یزد - ایرنا - تغییر رویکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مدرک‌افزایی به مهارت‌افزایی و کارآفرینی در سال‌های اخیر از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته و در این راستا از میان ۲۹۰ دانشگاه و موسسه، هشت مرکز که سوابقی در زمینه مهارت‌افزایی دانشجویان دارند، از سوی این وزارتخانه برای الگوسازی انتخاب شد که از استان یزد نیز یک موسسه انتخاب شده است.

بر اساس اعلام معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراکز علمی و دانشگاهی اشرفی اصفهانی، امام جواد علیه‌السلام یزد، ادیبان، ارومی، خاوران، سجاد، گیل و غیاث الدین جمشید کاشانی مراکز علمی هستند که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ برای اجرای طرح مهارت‌افزایی دانشجویان انتخاب شده اند.

رییس مؤسسه آموزش عالی امام جواد(ع) استان یزد روز یکشنبه در خصوص انتخاب این مرکز علمی از سوی وزارت علوم در طرح مهارت افزایی دانشجویان به ایرنا گفت: این انتخاب نتیجه سال ها تلاش مستمر و از پیامدهای فعالیت 11 ساله باشگاه کارآفرینی دانشگاه به عنوان اولین باشگاه کارآفرینی دانشگاهی است که با همکاری پارک علم و فناوری یزد در سال  ۱۳۸۸ آغاز به کار کرده است.

داریوش پورسراجیان افزود: راه ­اندازی رشته وگرایش­ های خاص مهارتی به ویژه در حوزه هنر و علوم انسانی، ایجاد مرکز رشد در پردیس هنر و معماری و اختصاص دفاتر کار به دانشجویان و فارغ ­التحصیلان و راه اندازی کارگاه تولیدی پوشاک و حضور فعال دانشجویان رشته طراحی لباس و طراحی دوخت در این مجموعه از دیگر اقداماتی بوده که در سال‌های اخیر برای افزایش مهارت و بسترسازی برای اشتغال دانشجویان صورت گرفته است.

وی یادآور شد: به منظور افزایش مهارت‌های حرفه ای دانشجویان بازدیدهای کاربینی و کارگاهی رشته­ های مختلف با همکاری شرکتهای صنعتی به صورت مستمر برگزار می شود و با اتاق صنایع، معادن و بازرگانی استان نیز در خصوص مشارکت در برنامه های علمی و حرفه ای همراه با بهره ­گیری از ظرفت دوره های کارگاهی و آموزشی تفاهم نامه امضا شده است.

پورسراجیان برگزاری رویدادهای مهارت محور در حوزه هنر با حمایت کمیسیون ملی یونسکو و ستاد توسعه فناوری­ های نرم و هویت ­ساز معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری را از دیگر اقداماتی برشمرد که زمینه ساز انتخاب این مرکز علمی برای طرح مهارت افزایی دانشجویان از سوی وزارت علوم شده است. 

در قالب این طرح انطباق هرچه بیشتر سرفصل های آموزشی با نیازهای جامعه و بازارکار، تکیه بر شایستگی­ های حرفه ­ای دانش­ آموختگان در طراحی دروس و تحقق جنبه عملی برنامه­ های درسی مد نظر است.

در استان یزد با جمعیت حدود یک میلیون و دویست هزار نفر ، نزدیک به یکصد هزار دانشجو در مراکز علمی و دانشگاهی دولتی و غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.