مهدی اسماعیلی دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید، از مجموع ۲۶۰ مدرسه شهری و روستایی این شهرستان، دانشآموزان ۲۴۹ مدرسه به اینترنت دسترسی دارند.
وی با اشاره به اقدامات و تمهیدات لازم برای رفع این مشکل گفت: تمام مناطق و مدارسی که با مشکل قطعی و یا نبود اینترنت در لارستان مواجه هستند و به نوعی آموزش مجازی بر بستر فناوری ارتباطی در آنها مناسب و یا ممکن نیست، احصا و به مقامات و مسئولان اجرایی در سطح استان ، شهرستان و همچنین به وزارت اموزش و پرورش اعلام شده است.
اسماعیلی بیان کرد: بر اساس نشست های هم اندیشی و حتی مصوبه ستاد مدیریت کرونا در شهرستان لارستان اقدامات و تمهیدات لازم برای رفع این چالش اندیشده شده و شرکت مخابرات نیز اعلام کرده که در حال رسیدگی و رفع مشکل در این مناطق است.
مدیر آموزش و پرورش لارستان همچنین گفت: بیش از ۲۰۰ دانش آموز نیازمند مستعد و نخبه در لارستان شناسایی شده اند که آموزش و پرورش با همکاری خیرین به دنبال رفع نیازهای آموزشی از جمله تامین تبلت و سایر اقلام مورد نیاز بهداشتی برای آنهاست.
وی بیان کرد: تاکنون و با همکاری خیرین و نیک اندیشان شهرستان لارستان ۷۰ دستگاه تبلت به قیمت هر تبلیت بالای ۲۰ میلیون ریال برای این دانش آموزان خریداری شده و در اختیار آنان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تحصیل و آموزش دانش آموزان در شهرستان لارستان با توجه به بیماری کرونا و زرد بودن وضعیت این شهرستان همچنان به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) است، گفت: میزان حضور دانش آموزان در مقاطع ابتدایی در کلاس های درس و به صورت حضوری حدود ۱۰ درصد اعلام شده است.
اسماعیلی بیان داشت: این میزان ۱۰ درصد حضوری در مقطع ابتدایی بیشتر در مدارس روستایی و یا اتباع افغانستان هستند.
اسماعیلی گفت: آموزش حدود ۶۰ درصد دانش آموزان مقاطع ابتدایی این شهرستان نیز به صورت غیرحضوری و ۳۰ درصد نیز به صورت ترکیبی(حضوری و غیرحضوری) است.
مدیرآموزش و پرورش لارستان بیان کرد: ۶۰ درصد آموزش دانش آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم این شهرستان به صورت غیرحضوری ، ۱۰ درصد ترکیبی و ۳۰ درصد حضوری هستند که بیشتر هنرستان ها و مناطق روستایی را شامل می شود.
اسماعیلی با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش و سیستم آموزشی بر آموزش حضوری دانش آموزان است ، گفت: البته با این وجود خانواده ها به ویژه در مقطع ابتدایی استقبال چندانی نمی کنند و مانع حضور فرزندان خود در مدارس می شوند.
وی ابراز داشت: بیشترین میزان حضور دانش آموزان بر سر کلاس های درس در هر سه مقطع بیشتر در مناطق روستایی و اتباع افغانستان است.
بر اساس اعلام آموزش و پرورش شهرستان لارستان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ دانش آموز افغانی در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان لارستان مشغول تحصیل هستند که آموزش حدود ۹۰درصد این دانش اموزان به صورت حضوری است.
اسماعیلی گفت: همچنین بر اساس دستوراعلمل های بهداشتی ستاد مدیریت کرونا و اعلام وزارت آموزش و پرورش برای هر کلاس درس حدود ۳۵ دقیقه در نظر گرفته شده و میزان حضور دانش آموزان در مدرسه در طول یک روز از حدود ۲ساعت نباید بیشتر باشد و البته دانش آموزان زنگ تفریح ندارند.
وی اضافه کرد: چینش و تنظیم صندلی ها ، استفاده از مواد ضدعفونی و ملزم بودن استفاده از ماسک برای دانش آموزان و معلمان نیز از ضروریات و دستورالعمل های ابلاغی ستاد مدیریت کرونا در مدارس است که همه مدارس و مدیران و معلمان ملزم به رعایت این مسایل هستند.
۱۵ شهریور امسال همزمان با سراسر کشور، ۲۴ هزار دانش آموز لارستانی، سال تحصیلی جدید (۱۳۹۹- ۱۴۰۰) را با توجه به شرایط کرونا و با رعایت پروتکلهای بهداشتی در قالب ۲۶۰ فضای آموزشی و یک هزار و ۲۵۰ کلاس درس آغاز کردند.
از این تعداد ۱۳ هزار و ۹۰۰ نفر در مقطع ابتدایی، پنج هزار و ۷۰۰ نفر در مقطع متوسطه اول و چهار هزارو ۵۰۰ نفر در مقطع متوسطه دوم به تحصیل اشتغال دارند.
شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار و با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری جنوب شیراز واقع است.