیگیری به مدیر مربوط ارجاع می داد.

بیشترین تقاضای مردم

هوشنگ بازوند در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا و باشگاه خبرنگاران گفت: درخواست تسهیلات برای راه اندازی کسب و کار، نشان دهنده پیگیری شهروندان برای اشتغالزایی و یک نشانه امیدوار کننده است.

بازوند افزود: ما در پاسخ به کارآفرینان دستور لازم را برای اعطای تسهیلات به آنها و همراهی لازم برای اخذ تضمین های بانکی صادر می‌کنیم و همزمان برای کاهش مشکلات معیشتی و مالی دیگر شهروندان هم تلاش خود را بکار می بندیم.

استاندار کرمانشاه گفت: بیشتر تقاضای شهروندان در ملاقات های حضوری و گفت‌وگوهای تلفنی، تقاضای شغل برای فرزندان شان است.

۴۰۰ ملاقات حضوری و گفت وگوی تلفنی

آنچنان که مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری هم گفت، استاندار کرمانشاه از ابتدای امسال تاکنون، هفت دیدار مردمی داشته و با حدود ۲۰۰ نفر به صورت حضوری ملاقات کرده است.

حجت الاسلام عبدالله عزیزی افزود: مهندس بازوند همچنین پنج بار در مرکز پاسخگویی سامد حاضر شده و به حدود ۲۰۰ تماس تلفنی شهروندان استان پاسخ داده و به مشکلات آنان رسیدگی کرده است.

عزیزی در پاسخ به ایرنا درباره اینکه حل چند درصد از مشکلات مطرح‌شده به نتیجه می رسد، گفت: بیشتر دستورهایی که استاندار کرمانشاه درباره مشکلات مردم صادر می کند، عملیاتی می ‌شود.

دسترسی سخت به مسوولان ارشد و مدیران کل و فاصله آنها با مردم عادی همواره یکی از گلایه های شهروندان است اما استمرار دیدارهای حضوری و شنیدن بی واسطه دغدغه های مردمی بویژه از سوی مدیران ارشد، می تواند این شکاف کمتر کند.