کرمان - ایرنا - به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان به لحاظ رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در ادارات، خودروهای حمل و نقل عمومی و اصناف این استان از میانگین کشوری بالاتر است که جای قدردانی از همراهی مردم دارد.

به گزارش ایرنا، محمدصادق بصیری شامگاه شنبه در گفت و گوی ویژه خبری  با اشاره به این مطلب که استان کرمان از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس جزو استان های برتر کشور بوده و شهرستان بم در این راستا به عنوان شهر نمونه رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس معرفی شده، یادآور شد: تعطیلی دو هفته ای مدارس استان کرمان نیز از ستاد ملی کرونا درخواست شده و در صورت تائید این ستاد، اعمال خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که با شیوع بیماری کرونا محدودیت ها و ممنوعیت هایی در اغلب برنامه های کشوری و استانی ایجاد شد، خاطرنشان کرد: تاکنون هفت ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور و استان کرمان گذشته و هنوز مشخص نیست که این ویروس تا چه زمانی ادامه می یابد و به منظور مدیریت شرایط کنونی برنامه های ستاد ملی کرونا در قالب ستاد استانی کرونا برنامه ریزی و بومی شده و اجرایی می شود.

جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا در کرمان اظهارداشت: استان کرمان با وسعت بسیار زیاد خود در حقیقت به اندازه چند استان است و برخی از شهرستان های این استان به اندازه وسعت برخی استان های کشور است و از این رو  با وجود تنوع قومی، طبیعی، فرهنگی و آداب و سنن متفاوت برنامه های مستمری برای مدیریت شیوع کرونا در این استان اجرایی شده است.

بصیری با یادآوری موج اول شیوع کرونا در استان کرمان، تصریح کرد: در این مرحله محدودیت ها و ممنوعیت هایی در اجرای برخی مراسم عبادی و رفت و آمدها  ایجاد شد و مردم نیز آنها را پذیرفتند و به عنوان یک وظیفه سلامت خود و جامعه را در اولویت قرار دادند.

وی با اشاره به این مطلب که در موج نخست کرونا در استان کرمان ۱۱ ورودی استان بسته شد و تورهای سیاحتی و  زیارتی و برخی اصناف نیز تعطیل شدند، اظهارداشت: تمامی محدودیت های اعمال شده در موج نخست شیوع کرونا با اطلاع همه جانبه از تاثیرات آن در حوزه اقتصادی، اجتماعی و روحی و روانی شهروندان اجرایی شد و تا جایی پیش رفت که تا مدت ها وضعیت این استان از نظر شیوع کرونا سفید بود.

وی گفت: موج دوم کرونا به صورت فراگیر از جنوب استان آغاز شد و از آنجا که تداوم محرومیت ها و محدودیت ها قابل انجام نبود، به شکلی اقدام شد که مردم بتوانند بخشی از امور روزانه خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی دنبال کنند و در این مرحله بازرسی های تخصصی شدت گرفت.

کرمان در تعداد گروه های بازرسی در کشور بی نظیر است

بصیری گفت: کرمان تنها استانی بود که با فعال کردن ۲۲ گروه، بازرسی از اصناف و گروه ها  را آغاز کرده و این در حالی است که بازرسی ها در برخی استان ها با یک یا دو تیم انجام می شود.

وی اظهارداشت: در استان کرمان بر مبنای اقدامات انجام شده اگر چه میزان ابتلا به بیماری کرونا افزایش داشته اما از تعداد مرگ و میرها کاسته شده و این موضوع نتیجه زحمات فراوان کادر درمانی و بازرسی های متعدد است.

 برنامه های تجمعی در اربعین امسال برگزار نخواهد شد

جانشین ستاد استانی مقابله با کرونا در استان کرمان گفت: در سال جاری دولت عراق اعلام کرده که هیچ زائری را از هیچ کشوری پذیرا نخواهد بود و اگر فرد یا افرادی به صورت غیرقانونی موفق به حضور دراین کشور شوند، بلافاصله به کشورهای خود بازگردانده میشوند.

بصیری افزود: هیچ منبع و مرجع رسمی مجوزی برای خروج افراد از مرزها به سمت کشور عراق را نخواهند داد و اگر فرد یا افرادی ادعا کنند که در قبال دریافت وجه می توانند کاروان هایی برای زیارت اربعین اعزام کنند، غیرقانونی است و برخورد لازم با آنها انجام خواهد شد.

وی با اشاره به این مطلب که شیوع بیماری کرونا در کشور عراق از ایران بیشتر است، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته برنامه های تجمعی درون استانی تحت عنوان جاماندگان اربعین نیز برگزار می شده که در قالب این برنامه ها افراد به صورت پیاده به سمت ماهان، جوپار و سایر نقاط حرکت می کردند که این حرکت ها در سال جاری به منظور حفظ سلامت شهروندان برگزار نخواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه ویروس کرونا با برگزاری تجمعات همخوانی ندارد، گفت: در اربعین امسال  در قالب برنامه های مختلف شور و شعور حسینی در استان برپا خواهد شد اما تجمعات را نخواهیم داشت.

بصیری خاطرنشان کرد: در استان کرمان اجازه تردد گروه های زائر از اتباع بیگانه نیز برای عزیمت به عراق داده نخواهد شد.

کاروان های زیارت مرقد سردار سلیمانی از عزیمت به کرمان خودداری کنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به نزدیک بودن نخستین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ممکن است گروه ها و افرادی قصد سفر به این استان را داشته باشند اما باید بدانند که ستاد استانی کرونا، ستاد اربعین استان و شورای تامین استان با این حرکت موافق نیستند.

بصیی با اشاره به این مطلب که در روز اربعین محدودیت هایی در مزار شهدا خواهیم داشت، تصریح کرد: امیدواریم مردم با تحلیل صحیح اوضاع کنونی به نحوی رفتار کنند که نیازی به اعمال محرومیت ها و محدودیت ها نباشد.

ماسک از افراد در برابر کرونا و آنفولانزا مراقبت میکند

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در ادامه سخنان خود گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا میزان تقاضای افراد برای دریافت واکسن آنفولانزا افزایش داشته و افراد بسیاری احساس می کنند که باید از این واکسن استفاده کنند.

بصیری با تاکید بر لزوم تزریق واکسن برای گروه های در معرض خطر  تاکید کرد: عموم مردم باید توجه داشته باشند که استفاده از ماسک از افراد در برابر کرونا و آنفولانزا مراقبت می کند و نیازی به تزریق واکسن کرونا نیست.

آخرین وضعیت کرونا در کشور 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس گفت : در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۲ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۵۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۴۰۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۶۸ هزار و ۱۱۹ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود : خوشبختانه تاکنون ۳۸۷ هزار و ۶۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۱۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون چهار میلیون و ۹۵ هزار و ۱۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار هستند.