مشهد- ایرنا- رییس منطقه تَبادکان آموزش و پرورش شهرستان مشهد گفت: میزان مراجعه دانش‌آموزان این منطقه محروم به مدارس برای حضور در کلاسهای درس همزمان با محدودیتهای پیشگیرانه از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، بسیار بالاتر از میانگین استانی این شاخص است.

علی سعیدی‌ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان میانگین کنونی حضور فیزیکی دانش‌آموزان منطقه تبادکان را در کلاسهای درس ۴۰ درصد اعلام و بیان کرد: همین شاخص بر اساس بررسیهای میدانی هم‌اینک در مدارس سطح خراسان رضوی نشانگر حضور فیزیکی ۳۰ درصد دانش‌آموزان در کلاسهای درس استان است.

وی حضور دانش‌آموزان تبادکانی را در کلاسهای درس "خیلی بالا" توصیف و بیان کرد: حضور ثبت ‌شده دانش‌آموزان نواحی هفتگانه شهرستان مشهد نیز در کلاسهای درس ۱۰ درصد اعلام شده بنابراین حضور فیزیکی دانش‌آموزان تبادکان در کلاسهای درس بسیار بیشتر از سایر مناطق و نواحی آموزشی شهرستان مشهد است.

رییس آموزش و پرورش تبادکان مشهد گفت: مهمترین دلیل این وضعیت دسترسی محدود و پایین دانش‌آموزان تبادکانی به ابزار لازم برای استفاده از فضای مجازی، تجهیزات آموزشی نوین و  فناوریهای آموزش مجازی است.

سعیدی افزود: محرومیت دانش‌آموزان در منطقه تبادکان به حدی است که برخی از آنها حتی به تلویزیون برای استفاده از آموزشهای عمومی ارائه شده در صدا و سیما دسترسی ندارند.

وی به تراکم فزاینده محرومیت و جمعیت در منطقه تبادکان اشاره و بیان کرد: امیدواریم دستگاههای مرتبط و مشارکت شهروندان نیکوکار و خیر موجب شود تا حدی بتوان این وضعیت را ساماندهی کرد و کمبودهای آموزشی دانش‌آموزان رفع شود.

منطقه تبادکان آموزش و پرورش شهرستان مشهد با افزون بر ۱۳۸ هزار دانش‌آموز بزرگترین منطقه آموزش و پرورش در سطح کشور محسوب می‌شود.  

"تبادکان" نام روستایی واقع در دهستان کنه‌بیست یا کنویست بخش مرکزی شهرستان مشهد است که به محدوده‌ای چهار هزار کیلومتر مربعی واقع در شمال این شهرستان نیز اطلاق می‌شود. تبادکان یک منطقه موزاییکی از نظر انواع گویشها، درآمد خانوار، مذهب و متنوع از نظر جمعیتی با بافت متراکم، بخشی از حاشیه شهر کلانشهر مشهد نیز محسوب می‌شود که ۶۵ درصد دانش‌آموزان آن در زمره حاشیه‌نشینان هستند. 

بخش مرکزی مشهد ۲۲۰ روستا با افزون بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۶ دهستان "تبادکان، توس، کارده، میان‌ولایت، کنه‌بیست و درزآب" است. ۱۲۸ روستا از این تعداد شامل برخی  از روستاهای دهستان کنه‌بیست در حریم کلانشهر مشهد قرار دارند. 

۳۵ درصد دیگر دانش‌آموزان تبادکان ساکن روستاهای این منطقه وسیع هستند به طوری که فاصله دورترین مدرسه تبادکان تا شهر مشهد ۱۲۰ کیلومتر است. 

دانش‌آموزان این منطقه با وجود همه محرومیتها تاکنون مقامهای برتر مسابقات جامع علمی کاربردی کشور، قرآنی، جشنواره خوارزمی و دیگر رقابتهای مشابه را کسب کرده‌اند.
استان 6 میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی افزون بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف ۴۷ منطقه آموزش و پرورش دارد.