یزد- ایرنا -مدیرکل دامپزشکی استان یزدگفت: در ۶ ماهه نخست امسال افزون بر ۱۰۰ تن فرآورده خامی و دامی غیرقابل مصرف در استان معدوم شد.

علی فاتحی‌نیا روز شنبه در جمع خبرنگاران استان به مناسبت هفته دامپزشکی ( ۱۲ تا  ۱۹ مهرماه) افزود: بازرسان این اداره کل بطور مستمر از واحدهای عرضه کننده فرآورده‌های خام دامی در سطح استان بازدید و  در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: بحث بهداشت و حفظ سلامت فرآورده های غذایی از مقوله های مهم در دامپزشکی بوده و مسئولیت کنترل و نظارت بر تولید و توزیع انواع فرآورده های خام دامی از مزرعه تا سفره مردم بر عهده بازرسان دامپزشکی است.

فاتحی‌نیا با اشاره به پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی افزود: در ۶ ماهه نخست امسال از هفت هزار و ۹۹۲ راس دام سنگین و ۲ هزار دام سبک تست بیماری بروسلوز یا تب مالت برای شناسایی این بیماری انجام شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به تست سل از  ۱۰ هزار و ۸۴۲  راس دام سبک و سنگین در استان خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت از ۲ هزار و ۲۰۳ راس اسب تست مشمه صورت گرفت که در این زمینه هیچ گونه تست مثبتی گزارش نشد و این نشان از این است درخصوص پرورش اسب یک بستر پاک و بهداشتی در این خطه وجود دارد.

فاتحی‌نیا ادامه داد: مشمشه یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که به عنوان بیماری مهلک اسب شناخته می شود و تنها راه تشخیص آن قبل از ایجاد علایم ظاهری، انجام تست مالئیناسیون است.

به گفته وی در سالجاری ۸۳ هزار و ۷۶۲ راس دام سبک  و ۱۱هزار و ۵۸۱ راس دام سنگین بر علیه بیماری برسلوز در این  استان واکسینه شد و بروسلوز یکی از مهمترین بیماری‌های باکتریایی مشترک بین انسان و حیوان است که علاوه بر بحث مشترک بودن این بیماری بین انسان و دام، خسارت زیادی را به دامداران تحمیل می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: همچنین به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی ، اکیپ های این اداره کل برای واکسینه دام‌های عشایر در فصل ییلاق به محل استقرار آنها اعزام  شدند.

وی ادامه داد: ایمن سازی بدن دام های عشایر که وارد منطقه جدید می شوند در برنامه های کنترلی دامپزشکی قرار دارد تا از بروز بیماری ها، پیشگیری‌های لازم صورت گیرد.

فاتحی‌نیا گفت: کنترل بیماری‌های دامی در راستای حفظ سرمایه دامی و همچنین حفظ سلامت جامعه است، از این رو واکسینه دامهای عشایر در تمام فصول به ویژه در زمان کوچ که در خارج از استان بسر می برند لازم و ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت یکهزار و ۷۸۹ قلاده سگ علیه بیماری هاری،  ۱۰۴ هزار و ۹۳۰ راس دام سبک و ۴۷ هزار و ۷۸۷ راس دام سنگین علبه بیماری تب برفکی در  استان واکسینیه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: همچنین  ۱۱۷ هزار و ۷۸۷ دام سبک  علیه بیماری آبله و ۱۸۲ هزار و ۵۲۰ راس دام کوچک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا «پی پی آر»  واکسینه شدند. 

وی جمعیت دام سنگین  و سبک استان را به ترتیب ۱۱۰ هزار و ۸۸۵  و ۸۰۲ هزار و ۴۴۸ راس بیان کرد و افزود: همچنین ۱۴ هزار و ۹۶۹ نفر شتر و هشت هزار قلاده سگ های صاحب وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد تعداد کشتارگاه های دام  استان ۹ واحد بیان کرد  و اظهار داشت: اکنون پیش سردگذاری لاشه ها در کشتارگاه‌های استان بصورت ۱۰۰ درصد انجام می شود و به مردم استان این اطمینان را می دهیم تمام گوشت عرضه شده در فروشگاه‌های دارای مجوز استان که دارای لیبل این اداره کل هستند کاملا سالم و بهداشتی است.

فاتحی نیا با بیان اینکه اکنون ۵ کشتارگاه بلدرچین، ۴ کشتارگاه طیور در استان فعال است تصریح کرد: ظرف چند ماه گذشته برای نخستین بار در استان خط کشتار بوقلمون هم در استان راه اندازی شده است که پیش از این  بوقلمون باید به صورت زنده به استانهای همجوار ارسال و در آنجا کشتار صورت می‌گرفت که اکنون این مشکل رفع شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به واحد بسته بندی تولیدات فرآوردهای دامی در استان گفت: اکنون  ۵ واحد بسته بندی بلدرچین، ۱۵ مرغ، یک واحد مرغ و ماهی، یک واحد تخم مرغ،  یک واحد کله پاچه، چهار واحد گوشت قرمز،  سه واحد ماهی منحمد، یک واحد پای مرغ  تحت نظارت دامپزشکی در استان فعال است.

وی از راه اندازی  ۲ واحد بسته تخم مرغ تا پایان سال در استان خبر داد و افزود: طرح ارتقای کیفیت تخم مرغ  از سیاست‌های سازمان است از مهرماه توزیع تخم مرغ به صورت فله ای در فروشگاه های بزرگ و هایپرمارکت ها ممنوع و بلکه باید بصورت بسته بندی ارائه شود.

انجام ۱۴ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه در سالجاری ۱۴ میلیون  و ۶۱۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی  در ۹۲۰ واحد پرورش طیور در استان صورت گرفت گفت: از این تعداد ۱۲ میلیون  و ۹۰۰ قطعه جوجه ریزی گوشتی ، ۷۰۸ هزار قطعه جوجه مرغ تخمگذار،  ۴۹ هزار  قطعه بوقلمون و ۹۵۵ هزار هم سایر ماکیان است. 

فاتحی نیا با بیان اینکه در سالجاری هیچ کانون فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است اظهار داشت: همچنین  یک میلیون و۲۰۰ هزار قطعه طیور بومی واکسن نیوکاسل  به صورت رایگان را دریافت کردند که هدف از آن پیشگیری از شیوع بیماری در واحدهای روستایی و سرایت آنها به واحدهای صنعتی است.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد یادآور شد: فاز دوم واکسیناسیون طیور بومی از ۲۶ شهریورماه آغاز شده و تا ۲۶ آبانماه نیز ادامه دارد.

صادرات ۹۴۴ هزار کیلوگرم پنجه مرغ

فاتحی نیا تصریح کرد: همچنین  در ۶ ماهه نخست امسال  ۹۴۴ هزار کیلوگرم صادرات پنجه مرغ به ویتنام و هنگ کنگ، ۲۵ تن پودر آب پنیر به پاکستان، ۵۶۶ تن تخم مرغ خوراکی به عراق، یک میلیون و ۲۰۷  هزار و ۸۸۰ عدد تخم مرغ نطفه دار به عراق و ۲۳ تن دنبه از استان صادر شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد افزود: همچنین در این مدت ۲ میلیون و ۴۶ هزار و ۵۸۶ کیلوگرم گوشت منجمد برزیلی و ۲ هزار راس بز مورسیا از کشور اسپانیا به استان یزد وارد شده است.

افتتاح بخش مولکولی آزمایشگاه 

 وی همچنین از افتتاح بخش مولکولی آزمایشگاه دامپزشکی استان در هفته جاری خبر داد و گفت: برای تجهیز این آزمایشگاه یک میلیارد تومان هزینه شده است.

فاتحی نیار اضافه کرد: با بهره برداری از این آزمایشگاه  ،تشخیص بیماری‌های ویروسی در داخل استان انجام می شود که پیش از این نمونه به استان‌های همجوار ارسال می شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد از علمیات ساختمان جدید آزمایشگاه دامپزشکی در هفته جاری خبر داد و افزود: با اعتباراتی که برای این مجموعه در نظر گرفته شده انشالله در چهار تا پنج سال آینده به بهره برداری می رسد.

صدور یکهزار و ۴۹۹ پروانه اماکن دامی در استان

رئیس نظام پزشکی دامپزشکی استان یزد  هم در این نشست گفت: از مهرماه سال گذشته تاکنون یکهزار و ۴۹۹ فقره پروانه اماکن دامی در استان صادر شد که ۶۹۱ مورد آن مربوط به سالجاری است و ۹۰ درصد این پروانه‌ها نیز طی ۲ تا پنج روز برای متقاضیان صادر شده است.

کاظم نجفی افزود: بیشترین پروانه‌های صادره مربوط به موافقت اصولی در حوزه دام سبک و سپس دام سنگین بوده است  ولی بسیاری از این موافقت اصولی‌ها به پروانه بهره‌برداری نمی‌رسند به عنوان نمونه از مجموع موافقت اصولی برای ۱۰۶ هزار و ۱۵۰ راس دام سبک در استان تنها ۱۹ هزار راس خروجی  داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین پروانه های صادر شده مربوط به تفت و کمترین بافق است خاطرنشان کرد: ۴۳ داروخانه و ۳۰ درمانگاه دامپزشکی و ۱۰ مرکز مایه‌کوبی برای تامین واکسن  زیر نظر نظام پزشکی استان فعال است.

وجود ۱۲۰ دامپزشک زن در استان

نجفی تعداد اعضای سازمان نظام پزشکی استان را ۵۲۰ نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد ۲۵۰ دامپزشک هستند که ۱۲۰ نفر آنها  زن می باشند.

رئیس نظام پزشکی دامپزشکی استان یزد اضافه کرد: در استان یزد هیچ دکتر دامپزشک بیکاری وجود ندارد و زمینه اشتغال برای این رشته هست .