به گزارش ایرنا، هشت سال دفاع مقدس پر از نمادها، اسطورهها و عملکرد خلاقانه و دلسوزانه ای است که رزمندگان در مقابله و برخورد با دشمن از خود نشان دادند و درس و عبرت هایی برای جهانیان شده است.
خلاقیت، خودباوری، خودکفایی، دشمن شناسی و شهامت های رزمندگان در آن دوران باعث عبور از بدترین شرایط کشور شد که به تاکید خلبانان امروز همین شاخصهای موفقیت برای پیشرفت و توسعه کشور نیاز است تا اینکه مدیران و نسل جوان امروز با بهرهگیری از درسهای مدرسه دفاع مقدس زمینه پیشرفت و اقتدار را بیش از پیش فراهم کنند.
حماسه دفاع مقدس الهام بخش آینده سازان کشور است و باید این گنجینه پایانناپذیر و سرمایهای همیشه ماندگار را برای برون رفت از مشکلات و تامین آسایش، تولید، ارتقای سطح علمی و پیشرفت و توسعه جامعه استفاده قرار داد.
الگوگیری از مدیریت جهادی و انقلابی حاکم در دوران هشت سال دفاع مقدس بسیار مفید و ضروری است و باید برای تحقق و انتقال آن اقدامهای لازم توسط متولیان امر انجام شود.
برای تقویت روحیه انقلابی جامعه ضرورت دارد که به صورت منسجم و همه جانبه و با استفاده از ابزارها و تکنولوژیها در گسترش فرهنگ دفاع مقدس کوشید و این موضوع را به شیوههای مختلف به نسل جوان انتقال داد.
نظام آموزشی کشور در مدارس و دانشگاه ها باید رشادتها و نوع برنامهریزی رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس را در قالب کتاب و برنامههای فرهنگی و نه تنها در یک واحد درسی بلکه در سرفصل های مدیریتی و اجرایی استفاده کند و با بهرهگیری از اصول مدیریتی آن روزهای کشور نیروهایی همچون سرداران بزرگ مثل شهید همت، شهید سپهبد صیاد شیرازی و شهید خرزای را تربیت کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان در راستای رسالت اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی و فرهنگسازی دستاوردهای دوران دفاع مقدس با چند تن از خلبانان هوانیروز گفت و گو کرده تا با بیان خاطرات این دوران ضمن آشنایی بیشتر جامعه با نحوه دفاع آن روز مقابل دشمن، الگویی نیز برای همه به ویژه نسل جوان امروز جامعه باشد تا گام های مهمتری برای توسعه کشور برداشته شود.
تلاش مستمر در شرایط مرگ و زندگی
خلبان جانباز دوران دفاع مقدس گفت: هر دو موتور بالگرد ۴۵۳۲ در یک عملیات دوران دفاع مقدس خاموش و بالگرد با سلامت به زمین نشست.
سرهنگ جانباز خلبان مسعود نیکمرد در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه با یک بالگرد ۴۵۳۲ در حال انجام عملیات در عراق بودیم، افزود: در سال ۵۶ به علت اشکال فنی هر دوموتور کبرا از دست رفت و با تلاش خلبان بالگرد را به سلامت بر زمین نشاندم که به علت موفقیت در فرود اجباری وسلامتی سرنشینان و وسیله پرنده توسط فرماندهی وقت هوانیروز مفتخر به بال شکسته گردیدم.
وی ادامه داد: این بالگرد در سال ۵۹ و سه ماه بعد از شروع جنگ در حین انهدام دشمن مورد اصابت گلولههای دشمن قرار گرفت و بعد از سقوط با باقیمانده مهماتش منفجر شد و در این شرایط مرگ و زندگی هر دو خلبان از این مهلکه جان سالم بدر بردند.
غافلگیری دشمن در یک عملیات سحرگاهی
خلبان جانباز دوران دفاع مقدس به یک عملیات سحرگاه و غافلگیرانه از پایگاه دزفول اشاره کرد و گفت: در این ماموریت همراه با تیمهایی از خلبانان در قالب تیم آتش، پرواز را آغاز ایستگاه عبدل خان ،کوه میشداغ، چهار فروندی به صورت دشتبان، آغاز کردیم و همزمان با روشنی هوا به بالای سر عراقیها رسیدیم که یک تریلی حامل مهمات و تجهیزات نظامی را مشاهده و آن را هدف قرار دادیم و در این عملیات بسیاری از تجهیزات آنها را به صورت غافلگیرانه و در موقع خواب و استراحت از بین بردیم.
وی ادامه داد : در ادامه این عملیات آتش، همه تجهیزات و نیروهای دشمن را هدف قرار دادیم و آن منطقه را به صورت کامل بمباران هوایی کردیم.
فرود خلاقانه کبرا در شرایط سخت نبرد
وی به تکرار این عملیات در روز بعد اشاره و خاطرنشان کرد: فردای آن روز همان ماموریت سحرگاه را اجرا کردیم اما هوا بارندگی بود و در بر خورد با دشمن به علت بدی هوا دشمن زودتر ما رو دید، بالگردم مورد اصابت قرار گرفت کمک خلبانم به نام علی کیارش به شهادت رسید و خودم جراحاتی برداشتم و با وجودی که فاقد کابین بودم از منطقه دشمن با آن شرایط سخت بالگرد را در پایگاه وحدتی فرود آوردم.
وی یادآورشد: پس از مورد اصابت قرار گرفتن من سه فروند دیگر کبرا با دشمن درگیر شدند تا مرا از منطقه دشمن نجات بدهند که در این گیر ودار یک فروند دیگر همان کبرای مورد نظر ۴۵۳۳ مورد اصابت گلوله های دشمن قرار گرفت ومنهدم شد و خلبانان به خواست خداوند از مهلکه با وجود جراحات کوچکجان بدر بردند.
امیدواری رزمندگان به فعالیتهای هوانیروز بود
نیکمرد به بسته شدن راههای ارتباطی آبادان - ماهشهر اشاره کرد و گفت: نیروهای هوانیروز در چنین شرایطی نقش مهمی داشتند تا علاوه بر انجام عملیات در انتقال نیروها نیز کار کنند.
وی ادامه داد: در عملیات رمضان بعد از آزادی خرمشهر، یکی از خلبانان هوانیروز در حین انجام عملیات دچار مشکل شد که دیگر قادر به پرواز نبود مجبور به نشستن و بالگرد در بین دو نیروی خودی و دشمن قرار گرفته و باید بر اساس دستور فرمانده به من ماموریت داده شد تا با یک نفر مکانیک بالگرد برای تعمیر و بازگردادند بالگرد به آن منطقه بروم و ما به محل رفتیم و پس از تعویض قطعه مورد نظر در چند دقیقه به سرعت با کمترین زمان ممکناستارت زدم و از زمین بسمت نیروهای خودی پرواز کردم.
وی خاطرنشان کرد: پس از استارت و هنگامی که ملخ شروع بچرخش کرد دشمن به تصور اینکه بالگرد را ساقط کرده تازه متوجه اشتباه خود شده بود که چرا با وجودی که گرا محل بالگرد را داشته اند و منهدم نکرده و حالا به محض برخواستن من از زمین سیلی از آتش به سمت بالگرد ما روانه کرد که به خواست پروردگار از تونل گلولهها دشمن جان بدر بردم.
وی به شرایط سخت عملیات رمضان اشاره کرد و افزود: در این عملیات تعداد زیادی از رزمندگان یکی از گروهانهای پیاده شهید و یا اسیر شده بودند و باید برای مقابله با دشمن وارد عمل میشدیم که تشخیص نیروهای خودی و غیرخودی نامشخص بود که قبل از آن شناسایی نیروهای خودی و غیرخودی مشخص شد و همه دچار ترس و وحشت بودند که این عملیات سخت را انجام دهند و البته امید همه نیروهای مسلح زمینی نیز به نیروهای هوانیروز بود که وارد عملیات و نیروهای عراقی را شکست و وادار به عقب نشینی کند.
به گفته این خلبان وقتی نیروهای خودی در محاصره دشمن بودند و ما با سه فروند کبرا وارد منطقه نبرد شدیم پس از عبور از خط مقدم خودیها انبوهی از تانک درحال آفند بودند من اولین تانک رو با دقت موشک منهدم کردم و فریاد نیروهای خودی با گفتن الله اکبر باعث خوشحالی ما شد در ترافیک بعدی دومین وسومین تانک پیشرفته تی ۷۲ رو منهدم کردم و در برگشت به سمت نیروهای خودی مورد اصابت مستقیم تانک تی- ۷۲ قرار گرفتم و بالگردم در آسمان منفجر شد و من و کمکم بیهوش توسط نیروهای خودی از منطقه نبرد به پشت جبهه انتقال داده شدیم.
وی یادآورشد: وقتی مورد اصابت قرار گرفته بودم با نیروهای دشمن ۳۰۰ متر و با نیروهای خودی ۸۰۰ متر فاصله داشتم.
هوانیروز راهگشای سایر نیروها بود
یکی دیگر از خلبانان بازنشسته هوانیروز گفت: هوانیروز در هشت سال دفاع مقدس به ویژه در اوایل جنگ در مقابل عراق قرار گرفته و تنها نیرویی بود که برای سایر نیروها راهگشایی میکرد.
سرهنگ محمدباقر کریمی افزود: در دوران دفاع مقدس نیروی هوانیروز برای هلی برن و انتقال مجروحان امدادگری و عملیاتهای نظامی پیش قدم بود.
وی با بیان اینکه در یکی از عملیاتهای آن دوران باید مسیر دزفول به اهواز که در راه زمینی ۱۵۰ کیلومتر بود را طی میکردیم، خاطرنشانکرد: یک گروه بیشتر نبود و با ضعیت خراب و نابسمان اما هوانیروز سعی بر انتقال نیرو و رصد وضعیت را داشت.
وی ادامه داد: در یک نبرد هوایی هنگام آزاد سازی خرمشهر در ۲۶ اردیبهشت سال ۶۱ همراه با حسین راستگو یک فروند بالگرد میل ۲۴ عراقی را که با هم در گیر شده بودم و به سمت هم شلیک می کردیم را مورد اصابت موشک (تو) Tow قرار دادم.
وی با اشاره به عملیات خیبر که بالگردها در عراق زدیم، اظهارداشت: در این عملیات هنگامی که بالگردهای دشمن نیروهای ایرانی را زیر آتش گرفته بود در یک رویارویی مجدد با بالگرد تهاجمی دشمن این بار نیز بالگرد میل ۲۴ عراقی را با موشک (تو) ساقط کردم و همه نفرات در هر ۲ حمله بدرک واصل شدند.
مقاومت رزمندگان، ترس در نیروهای عراقی ایجاد می کرد
این خلبان دوران دفاع مقدس با اشاره به مقاومت و ایستادگی نیروهای ایرانی و ترس نیروهای عراقی گفت: هر موقع یک عملیات هوایی علیه دشمن انجام می شد و یکی از بالگردهای آنها را می زدیم آنگاه همه آنها به عقب رفته و فرار میکردند.
وی ادامه داد: دشمن در نخستین عملیاتها اگر شکست احتمالی خود را می دید فرار میکرد و مقاومتی نشان نمیداد.
با تاکتیک فریب، دشمن را به عقب می راندیم
یکی از خلبانان هوانیروز دوان دفاع مقدس با بیان اینکه در عملیات والفجر هوانیروز تلاش برای فریب دشمن به عنوان تاکتیک استفاده میکرد، گفت: با این تاکتیک دشمن را به عقب بر می گردانیدم.
سرهنگ خلبان محمدعلی حسین یار ادامه داد: عملیاتهای دوران دفاع مقدس در سه حوزه عملیات های بزرگ، از نظر طراحی و یگانهای شرکت کننده و وسعت منطقه مثل ثامن الایمه، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس، عملیاتهای متوسط مانند سوسنگرد، بازی دراز، کلینه، صادق و عملیات های کوچک، در ردههای یگانهای مستقل و گردانها، انجام میگرفت.
به گفته وی حفظ روحیه آفندی و افزایش روحیه رزمندگان و متوقف کردن دشمن مانند تک محدود، تک ایزایی، و گشتی، رزمی، در طول هشت سال دفاع مقدس جز برنامههای عملیاتی این دوران بود.
وی با بیان اینکه ۵۱ عملیات در این مدت انجام شد، خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعیههای ستاد مشترک ارتش، هوانیروز در همه این عملیاتها حضوری فعال و تاثیرگذار داشت که خلبانان از خود شاهکارهایی را به جای گذاشتهاند.
وی به عملیات پدافندی، شوش - کرخه در روز اول جنگ اشاره و اضافه کرد: سازمان رزم هوانیروز، پایگاه مسجد سلیمان با ۲۳ فروند بالگرد، پایگاه چهارم پشتیبانی اصفهان با ۲۷، فروند بالگرد، هوانیروز در این عملیات با ۵۰ فروند بالگرد ۸۳۵ و پنج ساعت پرواز عملیاتی انجام داد.
به گفته این خلبان هوانیروز، عملیات پدافندی شمال آبادان (ایستگاه حسینیه) سازمان رزم هوانیروز، پایگاه چهارم پشتیبانی اصفهان با ۱۸ فروند بالگرد، پایگاه مسجد سلیمان با ۱۷ فروند بالگرد، پایگاه کرمان با ۱۲ فروند بالگرد، و ۲ هزار و ۶۰۰ ساعت پرواز انجام شد.
وی عملیات والفجر مقدماتی را از دیگر ماموریتهای این یگان نظامی برشمرد و گفت: سازمان رزم هوانیروز، پایگاه چهارم پشتیبانی اصفهان ،پایگاه مسجدسلیمان، و پایگاه، کرمان با ۵۸ فروند بالگرد و هزار و ۷۲ ساعت پرواز این عملیات را انجام داد.
از کارانداختن ماشین جنگی دشمن در هفته اول جنگ
وی یادآور شد: نیروهای رزمنده ارتش در هفته اول جنگ، ماشین جنگی ارتش عراق را از کار انداخته و ارتش، بعثی را در جای نامناسب زمین گیر کردند که صدام حسین به سازمان ملل در خواست آتش بس داد.
به گزارش ایرنا، از هوانیروز به عنوان آچار فرانسه و یک نیروی واکنش سریع در تمامی عملیاتها استفاده میکردند و ارتش جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت ۵۰۰ بالگرد در مقابل ۴۰ فروند ارتش عراق در ابتدای جنگ وارد شد و در شش ماه اول جنگ ۳۷ خلبان از این نیرو به شهادت رسیدند.
استان اصفهان در دفاع مقدس افزون بر ۲۳ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.