تهران - ایرنا - مدیرعامل موسسه محک گفت: آگاهی هرچه بیشتر جامعه و متخصصان به علایم سرطان، به تشخیص زودهنگام و نیز درمان مؤثرتر، کم هزینه‌تر و کم‌دردتر این بیماری منجر خواهد شد.

آراسب احمدیان روز شنبه با اشاره به ماه سپتامبر در تقویم جهانی که به ماه آگاهی‌رسانی سرطان کودکان نام‌گذاری شده، افزود: سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند به دعوت «انجمن بین المللی آنکولوژی کودک» (SIOP) و «انجمن بین المللی سرطان کودک» (CCI) با هدف یادآوری، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی، اقداماتی را در جامعه به ویژه گروه‌های مرتبط با کودکان از جمله والدین جوان، معلمان و مربیان و پزشکان اطفال و عمومی انجام می‌دهند تا آگاهی و توجه بیشتری نسبت به نشانه‌های بیماری سرطان کودک ایجاد شود. 
وی ادامه داد: آگاهی هر چه بیشتر جامعه و متخصصان به علایم بیماری، به تشخیص زودهنگام آن کمک خواهد کرد و تشخیص زودهنگام این بیماری نیز به درمان مؤثرتر، کم هزینه تر و کم دردتر منجر خواهد شد.
احمدیان تأکید کرد: امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن در جهان، دغدغه سلامتی و دسترسی به امکانات درمانی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته از این رو سازمان‌های سلامت‌ محور نیز با توجه به شرایط جدید حاکم بر نوع ارتباطات و تغییر شرایط زندگی افراد همچنان برای رفع نیازهای ذیربطان خود و یکسان سازی خدمات‌ تلاش می‌کنند.
مدیرعامل موسسه محک با بیان اینکه امسال انجمن‌های SIOP و CCI با شعار منتخب «این ماه تو هم طلایی شو» در تلاش برای آگاهی رسانی به مردم جوامع در خصوص سرطان بودند، خاطرنشان کرد: رنگ طلایی نماد آگاهی‌رسانی سرطان اطفال است و در همین راستا این انجمن ها از همگان دعوت کرده‌اند تا در مسیر مبارزه کودکان با این بیماری همراه‌ شوند.
وی ادامه داد: مؤسسه خیریه محک نیز به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد که حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها را مأموریت خود قرار داده، در بیانیه مأموریت خود تأکید دارد که از طریق گسترش همکاری با مؤسسات تحقیقاتی و درمانی ملی و بین المللی فعال در زمینه سرطان به کاهش نرخ ابتلا به سرطان در کودکان و روش‌های مؤثر در درمان دست یابد. 
احمدیان اضافه کرد: در همین راستا اقداماتی را نیز در زمینه آگاهی‌رسانی به جامعه انجام می‌دهد و از همه ذیربطان خود نیز می‌خواهد تا در مورد این بیماری هوشیارتر عمل کنند.
مدیرعامل موسسه محک با بیان اینکه محک اکنون به مدت ۳۰ سال است که در زمینه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها در سراسر ایران تلاش دارد، تصریح کرد: این مجموعه درصدد است تا خدمات خود را به کودکانی که در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی اطفال در هر شهری درمان می‌شوند، یکپارچه سازی کند تا از این پس همه کودکان مبتلا به سرطان از خدمات محک به طور یکسان بهره‌مند شوند. 
وی افزود: از طرفی خانواده‌های آنها نیز با دغدغه کمتری، فقط به سلامت فرزندان خود فکر کنند. این اقدام خود می‌تواند مقدمه‎ ای برای گسترش آگاهی در جای جای کشور درخصوص سرطان اطفال باشد.
احمدیان تأکید کرد: همچنین این سازمان تلاش دارد با گسترش همکاری‌های خود با موسسات تحقیقاتی و درمانی بین المللی، به روزترین اطلاعات در زمینه درمان سرطان کودک را دست یابد و با کمک به کاهش نرخ ابتلا به سرطان و تشخیص زودهنگام آن نقش خود را برای حمایت هر چه بیشتر از فرزندانش ایفا کند.
وی تصریح کرد: در همین راستا امسال محک همچون گذشته به دعوت دو انجمن CCI و SIOP تلاش کرده تا به افزایش سطح آگاهی‌رسانی نسبت به این بیماری کمک کند. طلایی شدن برج میلاد، نماد شهری تهران، پایتخت ایران، همگام با ساختمان‌های شاخصی از ۶ کشور دیگر جهان همچون کانادا، انگلیس، بلژیک و... در زمره اقدامات مشارکتی محک با کمپین آگاهی‌رسانی این دو انجمن بین المللی است.

اکنون بیش از ۲۰ هزار کودک در موسسه محک در سراسر کشور در حال گذراندن مراحل درمان خود هستند و روزانه به طور متوسط ۶ کودک به جمع فرزندان محک اضافه می‌شوند.