شیراز- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: تعامل بین صنعت و دانشگاه در استان فارس در شرایط مطلوبی نیست و باید تقویت شود.

جمال رازقی، عصر دوشنبه در آیین افتتاح مرکز جوار صنعت در اتاق بازرگانی فارس افزود: در جوامع پیشرفته، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی آغازگر تحولات گسترده اقتصادی و توسعه صنعتی هستند و این در حالی است که این ارتباط در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بسیار ضعیف است.
وی ادامه داد: آنچه گویای وضعیت نامساعد تعاملات صنعت و دانشگاه در کشورمان است، رتبه کشور در زیر شاخص همکاری صنعت و دانشگاه است که کشورمان جایگاه و رتبه مطلوبی در این زمینه ندارد.
او اظهار داشت: همچنین بر اساس گزارش شاخص رقابت پذیری سال ۲۰۱۹، رتبه مهارت نیروی کار فعلی در کشور نیز در بین دیگر کشور رتبه قابل قبولی نیست که که این موضوع نیز بیانگر عدم بکارگیری و تطابق موثر آموزه‌ها و سرفصل‌های دانشگاهی در صنعت است.
رییس اتاق بازرگانی فارس، نقش بهبود فضای کسب و کار را در افزایش رشد اقتصادی بسیار موثر دانست و تصریح کرد: در کنار ارتقاء آموزش و نگرش بین‌المللی به استانداردهای آموزشی همگام با تکنولوژی روز دنیا و نهادینه کردن روحیه کارآفرینی و کاهش هزینه‌های مبادله تولید، امیدواریم در پرتو توسعه کسب و کار در جهت رشد اقتصادی کشور هم گام برداشته شود.
رازقی افزود: در دنیای رقابتی امروز مهارت آموزی یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تا حد زیادی می‌توانند در هر یک از بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات، برای فراگیران اشتغال ایجاد کنند.
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی فارس در راستای رسالت خود یعنی رفع موانع کسب و کار پیش روی فعالان اقتصادی، با مذاکرات پی در پی با مقامات کشوری و استانی و انعقاد تقاهم‌نامه‌ها و قراردادهای ملی توانسته در جهت تامین منافع اعضای خود و بهبود محیط کسب و کار استان گام‌های موثری بردارد.
او اظهار داشت: اهمیت و پیچیدگی مسایل و دغدغه‌های صنعت و بخش خصوصی با توجه به افزایش روزافزون نیازها و چالش‌های موجود و با در نظر گرفتن موضوعات و اولویت‌های مرتبط با توسعه پایدار، اتاق بازرگانی فارس را بر آن داشت که با بهره‌گیری از یافته‌های علمی و پژوهشی روزآمد، پویا و کارآمد، افزایش دانش تجربی فعالان اقتصادی را به عنوان یکی از وظایف اصلی خود در دستور کار قرار دهد.
رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: سازمان فنی و حرفه ای به عنوان یکی از ابزارهای توسعه صنعتی در امر آماده سازی نیروی انسانی می‌توان با اصلاح نظام آموزشی و تحصیلات حرفه‌ای از طریق افزایش سطح استانداردهای ملی به سطح استانداردهای جهانی و بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات نوین و مکفی، کیفیت و اثر بخشی آموزشی خود را ارتقاء بخشد.
وی، با اشاره به تاثیر مثبت آموزش بر بهبود و افزایش بهره‌وری گفت: مراکز علمی آگاه به نیازها و مشکلات واقعی صنعت می‌توانند در تمامی مراحل کسب و کار از منظر تدوین قوانین، تربیت نیروی انسانی، انتقال دانش فنی و تعدیل هزینه‌های مبادله بسیار اثرگذار باشند.
رازقی، در خصوص راه‌اندازی مرکز جوار صنعت در اتاق بازرگانی فارس هم گفت: این مرکز با ارزیابی و نظارت مستمر بر حسن اجرای دوره‌های آموزشی، ظرفیت‌سازی برای گسترش اقدامات کاربردی مورد نیاز اتاق، تشکل‌های وابسته و ذی‌نفعان و توجه به نسل جوان، شرایط را برای پرورش ایده‌های جدید با نگاه عمیق به جانشین پروری و استعداد یابی فراهم می‌کند.
او افزود: امیدواریم با راه‌اندازی این مرکز که گامی عملی در جهت ارتقاء مهارت‌های نیروی انسانی محسوب می‌شود، شاهد بهبود فضای کسب و کار در استان باشیم.