همدان- ایرنا- مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: ۲۱۴ تن شامل ۱۶۵ مرد و ۴۹ زن در سوانح رانندگی درون و برون شهری این استان از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال جان باختند.

ارتین کمالی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: نیمه نخست امسال ۲۹ نفر در سوانح رانندگی درون شهری، ۱۴۰ نفر در سوانح برون شهری، ۲۳ نفر در تصادفات مسیرهای خاکی و روستایی و ۲۲ نفر در سایر جاده‌ها جان باختند.

وی با بیان اینکه آمار متوفیان سوانح رانندگی ۱۹ درصد کاهش داشته است یادآوری کرد: نیمه نخست سال گذشته ۳۸ نفر در تصادفات درون شهری، ۱۹۳ نفر در تصادفات برون شهری، ۱۲ نفر در تصادفات راه‌های خاکی - روستایی و ۲۱ نفر در سایر مسیرها فوت کردند.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان با بیان اینکه موتورسواران سهم بالایی در سوانح رانندگی دارند اظهار داشت: به تازگی موتورسوار ۵۲ ساله‌ای با دیوار برخورد کرد که با وجود انتقال سریع به بیمارستان و تلاش کادر پزشکی این فرد به علت شدت جراحت جان خود را از دست داد.

کمالی افزود: با توجه به نبود سیستم و تجهیزات حفاظتی مناسب در موتورسیکلت بنابراین هنگام بروز تصادف و برخورد با مانع فیزیکی، آسیب زیادی به موتورسوار و ترک نشین وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت تصادف موتورسوار احتمال وارد شدن آسیب‌های عمیق به ویژه در ناحیه سر و صورت و شکستگی شدید استخوان های زیاد است در حالیکه با رعایت سرعت مطمئنه و نکات ایمنی می توان صدمات ناشی از تصادف را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان اظهار داشت: صدمات وارده به سر و گردن عامل عمده فوت یا ناتوانی‌های جسمی برای موتورسواران است بنابراین برای یک موتورسوار داشتن کلاه ایمنی امری ضروری است. 

کمالی اضافه کرد: با وجود اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی برای ایجاد نظم و امنیت است اما برخی موتورسواران با دور زدن قانون از جمله لایی کشیدن بین خودروها و عبور از چراغ قرمز زمینه ساز ترافیک و بی‌نظمی و مهم تر از همه به خطر انداختن جان خود می‌شوند.