بجنورد- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و تلفیقی وزارت نیرو گفت: طرح قوس شمالی آبرسانی به بجنورد از سد شیرین‌دره شهرستان مانه و سملقان تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود که علاوه بر ساکنان مرکز استان، روستاهای مسیر این طرح نیز از آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی، یزدان رضایی در نشست با کارکنان این شرکت اظهار داشت: وزارت نیرو بوجه این پروژه شاخص را که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است به طور ۱۰۰ درصد تامین می کند.

وی گفت:  این استان از لحاظ منابع آبی غنی است و آنچه بسیار اهمیت دارد، الوویت دادن به ایجاد زیرساخت های لازم برای توزیع عادلانه آب در استان است.

وی افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه های متخصصان وزارت نیرو ایجاد هماهنگی بین دستگاه های ذیربط استان ها درزمان جانمایی مسکن برای کلونی های جمعیتی بالا اعم از مسکن مهر و یا طرح ملی مسکن با محوریت استانداری‌ها است.

وی گفت: باید جانمایی این‌گونه محل ها با هماهنگی شرکت های خدماتی از جمله آب و برق انجام شود تا برای خدمات رسانی به واحد های ساخته شده نیاز به سرمایه گذاری های مجدد و موازی با صرف هزینه بالا نباشد.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: پروژه های بسیار بزرگی در زمینه  آبرسانی به شهرهای استان با افق ۱۴۳۰ در سال‌های گذشته برنامه ریزی و آغاز شده  است و هم اکنون برای اتمام این پروژه ها که شاخص ترین آنها ساخت ١٧ باب مخزن در جای جای استان به حجم ۵٩  هزار متر مکعب و حفر۳۰حلقه حلقه چاه جدید است.

غلامحسین ساقی گفت: برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری این پروژه ها، نیاز به سه هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: بتازگی از محل اعتبارات سفر رهبری ۱۰۰ میلیارد ریال برای پروژه مهم قوس شمالی آبرسانی به بجنورد اختصاص یافته است.

اجرای قوس شمالی، انتقال آب شیرین دره از شمال شهر بجنورد را امکانپذیر کرده و مهم ترین پروژه در راستای ارتقاکیفیت آب شرب شهر است.

ساقی در ادامه با اشاره به یکپارچه سازی وظایف و مسئولیت های آبفا شهری و روستایی در اسفند ٩٨ گفت: مجموعه متخصصان این شرکت به محض یکپارچه سازی شرکت های آبفای شهری و روستایی در مدت چهار ماه، سندی را تحت عنوان، سند آبرسانی پایدار به روستاها با افق ١۴٣٠  تدوین کردند که بر اساس این سند، برای پایدار شدن خدمات آبفا در روستاهای خراسان شمالی بیش از ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی برخی از سال ها به صورت مقطعی تمام مشترکان آب در بجنورد را تحت پوشش آب سد شیرین دره آورده است اما برای بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی این مشترکان از آب سد، باید قوس شمالی خط انتقال کامل شود.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.  

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.